Mullvadar och Slussar två oplanerade hinder.

10-17  april:   Istället för flyg tog vi denna gång bilen 45 mil till Göteborg sedan färja med övernattning till Kiel sedan 75 mil till Berching.

Med bränsle och färjebiljett så blev det något dyrare än flyget men istället var det bekvämt att slippa släpa på alla verktyg och båtprylar  samt att ha bilen för utflykter och att handla prylarna som vi missat.

Gröna gräsmattor, små gröna blad på träden och blommor i trädgårdarna visade att våren är  något tidigare här. Första veckan var kall.  Vi höll dock värmen genom slipning och målning av Johanna. På nätterna fick dieselvärmaren jobba.

Bredvid hamnen finns både matvaruhus och gym. Gymmet utnyttjar vi ej  eftersom armar och rygg motioneras genom slipning, polering, vaxning, målning och klättring på stegar till båten.

På Gunillas födelsedag kom Petra, (klubbordförandens fru) med en liten blombukett, ett gratulationskort och läckra bakverk till födelsedagen och att vi blivit morfar och mormor för tredje gången . Dagen innan födde Annika  nämligen vårt tredje barnbarn.

Timmen efter fick vi via mail se honom på bild. Fantastiskt roligt.

När vi började kolla möjlighet till Långtidsparkering fick vi reda på att det kan bli problem eftersom det vid båthamnen är gott om mullvadar som konstigt nog gillar att bita sönder  bilarnas elkablar. Vi fick senare dock tips om hur man bygger ett nät under bilen som mullvadarna inte gillar. Nästa problem var att en av slussarna nedanför Berching är under ombyggnad och skall bli klar först en vecka senare än planerat. Sjösättningen på lördagen var ett lyft i dubbel bemärkelse.

När vi sjösatt och skulle köra bogpropellern så upptäckte vi att kuggremmen var av. En ny beställdes från Sverige.

Nu behövde vi inte längre kliva på stegar. Vi kan nu diska i båten, använda toaletten och Gunilla trillar inte längre ur kojen som hon gjorde ibland när båten stod snett på land.

När sjösättningen var klar inbjöds vi till en grillmiddag med alla båtägare. 

Helblå himmel och  sommarvärme förhöjde stämningen.

En vecka med extra underhåll.

18-24  april: Nu kastar vi oss över arbetet med plast och trävirket ovan vattenlinjen och inne i ruffen. Annat jobb som vi inte planerat inför vår resa var att bygga ett mullvadshinder som skall placeras under bilen. För att vi inte skulle få alltför tråkigt kom Petra med läckra efterrätter till oss.

Vi blev också inbjudna på en biltur med utflykt till ett trevligt värdshus där också Dominiks föräldrar mötte upp.  Vi hade också en god middag med våra nufunna vänner i båten.

På lördag var det ännu en middag med båtklubbsmedlemmarna i klubbhuset. Nu har sommarvärmen kommit och det är över 20 grader varmt. Sista kvällen före avfärd när allt var klart gav vi varandra ledigt och tog en biltur till Freystadt och Weissenburg. Två genuina bayerska småstäder. Kuggremmen anlände i dag 24 april och för att montera den behöver båten vara på land. Plötsligt dök en kranbil och en lastbil upp En klubbmedlem skulle borttransportera sin sålda båt. Vi tog tillfället i akt och lyfte upp Johanna och gjorde ett misslyckat försök att montera kuggremmen. Det var bara att sjösätta igen och gilla läget.