10-11 maj: Jo,från 900-talet fram till mitten av 1200-talet var Esztergom Ungerns huvudstad. Där finns Ungerns största kyrka och är också nu säte för Ungerns ärkebiskop. För att komma dit åker vi hela dagen på gränsen mellan Slovakien-Ungern. Vilken gästflagga gäller när man åker på gränsen? Vi löste detta med att använda båda samtidigt. Vi angör Esztergom i en vacker trång liten hamn. Vi välkomnas av den trevliga och hjälpsamme hamnkaptenen Attila. Staden domineras av Basilikan med den gröna kupolen och de väldiga pelarna. Vid nästa anhalt den genuina 1700 tals staden Szentendre skumpar vi fram genom de smala gränderna över de ojämna gatstenarna. Här  upplever man sig förflyttad 300 år bakåt i tiden.

Innan vi börjar turistandet kanske det bör nämnas att vår favoritson Henrik plötsligt dyker upp vid 14 tiden på onsdagen, färskt influgen från Stockholm. Speedturism genom Budapest genomförs under onsdageftermiddagen. Detta innebär att vi åker 2,5 timmar genom hela staden högst upp i en klassisk turistbuss. På det sättet kan vi se vad som är intressant att fördjupa oss i under torsdagen när vi får mer tid. En annan fördel är att om man tröttnar på den högstämda svenska guidningen i hörlurarna kan man byta till japanska eller italienska.

På kvällen riskerar båten att tas över av pirater. Det var nämligen vår ungerska vän Adrienne, som tidigare var utbytesstudent hos våra grannar, som kommer och besöker oss med sin man Viktor och sina tre barn på kvällen. Sonen i familjen, Jonathan, deklarar bestämt att han är pirat och vill ta över båten.

En extremt varm 90 gradig ångbastu ett av intrycken från torsdagens turistande. Vi klarar dock endast 1,5 minut till skillnad från de sega gubbarna som verkar ha suttit där en evighet. Badet Szécheny består av 18 olika pooler, inomhus och utomhus, och flera saunas med olika temperaturer. Szécheny är europas största terminalbad där vattnet värms upp naturligt genom att det pressas genom bergsprickor. På köpet får man lite nyttig radioaktivitet.

Ungerns första konungs 1000 åriga mumifierade hand finns förvarad i den enorma St Stefans katedralen, som var nästa mål på vår promenad genom staden. Fantastiska utsmyckningar och enorm höjd, ca 100 meter.

På torsdagkvällen lägger vi till i Dunaföldvár. Efter en liten promenad i den gemytliga  byn duschar vi på en gammal båt som är klubbhus för hamnen. Duschrummet saknar märkligt nog brunn vilket gör att vattnet rinner in någonstans i rummet bredvid.

En nyfiken ungrare med något drömskt i blicken besöker båten med sin unge son. Ingen pirat men en blivande kanalfarare kanske.

 En understimulerad glad pensionär erbjuder sedan skjuts till närmaste affär.

Vi vaknar några gånger på natten av att båten gungar till ackompanjemang av oljefatsmusik. Det uppstår av vågor från passerande pråmar som gungar oss och sätter fart på alla lösa oljefat under bryggan vi låg vid.

15-18 maj: När vi lämnar Dunaföldvár med ihållande ösregn blir det en enda lång etapp på hela 80 km till  Baja eftersom det inte är så kul att göra uppehåll däremellan i ösregnet. Hur blir det nu med strömmar och vattennivåer efter de sista dagarnas ihållande regn? Hamnen saknar dusch. Duschar och badar bastu gör vi istället på SPA-hotellet invid. I hamnen finns 12 båtar och en liten vaktkur för hamnvakter   som avlöser varandra så att det finns bevakning även på natten. Det blåser och regnar ouphörligt i 3 dygn. Vi avvaktar bättre väder innan vi går vidare. Det tyska paret Michael och Jutta anländer utmattade till Baja efter en sömnlös stormig natt i Dunaföldvár där dom som vi fick gunga våldsamt och lyssna på den otäcka oljefatsmusiken hela natten. När tyskarna anlänt kommentarar hamnvatkten att han nu hade hela tre gäsbåtar att bevaka vi, tyskarna och en holländsk båt, resterande nio båtar var båtklubbsmedlemmarnas båtar.

 Vi fördriver tiden med bokläsning, regnpromenader, cykelturer och proviantering. Henrik lämnar oss på måndagen och tar tåget till Budapest för att därifrån flyga till Sverige och jobba.

19 maj: När vi lämnar Baja har vi bra fart, Det myckna regnadet har  ökat Donaus nivå över en meter. Det ger bra medkör. Vi forsar snabbt  förbi Ungerns utklareringsstationen i Mohacs till kanalkartans inritade tull. Där möter vi en polisbåt som tutar och pekar att vi måste vända om.

Sakta segar vi  oss motströms till ett nytt stort gult hus. En vägvisare hjälper till med angöringen och följer med och visar vägen till receptionen. Här börjar det med inskrivning och en checklista på vilka myndigheter som skall besökas i rätt ordning: Polizei,  Wasserschutspolizei, Doktor och sedan receptionen igen. Alla myndigheterna finns som tur är i samma hus. Det var mycket rent och snyggt överallt. Vår vän Lars Hässler som var här året innan upplevde att de enda som jobbade fullt ut var städpersonalen. Det verkar vara likadant även denna gång.

Bland alla frågorna som skulle besvaras var bruttoton, antal döda och sjuka ombord osv. En Österrikare som också var påväg till Svarta havet  i kanot hade som vi heller inga döda ombord. Han hade också väldigt lite bruttoton för sin kanot. Det hela avslutades med att några personer från polis och tull också kom ner till båten för en revision. Samma rutiner gäller tydligen för alla typer av farkoster.

 

 

Ungern

Esztergom, Ungerns huvudstad?

Budapest, Donaus drottning, svettiga gubbar och ung pirat

11-14 maj: Varför Donaus drottning? För att staden är så vacker, och det håller vi med om.

Tidigare på dagen besökte vi houses of parliament, men i Budapest alltså. Det påminner mao om parlamentet i London.

Men vad åt vi till middag? Givetvis mustiga kötträtter på ungerskt vis på kitchig restaurang.

Tveksamt badrum och en glad pensionär

Regnresa till Baja

Fångad av byråkratin.