30 sept. - 1oktober

Det doftar

När vi närmar oss Commercy slår en välbekant doft emot oss. Det doftar som svensk sockerkaka, Väl inne i byn får vi reda på att Commercy är berömt för sina Madeline kakor. De ser ut som små bröst men smakar precis som vår svenska sockerkaka. Madeleine var Stanislas tjänsteflicka som bakade dessa kakor för första gången på 1700 talet.

Commercy, byn där kung Stanislas levde på stor fot                                                                                                                                                                        Cyklar upp till turistbyrån som bjuder oss på Madelene kakor. Lokalen har massor av bilder och text om polske kungen Stanislas. Stanislas var en polsk kung som Sveriges Karl XII med vapenmakt lyckades få till kung i Polen men avsattes av polska adeln. Istället gav adeln Alexander II den starke kungamakten. Alexander dog senare och då blev Stanislas kung igen. Efter ett senare krig abdikerade han, men fick behålla kungatiteln. Tack vare sin svärson Ludvig XV fick han överta Lothringen (Franska Lorraine) Där uppförde han två gigantiska pampiga slott ett i Nancy och det andra i Commercy.  Vi cyklar längs den milslånga allen som leder fram till slottet. Tyvärr är en stor del av den stora trädgården med alla sina fontäner och dammar borta, men vi fick se dem i en modell på turistbyrån. 

Kykogårdarna i Commercy

En krigskyrkogård med nästan 3000 gravar. Alla har likadana kors och de står uppradade som soldater på led. Kyrkogården intill är typisk fransk med bilder på de som vilar där.

Holländska bröder                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Vi går sedan flera dagar tillsammans med bröderan Martin och Karl. Martin har segelbåten som sitt hem. Karl gillar också båtlivet och är med och backar upp. Det är svårt att hantera båten ensam i slussarna. Förra året startade de i oktober och gick till Avignon. De var framme i Avignon i november. Maarten övervintrade där i sin båt. Är det inte långtråkigt att bo i båten en hel vinter? Nej då svarar Martin. Vi var flera som gjorde samma sak och vi hade utbyte av varandra. Sedan är det hela tiden saker att fixa och laga på båtarna. Nu backar Karl upp Maarten när de är på väg norr ut till Holland igen.

Pråmvillorna

Vi träffar flera som har pråmen som sitt ordinarie hem. Ofta med en bil ombord och en kran så att de kan sätta iland bilen vid behov. En liten motorbåt ombord hör också till. Rikligt med blommor som nästan bildar små miniträdgårdar på båten. Här i Commercy träffar vi ett par som målar upp sin pråmvilla

2 oktober

Cykla bör man annars dör man i ST-Mihiel

Utanför ST Mihiel finns enligt turistbyrån rester av skyttegravar från första världskriget. De vill vi se. Det ligger några km utanför byn eller rättare sagt ovanför. Det är en backe upp som aldrig vill ta slut. Med den ljumma vinden emot oss och dofter från ängarna så känns det berusande behagligt att få tänja på benmusklerna. Bitvis räcker inte ettans växel till och vi måste gå.

Skyttegravarna ligger i en vacker bokskog som nog inte fanns där under kriget. Gravarna är uppgrundade och igenvuxna. Men med fantasins hjälp går det tänka sig helvetet där med död och lidande...

3 oktober

Svens födelsedag firas i Johanna tillsammans med Holländarna Maarten och Karl. Gunillas serverar en uppskattad trerätters. 1 camanbere stekta aubergine 2 skinkskivor med vitlöksdoftande potatisgratäng 3 fruktsallad med mycket annans. Till detta ett exklusivt franskt vin tappat ur en ståltrådsinlindad flaska. Detta hjälpte till att lösa alla svåra världsgåtor. Martin beskriver hur man startar bilar i Alaska när det är 40 grader minus. Vi lär oss också hur man sover utan att frysa i en båt utan värmare.

Slusstopp till 16 oktober

Slussarna en bit norr om Verdun är stängda till 16 oktober. En försening med 13 dagar!  Passar bra att hyra bil tills slussarna öppnar igen. En minibuss är det enda som är tillgängligt. Det blir en resa till Emmen i norra Holland. Här bor vår utbytesstudent sedan 1991-92 Charlotte med sin familj.

4-9 oktober

Cykelturer, museum och safari

Med Charlotte som guide cyklar vi genom idylliska små holländska byar. Den hyrda minibussen kommer väl till pass för en resa med Charlottes familj till Assen.

Dödahavsrullarna i Assens muséum

Rullarna finns tillfälligt på muséet. Arekologer och språkforskare har tolkat och tidsbestämt texterna. De hittades 1947 av några beduiner. Det är 1900 talets största arkeologiska händelse. Det var ca 1000 rullar som var hopsydda skinn och några på pergament instoppade i stora krukor (amforor). De flesta var på hebreiska men det finns också flera på grekiska och armeniska. De flesta skrifterna behandlar tiden 100 f.kr - 100 e.kr men det finns texter som sträcker sig några hundra år längre tillbaka i tiden. Några texter innehåller religiösa och andra händelser från den tiden. Andra texter behandlar regler, lagar och sedvänjor.

Romarna

Flera av rullarnas texter levandegörs med ljud och filmkulisser på väggarna. Vi förflyttar oss i fantasin tvåtusen år bakåt i tiden och upplever romarnas anfall och plundring av det heliga templet i Jerusalem.

Lilla Emmens djurrika park

Det är trångt för djuren. Byggarbeten för en större park pågår för fullt. De stora flodhästarna glider elegant ner i vattnet simmar, dyker och frustar. De är mycket aktiva i sin lilla vattenpöl. Det ser ut som de trivs trots allt. I fjärilshuset möter oss ett tropiskt klimat. Hundratals vackra fjärilar fladdrar runt och letar nektar bland de vackra blommorna.

10 oktober

Cykeläventyraren Eef

På vår långa återresa från Emmen lägger vi märke till den ensamme barhuvade cyklisten. Han kämpar i en lång uppförsbacke. Endast två cykelväskor som packning. Väl åter hos Johanna träffar vi cyklisten igen på kajen. Nyfikna på hans äventyr bjuds han ombord på ost, kex och ett glas vin.  Eef berättar: Jag är född i Holland och gillar äventyr. Det började med en flera månader lång bilresa tillsammans med en kamrat i Asien. Med smak på äventyr flyttade jag till Nya Zeeland. I de kretsar jag var gällde hästkapplöpningar, spel och dricka. Det var inte min livsstil. Nästa land blev Sydafrika. Där gifte jag mig och bildade familj. Vi flyttade till Nya Zeeland. Där trivs vi med våra barn och barnbarn. Jag vill också uppleva Europas kultur och natur.  Den är helt annorlunda mot Nya Zeelands. En månad varje år tar jag cykeln längs Europas floder. Hela Donau, Elbe och Rhen har jag avverkat. Nu är det cykelvägarna längs Meuse som gäller. Jag är 78 år.

11 oktober

Slagfälten runt Verdun

Slaget vid Verdun varade i 10 månader. Ca 400.000 dog.  Ungefär hälften från varje sida. Fortet i Douaumont byggdes på 1800 talet och är ett myller av kilometerlånga underjordiska gångar och rum.  Det intogs av tyskarna i början av 1914 och återtogs av fransmännen i slutet av året. Här finns enstaka föremål kvarlämnade som sängar, kanontorn och en köksspis. Även en andaktsplats med blomsterkransar. En bit därifrån finns ett Mausoleum med 130.000 okända tyska och franska soldaters gravar. Det har ett 46 m högt torn. Här inne finns små tittskåp med mer hundra svartvita tredimensionella bilder från första världskriget. Bilder på ensamma skadade soldater berör oss starkt. Utanför är det en krigskyrkogård med ca 17.000 gravar med namngivna franska soldater. Några hundra också från Frankrikes kolonier. De muslimska gravstenarna är vända mot Mecka.

12 oktober

En resa bakåt i tiden i Verduns Citadell

Ombord på tidsvagnen åker vi in i Citadellets mörka tunnlar. Vi blir vittnen till krigsledningsmöte, brödbakning, bombkrevader och en operation i fältlassarettet, totalt 15 olika händelser. Bombkrevaderna är både öronbedövande och skakar tidsvagnen. Det är tekniskt så skickligt gjort att vi först trodde det var levande skådespelare som agerade i de olika tunnelnischerna. Något slags tredimensionella rörliga färgbilder med kraftigt flerkanalsljud ger effekter som vi aldrig tidigare upplevt. Vi upplever att vi är med i händelserna.

13 oktober

Gilla läget

Slussreparationerna en bit norr om Verdun har gett tio dygns oplanerat uppehåll. Emmen i sex dygn inklusive två resdagar blev en bra anpassning till det nya läget.

Uppskattat av oss och vi vet att Charlotte med familj också uppskattade besöket. Vi hoppas få se dem snart hos oss i Sverige en vintersportvecka framöver.

Resterande fyra extra dagars besök på första världskrigets historiska platser ger insikt i krigets meningslöshet.

The world center for peace, freedom and human rights

I denna byggnad är väggarna fulla av krigsbilder. Hundratals svartvita 3D stillbilder från första världskrigets fasor visas på två filmdukar samtidigt. I några rum färgbilder på franska soldater som hjälper Malierna att bli av med Al Quaida gangstrar. På ett annat ställe bilder från de franska insatserna i Afghanistan. Det är meningen att centret skall bli mera känt för sina medlingsförsök än just vara en utställningsplats för krigshändelser. De skall också organisera historisk forskning som styrs av en vetenskaplig kommitté.

14 oktober

Äntligen

Slussning beställd, vaknar, äter frukost, kastar loss, Maarten vinkar av oss. Han ligger kvar i Verdun med sin båt Orm. Äntligen är vi på väg eller rättare sagt på kanal. En ny holländsk båt med Klas och Monika går tillsammans med oss. Den slussreglerade kanalen har nästan ingen ström, men bitvis går kanalen ut i floden och då blir det mer ström och fart nerför. När vattenfarlederna delar upp sig brukar det finnas en skylt och en pil som visar den rätta vägen.

Här finns forsande avfarter utan några skyltar. Dagens etapp slutar i en liten by Dun-sur-Meuse. Den sedvanliga cykelturen till kyrkan på bergets topp ger oss en vidunderlig utsikt över flodens dalgång. Väl åter i båten kommer ösregnet.

15 oktober

Biéres de la Meuse

I Stenays hamnavgift ingår som vanligt el, vatten och dusch men till vår förvåning ingår också två biljetter till ett ölmuseum. Stenay ståtar nämligen med Frankrikes enda ölmuseum. Redan 10000 f.Kr gjordes dryck av jäst korn i mellanöstern och till Europa kom det  5500 f.Kr  enligt en skrift i muséet. Vackra kurviga stora blänkande kopparkittlar för jäsningsprocesserna, filterpressar, flaskpåfyllare och massor av mystiska apparater för att göra öl kan beskådas. Ett historiskt labb för utveckling av ölprocesser visas. Vandringen avslutas med en taverna där mängder av ölsorter kan testas. Utanför veteranbilar och hästkärror för ölutkörning.

16-17 oktober

Avstängt och instängt

I Sedans hamn är all service avstängt för denna säsong. I nästa hamn Revin däremot får vi full service dvs el, vatten, dusch och sopmaja. Men istället är vi instängda. Runt hamnområdet ett rejält stängsel med grindar som kräver en kod som vi inte har fått. Kommer inte ut för att köpa diesel. Det är inte första gången vi är instängda på ett varvsområde. Vår erfarenhet säger att finns det ett stängsel så finns det också ett dolt hål någonstans. Här var hålet inne i ett buskage. Kryper igenom hålet, men hamnar i en lyxvillas trädgård. Smyger förbi lyxvillan och ser att det sitter folk och kikar på tv därinne men som tur är kikar de inte ut just nu. Grinden från villaträdgården ut till gatan är minst 3 meter hög och som tur är öppen. Svettig efter insmygningen med 20 liter diesel känns kvällsduschen extra bra.

Canal-Meuse Hösten 2013