Frankrike

Vivre la France

11 juni. Kanalen gick längs gränsen mellan Belgien och Frankrike. Vid Qesnoy dur Deute var vi definitivt i Franrike. Marika klättrade upp längs slusstegen och betalade slusscertifikatet. 54 Euro som gäller alla slussar i 16 dagar. I Belgien betalade vi 25 Euro. ( I Holland var det gratis så när som på några få slussar och i Tyskland var det helt gratis) I Frankrike kändes resan mycket lättare. Solen sken och värmde gott. Vattnet hade antagit en ljusgrön färg mot tidigare ljusbrun. Det var till och med några centimeters siktdjup. Fiskar hoppade här och där. Landskapet var mer varierat. Vi gled över öppna landskap med höjder runt i kring. Stränderna var lummiga. I Lille låg vi invid Citadellet mitt i centrum och bredvid några palmer. Vår vana trogen uppsökte vi turistinfo för att få kartor och upplysningar. Marika och Gunilla tog en busstur ett praktiskt och enkelt sätt att uppleva staden. Torg och gator kantades av serveringar med intensivt folkliv. Vackra byggnader med rikt utsmyckade fasader. Lille ar De Gauls födelsestad.

12 juni Arlelux kallar sig The Garlic town of the world. Efter lunch i Lille gick vi vidare på kanal de la Deute och vår natthamn blev Arlelux just där Canal du Nord börjar. Detta måsste undersökas. Vi gav oss iväg och sökte upp  stället. En äldre dam i butiken förklarade produktionsmetoderna men att det äger rum i oktober. Vi fick ett vykort som visar hanteringen. Den vackra kyrkan besökte vi också.

13 juni Färden gick genom 12 slussar. Under de första slussarna gick det krafigt uppför för att sedan vända nedat till Peronne. I hamnen fanns både bassäng och dusch. Staden nådde vi lätt på cykel. Det är en liten landsortsstad med ett museum om första världskriget inrymt i den gamla borgen. Staden utgjorde en viktig plats för händelserna då.

14/6 Campagne och tuff cykeltur. Solen värmde och det var hett i båten. En plötslig regnskur gjorde luften svalare. Vi hade räknat med att nå Noyon men efter en 500 m lång tunnel var det plötsligt stopp. Slussen var stängd för dagen. Vi hamnade utanför den lilla idylliska byn Campagne. En cykletur var en bra avslutning på stillasittandet i båten. Först Sven och Gunilla i lugnt tempo sedan Sven och Marika i högsta fart.  Duschpåsen hade legat vattenfylld på taket hela dagen. Den kom väl till nytta efter den varma cykelturen.

15/6 tråkiga Creil.  Dagen därpa var mycket regnig. Gunilla gjorde en inbakad pizza i den lilla ugnen på lågan. Den uppskattades av besättningen. Natthamn blev Creil. Vid kvällspromenaden konstaterades att Creil var en tråkig stad. Blandat gamla, nya och funkishus lite hur som helst. 

16/6 Lyxhamnen Cergy. Färden går vidare pa floden l'Oise. Vid Auvers-sur-Oise lämnade Gunilla båten och cyklade längs floden istället. Det var skönt att få röra sig. Cykelturen gick genom vackra villaområden, genom en stad och en park till den lyxiga hamnen i Cergy. Efter 30 min dök Johanna upp. Hamnen var i en bassäng omgärdad av serveringar.

17/6 Angöring Paris, Rekordtidig start 7.40. Bara några fa slussar under dagen. Vi hade väntat oss en tät båttrafik men ej vi var så gott som ensamma ända tills vi var inne i själva Paris city.  Där var det myckt turbåtar. Plötsligt dök Eifeltornet upp mot himlen och nästan samtidigt Frihetsgudinnan en mindre kopia av den som står utanfor New York. Längs kajerna i Paris är det förbjudet att lägga till för fritidsbåtar utom på vissa ställen där det finns Yachthamnar. Via en sluss kom vi in i en stor bassäng med yachthamnen Arsenal. Här såg vi för första gången på hela vår resa flera svenska båtar. Arsenal är en väl skyddat hamn även för inbrott med nattvakt  som har hund, koder, stängsel etc. Vid några tilfällen blev det träning i vänstertrafik. Dvs då visar pråmen den blå skylten på sin styrbordsida och vi svarade med en blå kudde på vår styrbordsida att vi uppfattat att vi skulle mötas styrbord styrbord istället för det vanliga babord babord. På några ställen är det på kanalbeskrivningen och med skyltar också angett att man skall gå från höger till vänstertrafik. Här visades den blå skylten bara ibland för pramarna tyckte väl att här var det så självklart att vänstertrafik gäller.

18/6-19/6 två dagars  sightseeing i Paris.  Att köpa var sitt Hopin - off - kort på buss visade sig vara ett bra val. Under dessa två dagar åkte vi kors och tvärs i Paris. Självklart satt vi alltid på översta våningen för att få den bästa utsikten. Det gällde bara att ducka för trädgrenar. Information kom via hörlurar där man ställde in språk och styrka.  Det var inte lätt att hantera ibland fick vi spanska och japanska mitt i engelskan. Vi besökte alla viktiga turistmål. Pa Champs Elysees ligger Napoleons Triumphbågen. Den byggdes som segersymbål från hans krig. Triumfbågen var 50 m hög och 45 m bred med trikoloren ständigt vajande löver den okände soldatens grav där en eldflamma alltid brinner. Eiffeltornet  En fantasktisk skapelse av Gustave Eiffel helt i stål 324 m hög och stod färdig 1889 i samband med världsutställningen då. Det var mycket större än vad vi föreställt oss. Kön för att åka upp i tornet var flera 100 m lång så vi avstod.  NotreDame,  En karaktaristisk gotisk kyrka konstruerad av  dussintals arkiteter från 1100 hundratalet och framåt. Den har sett pilmgrimmer på medeltiden vandrande barfota med törnekronor, Napoleons kröning 1804 och Paris befrielse 1944. En ärevördig vacker gammal  Dam värd all vår beundran. Place de la Concorde det var här som Marie Antonette och massor av andra avrättades under franska revolutionen.  Istället för en giljotin står där en 3300 år gammal obelisk från Egypten.  Pantheon kyrkan bredvid Sorbonne universitetet fick också besök av oss. laMadeleine  en imponerande kyrka men med konstig modern konst blandat med den konventionella gamla kyrkliga konsten.Från Kyrkan Sacre Coeur.var det en  imponerande  utsikt över hela Paris .Kyrkan ligger som ett vitt smycke över hela Paris. Den ligger i konstnärskvarteren Montmatre i norra Paris. Gemytliga kvarter med ett brokigt folkliv och smala backiga gränder. En brant trappa leder ner från kyrkan till dessa kvarter. Paris ar full av historia och monumentala byggnader. Vi promenerade också runt i staden och satt förståss också på cafeer för att uppleva miiljön. Nu har vi nosat på Paris och har insett att vi vill åka tillbaka för där finns mycket mera att uppleva.

20/6 Fransk Picnic i Johanna  och kyrkogårdsbesök. Våra franska vänner Maria, Philippe och deras barn Joanna samt Nils kom med olika franska delikatesser som avnjöts i ruffen. Nytt rekord med 7 runt bordet. Därefter skjutsade dom oss i sin bil till kyrkogården Pere Lachaise. Dar låg många berömda personer som tex Edith Piaf, Oscar Wild, Jim Morrison. Gravarna var pampiga med små gravhus och fantastiska stenskulpturer. Oscar Wilds stora gravsten var full av läppstiftsmärken från alla kvinnor som pussat gravstenen. Där var även minnesplatser från Hitlers koncentrationsläger. Dagen avslutades med en läcker musselmiddag på Leon en musselrestaurang som låg vid Bastiljplatsen.

21/6 Frankrikes musikfestivaldag. Maria med familj kom på morgonen och följde med oss på Seine och Marne. Nils och Joanna turades om att styra Johanna under viss övervakning i 3 timmar till Lagne. Musik hördes lite här och där efter kanalen och vi såg att det pågick festligheter. Maria och Joanna hoppade av vid Neuilly-Sur - Marne slussen och tog tåget hem för att hämta bilen och sedan hämta oss i Lagny som var dagens slutmål.  Bilresan gick till deras hem där vi avnjöt en god middag. Det var vissa besvär att hitta rätta färdvägen eftersom vissa gator var avspärrade för Musikfestivalen. Det var samma problem i Paris där man också spärrat av vissa delar av stan för musikfestivalen.

22/6 La Marne där vi fick sköta slussarna själva. Med en remote control fick vi själva öppna slussarna. I automatiken ingick också att slussarna stängde 18.00 Vi fick snällt stanna i Pavant där det inte fanns någon hamn. en liten brygga hittade vi där det var för grunt. Med en planka och lite linor gick det att lägga till på rätt djup.

23/6 Gunilla cyklade snabbare än båten Vid Essomes-sur-Marne lämnade Gunilla båten och cyklade istället. cykelturen gick genom champagnedistrikten med stora vinodlingar. Ibland bra väg vid kanalen ibland bara grasväg.

24/6 Champagne odlingar Vackra vinodlingar på kullarna vid sidan av kanalen. Automatiken i 3 slussar fungerade inte och vi fick snällt ligga och vänta på en slussvakt som istället körde slussarna  manuelt. Kanske var det det kraftiga regnet och åskan som satte något ur funktion?

25/6 De 97 slussarnas kanal Fran Vitry-le-Francois till Toul .Alla dessa slussar på en sträcka av ca 12 mil. Vi tänkte försöka klara dem på 3 dagar vi klarade ca 28 slussar per dag. Skall vi gå denna kanal en annan gång så borde vi nog göra det på någon vecka för att hinna stanna lite längre vid alla vackra byar och naturområden. Vi träffade en engelsk båt som legat still några dagar. De hade sett bara några få båtar per dag. Vi var ensamma största delen av denna kanal. Bra benträning blev det att klättra upp för stegen för att haka pa linan i sluss efter sluss.

26/6 Automatiken floppar ur vid sluss nr 32 Gunilla försökte få kontakt via slussens interna telefonsystem men ingen svarade. Då ringde hon på mobilen till ledningen för slussystemet och det tog skruv. En slussvakt kom på moped och 2 servicebilar kom efter ett tag och körde slussen manuelt.

27/6 5 km tunnel i snigelfart. Denna dag kom vi ifatt 2 belgiska båtar och körde in i slussen bakom dem. Det var gott om plats men en av belgarna tyckte ändå det blev för trångt och var mycket upprörd och bad oss att slussa efter dem. Det var inte så kul att umgas med den koleriska upprörda belgaren så för att slippa honom väntade vi snällt och slussade resten av sträckan istället tillsammans med ett danskt par. I tunneln kom vi tyvär ifatt belgarna och de körde i sådan snigelfart genom tunneln att vi inte ens hade styrfart. Bogpropellern kom då väl till pass. Kanalen var så trång att omkörning var inte att tänka på. Vi han inte riktig fram till Toul så Charlotte fick ta taxi från Toul till Pagny sur Meuse.

28/6 Toul cykling i värmen Charlotte och Gunilla cyklade före till Toul och ordnade så att hela besättningen kunde duscha där. På kvällen gick bogpropellern trögt. Sven rensade bort sjögräs i propellerna och upptäckte att vattnet var både rent och svalt. Denna dag blev det jättevarmt och i Pompey som blev natthamn fanns ytterligare en dusch.

29/6 Fran Pompey till Metz pa Mosel Vackra broar och borgar passerades under dagen. Slussarna var enorma 185 m långa och 12 m breda. I Metz mönstrade Marika av och tog tåget till Frankfurt för att flyga hem till Sverige. Denna dag var det tidvis 40 grader. Metz är en gammal stad med en imponerande medeltida katedral en av de högsta i Europa 42 m känd för sina fantastiska fönstermålningar från 1200 talet men också en modern som var gjort av Marc Chagall.

30/6 Thionville slussen 127*12 m var för trång. När vi skulle in i slussen kom en jättepråm före oss (Pråmarna skall gå först in i slussarna) När pråmen var inne gick vi som vanligt efter men men det såg väldigt trångt ut  pråmen var nog ca 120 m och vi backade ut och när vi precis kommit ut stängde slussporten. Tur att vi inte klämdes fast! Efter denna skräckupplevelse fick vi sedan en ny slussning bara för oss. Vi gick sedan till en hamn nära Thionvilles järnvägsstation för att vara på plats i god tid inför Charlottes avresa som skulle ske på morgonen därefter. Här hade vi en mysig avslutningsmiddag för Charlotte. Eftersom vi också snart skulle lämna Johanna till i höst så försökte vi kolla tågtider och hitta en bra vilohamn för Johanna. Efter att ha väntat  i kön och äntligen kommit fram till servicedisken pä järnvägstationen fick vi upplysningen om att man talade här bara franska och kunde bara upplysa om tåg och busstider i Frankrike. Charlotte skickade då sms till Gijs i Holland som via internet fixade alla tider åt oss.

1/7 Instängda i hamnen. Vi vaknade av att båten gungade kraftigt. Det vara bara Charlotte som steg i land för sin morgontoalett. Hur skulle Charlotte komma genom grindarna.Oj vi var inlåsta!!. Kl 9 var de fortfarande stängda. Någon möjlighet att ta sig över staketet fanns det inte. Vi fick helt enkelt åka ett stycke nerför Mosel och släppa av henne på stranden. Allt gick väl och hon hade 25 min på sig till tåget. Vi gick sedan vidare till en väldigt fin hamn i Luxemburg nära den lilla byn Schwebsange. Här lovade både hamnkaptenen och en fransman i en grannbåt att titta till Johanna lite då och då. Planen är att i september gå vidare nerför Mosel. Från hamnen gick buss varje timme till Luxemburgs järnvägsstation. Vi for  nästa morgon vidare till Leipzig för att vara med på Kajas bröllop. (Kaja var utbytesstudent hos oss åren 1995-1996). Efter bröllopet for vi sedan hem till Sverige för att njuta av den svenska sommaren och tänka tillbaka på alla upplevelser vi har haft och drömma om det som komma skall i höst.

Avslutning, sammafattning och reflektioner: 

Det är bra att inte ha ett tidsschema för hur långt man skall åka för oväntade saker händer och då är det skönt att inte vara  uppbokad.    

Att ha cyklar med ger en extra möjlighet att få motion handla och uppleva omgivningarna även lite längre bort från kanalerna. Det går oftast också väldigt fina cykelvägar längs kanalerna så att en kan köra båten andra kan cykla. Cyklingen går snabbare så cyklisterna var ofta först i hamn.

Trevligt att träffa nya och redan kända vänner i de olika länderna som känner till trakt och kultur.

Dricksvattnet som man tappade  upp i hamnarna var perfekt och det var onödigt att köpa  och släpa på dyra vattenflaskor. Vi tappade istället upp på flaskor som vi hade i kylen.

Vattenkokare kan vara bra att ha i hamnarna där det finns el för att spara  gasol

Svenska Gasoltuberna går inte att byta i EU så det gäller att skaffa adapter så att man kan anpassa

Solvärmd duschpåse är jättebra som reserv att ha i hamnarna där det inte finns dusch och räckte till flera härliga ljumma duschar varje kväll eller till kalla morgonduschar.

Det var glest mellan möjligheterna att koppla  upp sig mot internet. Nästa gång kanske vi provar med att skaffa något internetkort per land? Att använda det svenska mobila bredbandsabonnemanget är inte att tänka på för det blir jättedyrt. 

Ring gärna om ni vill ha kontakt 08 552 41120 eller 070 4973173 och få min emailadress. Vill inte skriva den här eftersom det nu finns program som letar upp denna automatiskt och man blir överöst med tråkiga reklamutskick.