11 oktober

Välkomna till Villefranche

Vi angör Villefranche marina istället för Nice jättehamn. Vi välkomnas av engelsktalande hamnvärdar. Vi får en bok med alla franska hamnar, turistbroschyrer, koder till hamnens fria internet och duschar. Hamnavgiften är måttliga 9, 8 euro.  Gamla staden står i stark kontrast till San Remos. Här är välskötta hus, blommer, ljust och trivsamt.

12 oktober

Jagande delfiner

Delfinerna hoppar så att de är helt ovan vattnet. Vi har en familj på varje sida om Johanna.  De är så upptagna i sitt cirklande att de inte har tid att leka med oss. De är bara några meter från båten. Vi försöker fotografera men det går för  snabbt. En fena som skär vattenytan är allt vi lyckas få in i kameran.. Efter denna häftiga upplevelse angörs La Figueirette Miramar hamnavgift 10,95 euro. Vi som har hört så många varningar att det är svindyrt på rivieran.

Vi tror det beror på en kombination av att Johanna är kort, att det är lågsäsong i oktober och att vi valt små hamnar på mindre kända ställen.

Våldsam båtparkering

En franskflaggat stor segelbåt backar in i hamnen med bra fart, svänger in med fören i en annan båt backar in mot ytterligare en och fortsätter svänga in mot Johanna. Jag lämnar påfyllningsjobbet av färskvatten, rusar fram och håller ut den franska båten innan den krockar även med oss. Gunilla rusar upp för färskavattnet flödar över i tanken. Jag hade så brottom att jag inte han ta ur slangen.. Hört ryktas att fransmännen i Paris parkerar med att puffa varandras bilar. Förhoppningsvis är det en skröna. Den här våldsamma parkeringen hoppas vi är ett engångsbeteende.

13 okktober

Flygshow

Vid incheckningen i Port de Sainte-Maxime betalar vi hamnavgiften 20 euro. Det är billigt skojar hamnkaptenen. Eftersom ni är svenskar och ni nu är i svenska kungens vik har vi specielt för er ordnat en flyguppvisning. Det är ju också vinter nu så det är lågsäsong . Jag talar om att när det är 25 grader varmt är det sommarvärme i Sverige. Kungens hus här är från början prins Bertils hus.  Flygshowen är av högsta klass. Det börjar med att två män åker  upp i luften på vattenkaskadrar. Vattensprutet skapas med slang från vattenskoter.. Därefter kommer veteranplan och moderana franska jaktplan. Flygplanen ritar rökringar, går i spinn, loopar och skapar ett öronbedövande buller över åskåkarmassorna.

På marken finns flera cockpits där barn och föräldrar sitter och gör sina egna flygshower när de styr mot en dataskärm framför sig. Bredvid står  flygare från flygvapnet som  insturerar och delar ut pr-broschyrer för franska flygvapnet.

Att vi skulle komma just denna helg är en ren slump.

Radhusförtöjning

Från Maxime cyklar vi 7 km till hamnen Grimaud vi tursamt ratat.

Här ringlar kanaler härs och tvärs mellan radhusen,. ett litet Venedig. Det verkar tomt i radhusen Miljonbåtarna ligger i långa rader framför de exklusiva husen. Området rymmer 2400 båtplatser varav 200 gästplatser..

14 oktober

Flygshow grand final

Vattenkaskadsåkarna  kastas upp till än högre höjder. Franska jaktplan målar franska flaggan på himlen. Publiken apploderar. Helikoptrar hovrar och hälsar publiken med snygga bugningar. Klassiska dubbeldäckade flygplan loopar, rollar och sprutar rök. Ett plan stänger av motorn och snurrar vilt neråt innan motorn startas igen innan det når marken.  Barn köper modelsegelplan som gör snygga loopingar.

Tvättdag

Kalsonger, lakan och strumpor behöver tvättas. Här finns en self service tvätt. Instruktion finns på engelska och tyska.  Sedlar växlas  till mynt som försvinner ner i en  springa. Maskinerna börjar snurra. Vi sätter oss och läser tills tvätten är klar. Väntar på att åskskuren skall upphöra innan vi bär den rena torra tvätten till båten. 

25 euro för 15 kg tvätt.

15 oktober

Blöt överfart till Sainte Tropez

Inblåsta i Saint Maxime blir det snabbåt till Sainte Tropez. Fart och vind kastar vattenkaskader över oss. Vid kajen beundrar vi flera 20 m långa gamla segelbåtar. Mahogny och teak glänser i solen. En av båtarna är från 1936 och är i nyskick. Tänk att få putsa sådana båtar på våren! Sainte Tropez lever upp till sitt rykte som fashionabel turistort. Vi ser Brigitte Bardo här och där på bild. Vad tusan gjorde hon här?

Hur äter man mussedjur?

Till middagen i Maxime  beställer vi var sin jättegryta med musslor i en härlig ostsås. Vi bänder isär musslorna med fingrarna, suger ur innehållet, försöker också  att pilla med skeden som dukats fram för oss..  Slaskar och spiller på duken och blir blöt om armarna. När vi är klara får vi se hur paret vid bordet invit lyckas pillra ur mussla efter mussla med musselskal utan att blöta ner sig.. Från baren hör vi ett livligt diskuterande, hurrande, apploderande sjungande och skrattande gäng.

16 oktober

Maxime till Cavalaire i bris 

I frisk sedan styv sedan hård bris seglar vi  till Cavalaire. Efter rundning av udden Cap Camarat ökar våghöjden eftersom den västliga vinden nu har längre sträcka att bygga vågor.  Det stänker på oss från skummande vågtoppar.

Nu är det skönt att komma innanför hamnens omfamnande vågbrytare.. Här är mer än ettusen båtar. Där ute på havet ser vi bara ett fåtal. När används alla dessa båtar eller ligger de bara här?

17  - 19 oktober

Upp för floden Gapeau sedan stopp

Ett hundratal meter kommer vi in på floden Gapeau sedan sätter en bro stopp för vår färd. Här är fler båtar på land än i vattnet. Johann skulle kunna  få sällskap över vintern. Vi avtalar om en landplats.     Det kommer att bli ett lyft för Johanna.

Vinden har ökat igen till närmare 15 m/s så lyftet får vänta. 

Landplatserna kostar 4 ggr mer än vi är vana vid. Vi är ju på Rivieran nu!  Cykeltur runt för att jämföra priser och övriga villkor. Vi väljer Gapeau. Vid en uppställningsplats är det inte tillåtet att bo  i båten.  I så fall skulle  hotel och restaurangmat tillkomma..

Underhåll för säkrare färd framöver (Avsnitt för teknikintresserade)

Bränslefilter, vattenavskiljarfilter, oljefilter och olja byts, Vid inspektion av motorrummet upptäcks att en kylslang kommit fel och skavt emot en axel till nästan hål.  Här blir det slangbyte och bättre fastsättning.  Det hade kunnat bli motorhaveri av obefintlig kylning. Provar att spruta vatten i kölsvinet för att testa den automatiska dräneringspumpen. Den startar bara ibland och har dålig fart så den byts. Relingen oljas i några vändor. Kapellet sys ihop lite här och där. Rengöring av motorrummet för att se om det finns läckage från motor eller annat. Rengöring av hytter och skrov. 

20 oktober  

Ryanairbokning till Svetige byråkrati i kvadrat.

Fråga efter fråga besvaras. Erbjudanden om hotel, flygväskor m.m. måste tryckas bort för att komma till själva bokningen. Massor av tilläggskostnader dyker upp vartefter. Slutligen skall boardingkortet skrivas ut. Har man inte med det så kostar det 60 euro per vuxen. Vi har ingen skrivare. Hur gör vi?

Anne vår räddning

Vi får tips från en granbåt om svenska Anne. Hon  jobbar i Hyeres hamn och kan säkert ställa upp om vi behöver hjälp med något.  Nu passar det bra!

Anne loggar in och tuggar sig igenom alla Ryanarirs konstiga frågor innan hon slutligen kan skriva ut boardingkorten.  

Hon hjälper oss även med förhandsbokningen av taxin.

Hemma i Sverige har vi en Anne till. Hon är också fantastisk och hjälper oss med hemma service. Vattna blommor mata katt etc.

Hur skulle vi klara oss utan våra Annor!

Resfeber

I den 29 gradiga värmen kvällen före  färden till Sverige får vi resfeber. Vi  är osäkra på om Frankrike har samma tid som Sverige eller är det engelsk tid här.. Vad är klockan nu? Vi skickar ett SMS till våra vänner Katarina och Jan och får reda på att Frankrike har samma tid som Sverige.

Hemfärd med hinder

Åskväder och störtregn har slagit ut all el i hamnen. I pannlampornas sken blir det sista frukosten i Johanna för denna etapp. Båtens batterier suger vi inte ur. Vi vill ha dem fulladdade till i vår.

Den tunga väskan släpas ut till vägen. Pannlamporna visar var vi står. Det kommer ingen taxi! Gunilla kör en inlärd fras för denna situation till taxibolaget. Deras  svar förstår vi inte.

Efter en stunds väntan stannar en buss. Vi tar den.. Från bussen ser vi inte heller någon taxi på väg ut till hamnen. Hade det kommi en taxi så skulle det ändå blivit för sent.

Bussen stannar inte vid tågstationen utan i Hyeres centrum. Nu har vi 20 minuter kvar tills tåget skall avgå. Det tar mer än 20 minuter att gå till stationen. Vi ber en kvinna vid en kiosk att ringa taxi. Hon har tid att ringa om 5 minuter. Nej nej ring nu säger  vi!

Hon ringer lydigt och taxin kommer efter 5 minuter.

Lugna ner er  säger taxi killen det tar bara 5 minuter till tågstationen!

Vid tågstationen har vi 10 minuter till godo men då återstår en biljettkö. De som står före vill inte flytta på sig de har också bråttom. 

Då kommer en  tågvärdinna som en räddande ängel. Hon hjälper oss att köpa biljetterna  via en automat. Väl ombord på tåget har vi  hela 3 minuter tillgodo före avgången  till Marsielle. Det vara bara att andas ut och vänta på att pulsen skulle gå ner.

Resten av resan med skyttelbussar och flyg flöt på utan nya hinder.

Etapp Höst 2012

Frankrike

Lärdommar och minnesvärda upplevelser från höstetappen 2012

-         Italien är känd bland seglare för sina dyra hamnar. Väljer man bort de dyraste hamnarna, är utanför högssäsongen och har en liten båt så är det inte dyrare än i Sverige.

-         Anropa hamnarna på VHF-radion före ankomst!. Det är inte alla hamnar som svarar men gör de det så spar man lite tid mot att leta upp hamnplatser och hamnkontor.

-         Undvik så långt möjligt att gå i mörker!. Mörkret är ofta mörkare än sommarnätterna i Sverige.  Det är risk för att köra på obelysta ankrade båtar och sjömärken etc

-         Tag gärna kontakt med andra långseglare för utbyte av tips!

-         Hoppfällbara cyklar ökar utbytet och förenklar vardagen väsentligt. Utan cyklar hade vi missat flera fantastiska platser..  Man spar tid och slipper bära matkassar.

-         Undvik om möjligt juli och augusti.! Då är det för varmt iblan över 40 grader. Trångt i hamnarna mycket turister på sevärda platser. Bästa tiden tycker vi är april maj juni, september och oktober.

-         Besök turistinformationerna! Finns på de flesta större platser.

-         Duschpåse på däck för ljumma duschar på kvällen eller kalla på morogonen förhöjer fräschören

-         Minnesvärt är alla nya vänner som vi håller kontakt med även efter seglingen

-         Delfindans runt båten är oförglömligt

-         Hela tiden att få komma till nya spännande vackra miljöer.

-         Att simma och snorkla i det kristallklara turkosblå medelhavet

-