Trygga med nya filter och ny tank segar vi oss sakta fram mot strömmen. Motorstopp!!! finns det bakterier kvar som stoppar oss eller vad kan det annars vara? Motorn startar i alla fall igen. Detta fortsätter och vi får stopp var femte till tionde minut under sju timmar.

Rädda  för att bli ivägen för en pråm och få totalt motorstopp kör vi utanför farleden. Gunilla kontrollerar hela tiden ekolodet och håller utkik efter stockar så att vi inte kolliderar eller går på grund och är beredd att rusa upp och kasta ankar om motorn lägger av helt.  Äntligen framme i Arles styr vi in mot restaurangbåten. Det är första möjliga angöringsställe. En kvinna från restaurangen kommer ut och tar tampen. Då stoppar motorn igen. Hon kommer inte att orka hålla båten i den starka strömmen!!!. ”Put the rope around the fence!”. Det gör hon precis innan båten börjar driva iväg mot bropelaren nedanför restaurangen. Vilken tur att hon kunde lite engelska. Vi är räddade.

Efter detta lyfts alla durkar över motorn upp och alla bränsleledningar kontrolleras.Den nyinköpta tankens anslutning suger luft. Efter tätning går motorn som en klocka.

Efter dagens rysare kan vi äntligen slappna av med en god middag på restaurangbåten.

29 maj

Med käringen mot strömmen

Före avfärd läser vi av dagens flöde på internet. Det har ökat till 3600 kubikmeter vatten per sekund. Vad det motsvarar i strömhastighet har vi ingen aning om.  På stillastående vatten kör vi max 10 km/timme. I början gör vi 4 km/timme. Vår motström är alltså 6 km/timme. Efter ett tag kör vi bara 0,5 km/timme. På några ställen rör vi oss inte framåt , men genom att byta flodsida segar vi  oss sakta uppför ibland med bara 0,3 km/timme. Dagens mål Avignon kan vi glömma..  Käringen Gunilla är orolig och undrar hur detta skall sluta, men fixar kaffe och skinkomelett. Sven biter ihop och hoppas att strömmen skall minska efter nästa flodkrök.

Trötta efter dåtta timmars långsam färd lägger vi till nedanför slussen Beaucaire och beställer slussning till nästa dag. 17 km på 8 timmar, 2 km/timme.i snitt.

30 maj

På lugnare vatten

I solsken njuter vi av en lugn färd över Frankrikes största vattenreservoar Vallabrègues.

Därifrån leds vattnet till  det stora vattenkraftverket i Beaucaire.

Angöring mot stadskajen i Avignon. God mat inköps och avnjuts i båten. Maten ombord är oftast  bättre än från de franska restauranger vi besöker.

Intermezzo vid slussen Caderrousse

Vi kastar loss från väntebryggan före slussen och lägger i framväxeln. Då stannar motorn och vi törnar mot och snurrar runt stålpelaren för pråmarnas angöring. Motorn startas om. Vi andas ut och stävar  in i slussen.   Denna gång var det inte bakterier eller luftläcka. Tomgångsvarvet justeras nu upp för att få mer kraft när framväxeln läggs i.

Bortspolade bryggor

I kanalguiden finns flera rekommenderade angöringsbryggor. Hitintills har alla varit bortspolade. Problem att hitta angöringsplatser.

Vi angör den lilla idylliska byn Saint-Etienne-des-Sorts men även här är angöringsbryggorna bortspolade. Stadskajen hög och utan synbara pållare. Några pråmar en bit norr om byn blir vår räddning. Går längs efter, kastar repet runt en pollare, hoppar ombord på pråmen och gör fast på flera ställen. Strömmen är här mycket stark och motvinden viner

1 juni

I motvind och motström

Vaknar av att båten kränger. Kikar ut i nattmörkret. En stor påm med kraftiga stålkastare i fören passerar nära vår sovplats.

Det är morgon. Går ombord på pråmen och börjar lossgöra tampar. Då dyker en man upp. Vi visste inte ens att de bodde någon på pråmen. Jag hoppar ner på Johannas däck igen och tar plats bakom rodret, börjar köra fram mot vattenströmmen men inte mer än att vi står stilla vid pråmen tills pomtonägaren lossgjort oss helt. Sedan full gas och vi segar oss sakta bort från pråmen.

2 juni

Mistral

Den nordliga motvinden ökar till över 15 m/s  Vattnet från vågorna kastas över båten. Masten som ligger uppepå båten börjar glida fram och åter. Sven kryper genom vågkaskadenra upp på däck för att sträcka upp linorna iklädd flytväst, säkerhetslina och regnställ.

Trickig angöring i Cruas

Vi får telefon från Segelbåten Freya som några dagar tidigare angjort Cruas. De ger oss detaljerad information om hur angöringen skall göras i den starka strömmen. Det gäller att gå så nära landet med den gröna pricken och hela tiden ha högsta fart på motorn för att kompensera den kraftiga strömmen.  Ställa båten i rätt vinkel för att absolut inte komma på  tvärs mot strömmen för då förs man upp på grundet vid den röda pricken.

Det går enligt plan i början men så i ett skede tar strömmen över och är starkare än båtens fart och båten börjar gå mot grundet.

Med ytterligare gas över  tillåtna maxvarv (Det är ok om det är kortare stunder) vrids båten rätt och vi glider in i hamnens trygga lugnvatten. En kanadensare videofilmar vår angöring. 

Våra vänner Jytte och Peter från Freya välkomnar oss och hurrar för vår lyckade infart. Vi tackar för lotshjälpen.

Videofilmen har lagts  ut på Youtube tryck på!

En guidad kyrkotur utöver det vanliga

Medeltidskyrkan har en undre våning som under århundraden varit täckt av vatten och lera. Detta upptäcktes av en tillfällighet för 30 år sedan. Det framgrävda var välkonserverat. Kyrkobesökarna fick här sitta i tre grupper. Längst ner satt allmogen. På mittvåningen munkarna och de som stod kyrka närmast. Längst upp strax under taket de rika.

3 juni

Nougatfabriken

Tillsammans med våra nyfunna vänner Peter och Jytte åker vi buss till Montélimar.

I nougatfabriken provsmakar och köper vi lite av det nyproducerade godiset

Montélinar är en vacker och modern stad. Trädalléer och mitt i staden en vacker park med ponnyhästar, galande tuppar, gäs, getter. Mitt i parken en stor damm.

Jorden runtseglarna

Peter och Jytte är från Berlin. Jytte är från början danska men pratar bra svenska.

Vid fikabordet i parkens severing tar vi del av Peter och Jyttes fantastiska resa jorden runt; Galapagos, Söderhavsöar, Nya Zeland och Västindien. 

4 juni

Ett lyft i slussen

Två slussar i dag. På VHF radion anropas slussvakten på franska. Svaret förstår vi oftast inte men det är bara att vänta på grönt ljus. Kommer det någon pråm så skall den alltid in före oss.

Alla slussarna vi hitintills åkt in i på Rhone har flytpollare. Flypollaren flyter med  upp i slussen.

5 juni

Mer borstpolade bryggor

Enligt kanalguiden finns ett tillägsplats med dusch och annan service i la Croix des Mailles (73 km S om Lyon) Telefonkontroll till stället ”Nej denna hamn är bortspolad”.

Dagsturen avslutas istället i Andancette (68,5 km S om Lyon). Fin pontonbrygga strax efter bron på Rhones östra sida. Nära till livsmedelsbutik.

Tre jungfrur kastade sig i Rhone

På Rhones västra sida ser vi tvillingbyn Andance. På berget ovan ett monument över de tre jungfrur som kastade sig i Rhone, förtvivlade över att deras män aldrig kom hem från korståget.

Den smala hängbron mellan de de två byarna gungar betänkligt av bilarnas framfart på bron. Strömmen av bilar enkelriktas ömsesidigt från ena och andra hållet av trafikljus.

6 juni

Slussning med brädhjälp

Framför oss i slussen Sablon  ligger en jättelång pråm. Vi väntar på att regelmässigt få gå in bakom pråmen. Grönt ljus och på VHF radion order om att gå in före pråmen. Vi angör slussens sista flytpollare. Pråmen kommer inte in och slussen stängs.

Vattenströmmen pressar Johanna hårt mot slussväggen och fendrarna glider åt sidan. Orkar inte hålla ut båten med handkraft. En lång extra bräda är hävarm. Johanna bänds ut från slussväggen och fendrarna kommer  på plats.

Vingårdar

Landskapet blir mer höglänt med vinodlingar efter sluttningarna. Små pittoreska byar på höjderna. Bebyggelsen ökar. Vinodlarna annonserar sina vinsorter med stora texter mitt i odlingarna. Vinbaronernas slott kantar stränderna. Ingen mistral, sol, varmt, måttlig ström vad mer kan man begära. Njuter av färden.

Les Roches-de-Condrieu 

Stor marina med duschar och Supermarket bara 2 km från hamnen.  Vackra båtar och vrak om vartannat. Elegant Kapitäneri innanför glasväggar, så välputsade att de inte syns. Sven går in i glasväggen. Inget näsblod men det känns i nästippen.

7 juni

Från Rhone till Saone

Motströmmen minskar och efter några timmar och två slussar är vi i Lyon. Här flyter Rhone och Saone samman. Vi fortsätter en kort bit uppför Saone och glider in i den alldeles nybyggda marinan; Place Nautica. Gunilla kontaktar en norsk motorbåt som gått där vi skall gå. Hon förhör sig om lämpliga hamnar. Men det gav inte mycket. De kör så fort att de hade bara angjort en hamn på en sträcka där vi skall angöra sex hamnar. En engelsman i båten intill erbjuder istället sin engelska lotsbok. Med den kan vi komplettera en del information i vår bok.

Promenad genom Lyons gator

Med spårvagn åker vi in till centrum och promenerar sedan tillbaka till hamnen.

Vi blir mätta på storstadsjäkten och allt oljud från ambulanser, motorcyklar och bilar. Det är som vilken stad som helst. Moderna jättelika förvaltningsbyggnader med arkitektoniskt gjorda stora runda hål i ytterväggarna. (En Schweizerost?) Vackra promenadstråk  vid Rhones kajkanter.  Många extra filer för cyklar. På vissa enkelriktade gator finns en smal cykelfil även mot enkelriktningen.

8 juni

Toppenkyrkan i Lyon

Promenad uppför de långa branta gatorna till kyrkan Fourviére. Här är det mässa. En mycket vacker kvinnoröst ljuder underbart under de höga valven. Vi sätter oss ner och njuter. Dekorationerna på väggar och tak är av högsta klass. Väl avstämda pastellfärger med guldinlägg  på väggar och uppe i de höga valvbågarna gör kyrkan ljus. Under basilikan ligger ytterligare en kyrka, kryptan.

Kyrkan byggdes mellan 1872 och 1884.   Vissa dekorationer har tillkommet ända in på 60- talet.

Mosaiken runt altaret i kryptan visar de sju dödssynderna.  Mer om detta tryck på  

Vinprovning

Efter övernattning  i Villefranche-sur-Saone angörs Macom.

Här ligger de berömda vingårdarna Macon och Beaujolais. Provar flera varianter från de lokala vingårdarna. Som oprofessionella vinprovare spottar vi inte ut och sköljer munnen med vatten mellan de olika vinerna. Utan nöjer oss med att svälja prov efter prov. Det börjar bli allt svårare att avgöra vilka flaskor vi skall välja.

Till slut väljer vi två flaskor vitt vin ”Macon-Villages Grand Vin De Bourgogne” 2011 och två röda ”Juliénas Cru Du Beaujolais” 2011. 

11 juni

Angöringsproblem i Tournus

Går in till kajen och styr in mellan en pråm och en motorbåt. Missbedömer motströmmens styrka och fastnar på snedden med fören mot bryggan och aktern mot pråmen.

Båtägare intill hjälper till att dra men orkar inte. Sätter en lina föröver från brygga via klys till skotvinsch.  Vinschar sakta fram Johanna så att hon kommer långsides till bryggan. Massor av fendrar mellan brygga och pråm bär av så att det inte skall bli några repor.

Vi går i kloster

Går  in i klostret Abbey St Philibert. Det enda klostret i Europa från 1300 talet som är fullständigt bevarat. Kopplar av från sjöfärden i den gröna kringbyggda klosterträdgården.

Cyklar till cyklar

Cykelfärden går genom charmiga medeltida smala krokiga gator till cykelmuséet. Slaktaren Michel Grezaud samlade på gamla cyklar och det slutade med att han hade 200 st och 7000 delar till cyklar. Hjulet upfanns redan 3500 år BC. Men först 1817 kom det en springcykel i trä.

”Dandy Horse” Med dess hjälp kunde man gå med högre hastighet.  Vélo=hastighet.

Pède=fot därav ordet Velocipede. Låssmeden Ernest Michaux skulle reparera en springcykel 1861 då kom hans son med förslaget att göra en längre framaxel att vila fötterna på.  Pappa Ernest kom då på att bocka den förlängda framxeln så att det blev trampor.  För att få utväxling och högre fart gjorde man framhjulen större och större ända upp till 3 m. Detta blev en farlig apparat med många olyckor.  1879 tog Lawson fram  cyklar med kedjor som några år senare blev succe. Trehjulingarna 1880 var en annan lösning  för att få en säkrare åkmaskin Några år senare blev cykeln med två hjul och kedjor en succé. Den moderna cykeln var född.

12 juni

Turbulens i Verdun

I Verdun-sur-Doub rinner Floden Doubs ut i Saone och skapar turbulens och virvlande vatten.

Tilläggning med båten lite snett mot strömmen så att den glider in mot bryggan. Den här gången gick det riktigt bra.

Besöker turistbyrån, får kartor och information om vad som är sevärt och ett litet papper om Verduns blodiga historia.

Här ett litet axplock från historiebladet:

1478 alla invånare dödades, kyrka och sjukhus brändes av soldater på order av King Louis IV

1522 staden plundrades av italienska äventyrare

1583 Tyska legosoldater i tjänst hos Frankrike förde in pesten

1590 Verdun erövrades av kung Henrik IV

1592 Försök att erövra Verdun slogs tillbaka

1636 Invasin av Franc-Comtois från Österikiska imperiet som brände ner Verdun till grunden detta följdes av en pestepidemi som decimerade befolkningen

o.s.v

Axplock från övrigt värt att besöka; Ett brödmuseum, några vackra hus och en lugn park på ön intill.

En gourmetmiddag på den enkla restaurangen i hamnens paviljong. Alla rätterna är från trakten.

Samma goda ostar som vi fick till desserten skall inhandlas av samma leverantör som levererat till restaurangen på marknaden i morgon 13 juni.

13-16 juni

Het slutetapp

I nästan strömfritt vatten och med bra fart under en het sol snirklar vi oss fram på Saones alla vindlingar i lövskogen. Sista biten före St Jean de Losne, några km på en spikrak kanal, grävt genom ett åkerlandskap.

Efter återkomsten från incheckningen kommer ett våldsamt åskväder. Vinden är kraftig och hela pontonbryggan med 50 blåtar börjar driva iväg några meter.  Johanna närmar sig en påle som egentligen är avsedd att hålla i bryggan.. Med avfendring och justering av förtöjningen går det bra.

Vi får en ny sommaruppehållsplats med bättre förankrad brygga.

Äventyrsfamiljen

I hamnen får vi kontakt med en svensk familj som varit ute och långseglat sedan 2003. De har från och till varit hemma i Sveige för att fylla på reskassan och behålla sina yrkeskompetenser.

I första etappen till Karibien var det bara Johan och Katja. Då  var planen att ha några års segeläventyr innan de tvingas in i ekorrhjulet med barn och jobb. I Trinidad blev Katja gravid och det kändes lite tidigt att bryta av seglingen. Katja födde Wilma på ett sjukhus i Trinidad.

Efter Västindienseglingen har de gått kanalerna genom Europa till Medelhavet och seglat efter Spaniens kust. Nu är de på väg hem via kanalerna igen tillsammans med sina nu fyra barn. Det är dags för Wilma att börja i skolan i Sverige.

En entusisastisk positiv och glad familj som verkligen trivs med seglarlivet.

Grand final

Sista kvällen före flygresan till Sverige är det stor fest i staden. Tivoli, marschorkestrar, dansuppvisningar allt avslutas med ett jättefyrverkeri. Fyrverkeriets pampiga ljusspel ackompanjerades av wienermusik från krafiga högtalare.

Tänk vad de ordnar för oss.

Franska vattenvägar

28 maj

Mardröm på Rhone

31 maj

Kall motvind

Temperaturen ligger runt 20 grader  Med tjock tröja och vindjacka härdar vi ut. Vi saknar långkalsonerna.

Motströmmen är måttlig. Vi kan gå med mer än halvfart jämfört med stillastående vatten.

Flera gamla borgruiner och ett stort kärnkraftverk passeras.

Medeltidsstaden Viviers

Vid en lång kaj ligger tre jättelika flodbåtar för turister. Innanför i en skyddad vik en småbåtshman med bryggor.

Viviers borg byggdes på 1000 talet efter att det förenats med tyska riket 1032. Katedralen byggdes på 1400 talet.

Promenad genom krokiga trånga medeltidsgränder till ett modernt köpcentrum utanför staden.

9-10 juni

Farväl

Farväl för tredje gången till våra tyska vänner på segelbåten Freya Peter och Jytte.

Färden går genom Lyon på Saone under antika broar. Många vinkar till oss från de stora turistbåtarna.