12 – 13 september

Adjö till 300 liter diesel.

Trött på alla filterbyten och oförutsedda stopp  skänker vi 300 liter diesel till hamnkontoret. Vi har träffat folk som har hällt i olika tillsatser, tömt och tvättat tanken med högtryck och ånga och ändå har bakterierna kommit åter och kladdat ner hela systemet. Det verkar som att kombinationen vegetabilisk olja och lite vatten samt längre stillestånd kan sätta igång bakterietillväxten. Hamnkaptenen hade också hört att det förekommer tillsatser av animalisk olja från slakteriavfall. Hamnkapten lånar oss pump och stora fat. Jag trycker ner händerna med slangar till tankens botten och får kladdiga händer. Svårt att tvätta bort.  Dieseln doneras och degraderas till brännolja för husuppvärmning.. Vi har nu istället en liten tank och två dunkar.

Efter bara två dagars, båtrengöring, slipning, oljning, proviantering och diverse småreparationer är vi klara att lämna St Jean de Losne.

14september                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Dra inte i röda handtaget                                                                                                                                                                                                                          Första slussen är automatisk och öppen men visar rött. I slussen ligger en båt som vinkar in oss men vi väntar. Så småningom kommer en slussvakt med bil, han vinkar in oss och startar slussprocessen. Den israeliska familjen som är i slussen ber om ursäkt att de drog i röd istället för blå spak. De  hade fått instruktioner men språkförbistringar trasslade till det för dem. En förbipasserande fransyska som talar bra engelska ger dem en bra repetition.

Nästa sluss. Rött ljus igen och lite extra väntan. Här är en annan båtbesättning som dragit i fel spak

Poinailer sur Saône                                                                                                                                                                                                                                           Under en bro (3m) glider vi in i en skyddad hamnbassäng. Bassängen är full av hyrbåtar tillhörande ”Le Boat” Instruktörerna visar gästerna båtarnas alla finesser. Hur styr man? Var är backen? Undras om de gästerna har kanalcertifikatet och om de är kunniga i styra båten rätt.

15 september                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Mantoche  och Gray två spökstäder                                                                                                                                                    

 Tilläggning längs en lång kaj vid den lilla vackra byn Mantoche. Efter en god sillunch blir det promenad. Var är människorna?. Vi ser parkerade bilar här och där men inga människor. Nästan som en spökstad.  Nästa plats Gray är en större men även här väldigt ödsliga folktomma gator. Det duggregnar.  Det passar bra att torka upp med ett kyrkobesök.  Här inne sitter en man och demonstrear hur man bygger orgelpipor. En organist tar fram hemska ljud från den jättestora orgeln. Vi är några som hoppar till av oljuden.

Den enda  öppna restaurangen vi hittar faller oss inte smaken. Det blir en god middag i båten istället.

16 september                                                                                                                                                            Motorstopp                                                                                                                                                                    När backen läggs i för att bromsa farten på väg in i slussen stannar motorn.  Tomgången är för låg så att motorn stannar när man går från friläge till back. Genom att styra mot slussväggen och bromsa med fendrarna så lyckas vi få stopp innan vi kör in i båten framför. Tomgången ställs upp igen.

Tunnel 640 m                                                                                                                                                                  Det är lite pirrigt att styra i det trånga tunnelröret så att vi inte går emot väggarna. Här inne slipper vi i alla fall regnet. Navigatorn piper eftersom den tappar kontakten med sateliterna. Några km senare lägger vi till vid en bara 2 m lång kaj. Vi är i Ray.

Släkten Ray imponerar                                                                                                                                                 Ray är  en liten pittoresk by med slottet ovanför.  Det har varit i släkten Rays  ägo sedan 1080 i 30 generationer! Hur har det varit möjligt? Bakom slottet en välskött park och stora hagar med betande tjurar. En liten kyrkogård ingår också i parken.  Från slottet ser man den lilla byn och Jurabergen i bakgrunden.

17 september                                                                                                                                                                    Tunnel 650 m                                                                                                                                                                  Eftersom det inte går att mötas i tunnlarna  får vi gå när det blir grönt ljus. Före tunnelöppningen går vi i en lång smal stenlagd kanal. Kanalen har en skarp kurva. Långkölade Johanna har en väldigt stor svängradie.  Det är på gränsen att vi klarar kurvan utan hjälp av bogpropellern.

Svenskmöte i Port-du-Saône                                                                                                                                                                                     En svensk båt lägger till strax efter oss. De är på väg söderut mot Medelhavet. Det är den första svenska båt vi sett på vår väg norröver under denna höstetapp. Vi är också den första svenska båt som de sett under sin resa. Vi byter visitkort med varadra och kommer att hålla kontakt.

18 september                                                                                                                                                          Kryssar mellan träd och grenar                                                                                                                          Strömmen har ökat på grund av de myckna regnandet de sista dagarna. Vattnet har ändrat färg från grönt till brunt. Strömmen har slitit loss träd och grenar som vi inte vill krocka med eller få in i propellern. Det gäller att parera. Passerar genom ett vackert landskap med betande kreatur och grönskande böljande marker. Små byar passeras.  Vi angör en fin skyddad marina i Corre. Vår gäst Karin bjuder oss på en god middag.

Hösten 2013