Grekland

19 sept

Kryssbog till Grekland

Kryssbog från Bodrum till Grekiska Kardamena på Kos. Johanna är en liten tung motorseglare men med lite vind så upplever vi att hon forsar fram i bra fart, tidvis i hela 6 knop vilket är bra för denna typ av båt. Vi angör den grekiska hamnen med turkisk gästflagg. En båtgäst påpekar vårt misstag och vi byter genast till den grekiska flaggan. Vi såg inga greker som tog illa upp för vår fadäs. Även i dag styrde Gunilla medan jag läste  William Falkners ”De obesegrade”. väcks till verkligheten  av att saltvatten stänker upp i ansiktet när vi klyver vågorna.

20-22 sept

Finbesök från London

Vår yngsta dotter Marika mönstrar på Johanna i Kardamena. Vi hissar flaggspelet så taxin från flygplatsen hittar oss snabbt. Efter lunch svalkar och saltar vi in oss i det kristallklara grönblå dyningarna. Vi avsaltar sedan med strandens sötvattendusch.

Blixtar och dunder

Vi vaknar av våldsamma åskknallar, blixtar och ett våldsamt skyfall. Bixtarna kommer tätt som blinkningarna på ett disko. Några av knallarna lät lite annorlunda. Lät som något hus håller på att braka ihop och också som glaskrossning. Vi hör očkså ett väldigt skrikande och skrattande från festande turister. När vi kikar ut dagen efter så ser vi att bjälkar och presseningstaket på tavernan mitt emot vår kajplats fallit ner över bardisken. Därav glaskrossningsljudet. Vi hörde ingen ambulans så vi tror att det blev bara materiella skador.

Hoppande jättefisk

Vi seglar  från Kardamena till Kalimnos. Efter någon timmes segling  ser vi jättefisken Algot. Den är mer än en meter lång. Fisken gör flera krumsprång högt över vattenytan ca 50 m från båten innan den försvinner. Den simmar inte fram till båten som delfinerna brukar göra ibland. Vi vet inte vad det är för fisk så vi har tills vidare döpt den till Algot.

Välkomnade till Kalimnos

Vid angöringen till Kalimnos ropar och vinkar en svensk in oss till en plats bredvid sin båt.

Han och hans fru bor året runt på båten och tänker fortsätta med det åtminstone några år till.

I Kalimnos fyller vi upp vår svenska gastub. Det lyckades eftersom de klarar tysk standard och vi  var förberedda med en adapter så att vår svenska tub fick tysk anslutning.

Vi går ut på kvällen för att avnjuta en god middag. Vi beställer in grillade jätteräkor och en portion Grillad Octipus. Det vattnades i munnen på oss vid tanken på de kommande läckerheterna. Vi har lärt oss av Nalle Puh: ”Honungen smakar som bäst innan man börjar äta den”. Det stämde i högsta grad för denna middag. Räkorna var totalt smaklösa och jättetorra. Bläckfisken var som att försöka äta upp ett suddgummi.

23 sept

”Naturtvättsvamparna” kommer tillbaka

Vid vårt besök i våras i Kalimnos stad på svampmuseet fick vi lära oss att tvättsvamparna som man dök efter blev sjuka och  försvann på 90 talet. Guiden i tvättsvampfabriken  berättade nu att svamparna  nu håller på att tillfriskna och kommer åter. I tvättsvampfabriken tvättar man ur saltvattnet och för vissa svampmodeller tillsätts olika kemikalier för att bleka dem. Föruton till tvagning och rengöring så används de i keramiktillverkninga för putsning. I Bodrum lärde vi oss att svampen även användes förr i tiden som fyllnadsmaterial i rustningar för att stålplattorna inte skulle skava på riddarnas kroppar. Puh vad varmt de måste ha varit om de slogs i fyrtig gradig värme. De användes även som pessar.

24 sept

Greker flydde till Australien för att inte svälta ihjäl.

Vi hyr bil och stannar i en den lilla byn Rini för att beställa var sin Capuchini.

Kvinnan som serverar oss pratar perfekt engelska. Hon berättar att efter andra världskriget var det stor hungersnöd här och hela familjen emigrerade till Sidney i Australien. På sjuttiotalet flyttade hela familjen tillbaka till den lilla byn Rini. Hon förklarar att nu är vi i paradiset. Vi har Taverna, getter, fruktodlingar, fiskar och jagar. Här finns allt man kan önska av det goda livet.

Svindlande biltur över bergen

Vi paserar flera vackra bergsbyar och kommer ner till den hissnande branta västra kusten. Sedan ser vi branta stup med flera bergsklättrare som med linor och hakar klänger likt  flugor på bergsväggen. Vägen slutar vid den lilla fiskebyn Emporeios. Här som på många andra ställen lever man på fiske och turister. Vi får en härlig siesta med bad och lunch på strandrestaurangen.

Vi besöker också Castelli-ruinen.  Här gömde sig de få greker som överlevde turkarnas masaker på tusentalet. Även här träffar vi bergsklättrare som klängt på Castellis branta bergsida. Avslutningsvis kör vi vilse i Phortias trånga gränder och håller nästan på att fastna mellan husväggarna.

25 sept

Capten Costa

Från Kalimnos stora hamn stampar och gungar vi i motvind upp till Emporeios igen. Här lägger vi till vid Capten Costas boy. Mot kvällen sätter vi upp stormlykta som ankarlanterna så att vi och andra sjöfarare skall se Johanna i mörkret. Eftersom vi lagt till vid Capten Costas boy så känns det rätt att välja hans restaurang för middagen. Efter middagen ror vi mot ljuset från vår ankarlanterna och kommer mätta lyckligt ombord igen..

26 sep

Marikas räddningsbravad

Vi ror in med jollen och handlar varor I Minimarketbutiken. Väl nere vid stranden för att sedan lassa in varorna i jollen är jollen borta. Den blåser iväg med allt ökande fart . Marika kastar sig snabbt i vattnet och lyckas hinna ifatt jollen innan den kommit upp i ouppnåeliga farter av vindbyarna.

Johanna kilar stadigt med Poseidon

Med mesan och fock går vi för kryssbog upp till sundet mellan Kalimnos och Leros.

Det är rejäl dyning och det gungar obekvämt. Vi sätter då också storseglet och Johanna kilar genast stadigare. För sidvind seglar vi in i den vackra fjordviken till den lilla fiskebyn Rini.

Paradiset som vi tidigare besökt med hyrbil.

27 sept

Sällskap med Sköldpadda

Från Rini på Kalimnos blir det en lugn slör mot staden Kos. När vi är långt från land  syns något i vattnet. Är det skräp?  Nej nu syns huvudet på en stor havs-sköldpadda. Den simmar en kort stund. Lunchuppehåll vid den lilla ön Pesserimos. Här är en ny kaj (Den är nämligen inte med i Rod Heiklls pilotbok som vi använder flitigt). Längre in i viken en fantastiskt fin sandstrand. Snorkling och bad passar bra i det grönblå kristallklara vattnet.

Turiststaden Kos

I den stora Marinan blir vi avvisade för att det är fullt. Det visar sig att stadskajen som vi förvisas till är en mycket mysigare hamn. Mera centralt belägen och billigare hamnavgift. Att det saknas dusch gör inget för vi har vattenslang från kajen. Vi förtöjer invid korsriddarnas pampiga borg. Jobbigt med alla månglare och inkastare vid de olika tavernorna.

På en affisch står det: Undvik tavernor med inkastare. De har oftast sämre mat och är dyrare än de restauranger som lever på att kunder återkommer utan övertalning. Man får fråga eller se vilka ställen lokalbefolkningen föredrar.

Marika lämnar oss på onsdagen och far tillbaka till London.

Maten smakar som bäst före