Grekland

6 okt

Grekisk inklareringsbyrkrati

Inklareringspromenad till 1. passpolis därifrån promenad till 2. Tull sedan vidare till 3. Sjöpolisen. Ingen av dem bjöd på chokladbit.

Fick också betala tull och sjöpolis för deras pappersarbete. Jag hävdar att alla avgifter som hindrar den fria rörligheten inom Eu är olagliga. Men de menar att jag rör mig fån ett icke EU-land till ett EU-land.

Innan vi lämnar Pytagorion ser vi statyn över Pytagoras på hamnpiren. Han är en del av en triangel.

Efter mycket gungande i motsjö med motorgång och lite segling i sju timmar lägger vi till vid Kirikos lilla fiskehamn på ön Ikaria.  Vi är den enda gästbåten.

Här dyker det upp en sjöpolis igen som vill  ha besök på kontoret för ytterligare pappersexercis. De får vänta. Jag lovar återkomma nästa dag med alla papper.

7 -9okt

Vi är inblåsta i Kirikos på ön Ikaria

Prognosen är 7-8 beaufort dvs upp till 20 m/s. Vi ligger mot en vågbrytande pir. Den är bara 3 m hög och fiskargubbarna säger att det finns risk för att vågorna går över piren så vi förtöjer några meter ut. Det verkar blåsa till och med tisdag enligt prognosen.

Kyrkkaffe med Raki 

Vi börbereder oss för ovädersnatten vid piren. Förtöjer med sju olika linor. Förtöjningsarbetet tar flera timmar här ingår också att vi enligt fiskargubbarnas råd vänder båten så att fören kommer mot piren för att ta vindar ovh vågor bättre. Packar ihop jollen. Drar ut linorna från masten för att slippa mastsmatter. Avlsutar dagen med stekta jätteräkor i vitlök. En sista inspektion av att alla linorna. Vi vaggas till sömns. Vid femtiden på natten är Ovädret över oss. Det tjuter, visslar och gungar rejält. Förtöjningarna håller. Efter en gungig natt i båten går vi till Tazas kafé för att få fast mark under fötterna.

Hit kommer också alla kyrkobesökare. De bjuder oss på bröd, ost och raki.

Det blev aldeles för gungigt så vi flyttar in på hotell.

10-11 okt

Kirikos den radioaktiva ön

Stod det på en välkomstskylt i Kirikos hamn. Skylten var där i sju år innan den togs bort. Detta berättar en grekamerikan som vi träffar.

Från Kirikos vandrar vi till den lilla byn Therma. Här kan man bada 20 min i varmt radioaktivt vatten för 4,5 Euro. Grekiska sjukkassan remitterar greker med reumatismen till denna behandling. Vi studerar badkaren man skall ligga i men det ser förfallet och snuskigt ut så vi avstår från den radioaktiva behandlingen. Istället badar vi i de skummande rullande havsvågorna.

12 okt

Otur  - Ötur

Vi har haft otur med vädret nu en vecka och är kvar i Kirikos.

En tur med hyrbil runt ön passar i dag när regnet upphört.

Ösregnen och blåsten har de senaste dagarna skapat stor förödelse på vägnätet,

På flera ställen är bara halva vägbanan kvar och på andra sidan har regnet eroderat bort jord och grus så att det blivt hålrum flera hundra metet ner, Stenblock och lera har också rasat ner för branterna och blockerar delvis vägbanan så att det inte går att mötas.

Utsikten är hissnande. Serpentinvägarna slingrar sig upp och ner för bergsidorna. Långt där nere skummar havsvågorna mot stränderna.. Små idylliska byar med pensionat ligger längs norra kusten ovanför fina sandstränder.. Turister inskränker sig så här års till ett fåtal vandrare, Vägkanterna pryds också av mängder med skrotbilar, Men just nu så har man kört igång ett projekt att samla upp skrotet.

13 okt

För fulla segel till Tinos

Efter en hel veckas väntan på säkrare väder lämnar vi äntligen Ikaria i gryningen. Vi har kontrollerat tre vädersajter och bedömt att detta är ett bra tillfälle att att korsa det stora havet till Mykenos.

Vinden ger oss mer fart än beräknat så vi sträcker istället till nästa ö Tinos. Efter tio timmars segling är det skönt att promendera på Tinos vackra kaj.

14 okt

Vind, stora vågor och två motorstopp

För att komma i hamn före nästa oväder blir  det full fart mot Karistos. Det är hamnen på Evias sydspets. Det börjar med spegleblankt hav 25 grader varmt och helblå himmel. Njuter av fin cd-musik. Närmare sundet Andros Evia kommer vinden. Den ökar mer och mer. Det gör också vågorna som dras ihop i sundet.. Johanna går med både motor och segel för att komma fram innan vågorna blir obehagligt stora. Förra gången vi gick i detta beryktade sund förlorade vi gummijollen. Vis av erfarenheten ligger den nya jollen ihopvikt ombord.

Det är bra fart och lutning i 8-10 m/s.  Motorstopp!!! Varför??  Vi har mer än halvfulla tankar. Johanna har en tank på varje sida. Det visar sig att all dieseln har runnit över till läsidans tank. Motorn hämtar bränslet från lovartstanken. Nu ökar vinden. Farten är det inget fel på det går lika fort för bara segel. Problemet blir angöringen med bara segel. Skall vi anropa hamnpolisen för att få hjälp med tilläggningen. När vi kommer in i bukten före Karistos minskar lutningen och dieseln rinner över i loartstanken. Men starta går ändå inte. Efter att ha luftat ur dieseln går motorn snällt igång och vi känner oss lugna när vi går in i hamnen.

Mitt i hamnen ett nytt motorstopp!!. Vad kan det vara denna gång?.

Driver in till en halvfärdig kaj med ustickande armeringsjärn. Gör fast och lyckas få fendrarna att hålla ut båten från armeringsjärnen. Sven dyker ner i motorn och konstaterar att all gugning har skakat upp smuts från tankens botten och täppt till bränslefiltren. Efter filterbyte startar motorn snällt igen, en bra kajplats angörs långsides.

15 okt

Dramatisk upptagning

Väderutsiktenra för de närmaste dygnen är dystra. Gunilla har under natten fått en idé. Varför inte ta upp båten i Karistos istället för att vänta in bättre väder i några dagar eller gå i hårt väder till Halkoutsi Johannas tidigare planerade vinterplats.

Karistos Marina kontaktas. De lovar att komma för att kika på båten inom en timme. När det gått två timmar kontaktar vi dem igen och de lovar komma inom fem minuter. När det gått   ytterligare en timme och en ny påstötning kommer varvsägarna äntligen, De lovar att ta upp Johanna för vinterförvaring.

Normalt tar de inte upp båtar på helgerna, men nu görs undantag eftersom väderprognosen pekar på så hårt väder att upptagning omöjliggörs i flera dagar.

Vi glider in till upptagningsvagnen ute i vattnet. Ovädersvindarna börjar kommar redan nu. Johanna  blåser snett in mot vagnen men med bogpropeller och lite linhjälp lyckas vi räta upp henne. Traktorn sätter full fart upp till vinterplatsen.

16 okt

Johanna gungar och vibrerar i hård vind

Vinden ökar till över 20 m/s. Den vibrerar och gungar båten. Vi har svåt att sova när stormbyarna tjuter och regnet  piskar  på mast och rigg. Vi upplever att vi är kvar på havet fast vi befinner oss  långt upp på land och övernattar i båten. Upptagninsvagnen gungar.

Hemlängtan börja komma.

Flyget hem bokas till 19 oktober.

Det är bara pannkakor som fattas.

Tänk: Segling i lagom bris.

Tänk Simning och dykning i ett 27 gradigt kristallkart vatten

Tänk: Bakåt mer än två tusen år  från  besök av fantastiska historiska platser..

 När medlhavsfolken  hade vattentoaletter, centralvärme, bibliotek  och stora teatrar

kämpade vi i våra skogar på stenåldersnivå.

Upplevelserna och äventyren är minnen som vi inte vill vara utan

Några få dagars hårda vindar och ösregn väger lätt mot alla vackra avkopplande solvarma dagar vi haft glädje och njutning av.

Lägg där till att vi haft trevligt sällskap av vår dotter Marika och bror Lennart med fru Margareta.

Det kan inte bli så mycket bättre än så här utbrister vi.

”Det är bara pannkakor som fattas” citat från vårt barnbarn Samuel.