8/9 Start i Holland 

Min syster Ingela är med oss i början av denna tur.

Som vanligt fastnar Sven i säkerhetskontrollen. Denna gång var det bara fötterna som fick en extra genomlysning och blir godkända. Efter landningen på Schipool åker vi tåg till Emmen med byte. På grund av försening skall tågbytet i Zwolle klaras på 2 minuter vilket egentligen är omöjligt. Ett medresande par hjälper oss att klara utmaningen. Vi springer upp och ner i långa  trappor till perrongen för nästa tåg. Kvinnan springer före och övertalar konduktören att hålla i tåget medans hennes man springer med Gunillas väska. Vi kommer andfådda och med hög puls på tåget.  Första övernattningen blir hos våra holländska vänner Lips i Emmen.

Oldenburg

Tidvatten med nivåskillnad på upp till 7 m. Flytbryggorna i stadens mitt gör det enkelt att lägga till och man slipper anpassa förtöjningslinorna till vattenståndet. För att kunna ha internetkontakt datera upp hemsidan m.m. inköps ett SIM kort för 9,9 Euro (det inkluderar 1 månad och 1 GB).

  12/9 Tidvattenströmmarna är med ossDet blir en medström som mest 5 km/tim när vi  går i riktning mot havet från Oldenburg till Elsfleth på floden Hunte som är en förlängningen av Küstenkanal. Där vänder det och det börjar bli flod. Medström igen nu när vi går söderut på Weser från Elsfleth mot Bremen.

Trångt mellan pråm och land

Strax före udden mellan floden Hunte och Weser kommer en pråm som också skall runda udden. Vi styr så nära land som vi vågar men det gör också pråmen som också vill gå nära land för att få kortaste vägen i rundningen av udden. Det blir bara 10 m  till pråmen och inte mycket mer till land. Vi vet inte exakta djupet så vi vågar inte gå närmare land och öka marginalen till pråmen. Eftersom pråmen inte är fullastad och går högt i vattnet blir det ett tag så att vi inte ser pråmens styrhytt och således pråmskepparen ej heller kan se var vi är. Det är klart att pråmskepparen då blir nervös. När han sen ser oss oss får vi en rejäl utskällning att vi gått för nära pråmen. Det var gott om plats på utsidan av pråmen och vi tycker pråmen kunde gå lite längre ut från land. Enligt sjöväjningsreglerna hade han för liten marginal till oss och skulle väja eftersom han var omkörande, men han åberopade att vi skulle väjt mer eftersom vi var fritidsfartyg. När vi såg pråmen var den ca 80 m bakom oss och därifrån blev det trångt. Hade vi upptäckt den tidigare där det var mer plats hade vi stannat en stund och släppt fram pråmen.

Stadsmusikanterna och Schnoor gatan

Sagan om stadsmusikanterna av bröderna Grim illustreras i Bremen med en bronsstaty.  Här är det kö för att ta foton på varandra tillsammans med åsnan, hunden, katten och tuppen. Schnoorgatan  är det andra måstet i Bremen. Det är en krokig gata med Färglada hus och massor av turister som går ut och in i konstnärsbutiker, restauranger, antikaffärer etc. Vi känner oss som på Västerlånggatan i Gamla stan i Stockholm.

13/9 Ingela till Stockholm och vi till Palm Beach

Ingelas vinkas av, Gunilla handlar mat och Sven skaffar diesel på förmiddagen. Lotsguiden lockar med en vacker bild över marinan ”Palm beach”  vid byn Dörverden. Här skall det finnas alla bekvämligheter och massor av bryggor kring ett litet flytande hus. Det låter som något i Amerika. Vi närmar oss i skymningen och är nyfikna på hur det ser ut finns det en Beach? Men vad nu?? Här är bara det flytande huset inga bryggor och skyltar på huset om att det är förbjudet att lägga till. Det börjar skymma så vi lägger till på den enda sidan av huset som förbjudet att lägga till saknas.

14/9 Alla vänners dag                                                                                                                   I Hoya dyker Lillemor, Carl och hans kusin Jakob upp som en överraskning. När de lämnat oss mönstrar en tysk familj på. Gunilla lärde dem svenska i Hofors för ca 14 år sedan.  De talar fortfarande bra svenska. Nu får vi också bekanta oss med deras två fina döttrar och hunden Kira. Turen går till Nienburg där Jakob möter upp. Han skjutsar för att hämta den tyska familjens bil i Hoya.

Dessutom har våra närmaste vänner Karin och Seppo tagit sig till Nienburg med sin husbil. Kvällen avslutas med en fin middag på restaurang vid Weser i solnedgången.

15/9 Nienburg förstört och fint uppbyggt

På 1600 talet i det 30 åriga kriget blev staden till 2/3 förstörd sedan uppbyggd. På 1700 talet kom det 7-åriga kriget och förstörelse igen. På 1800 talet fick staden försörja 18000 soldater för Napoleons armé. Efter andra världskriget kom ett kraftigt uppsving för industri och hantverk. Vi cyklar runt och ger uppbyggnadsarbetet med beröm godkänt. Här är mängder med många pietetsfullt smakfullt uppbyggda korsvirkeshus som är färggrant dekorerade.

Ensamsegling i tre veckor

Från North Carolina skall båten över Atlanten till Azorerna. Nyligen hade en segelbåt blivit påkörd av ett stort fartyg. Här gäller således att ha uppsikt. Sömnen delas upp i tio minuters etapper under natten. Klockan ställs på tio minuter. Klockan ringer, vakna och spana framåt bakåt och åt sidorna, klockan sätts på tio minuter osv. Detta i vindar på 20 till 25 m/s och med våghöjder på flera meter.

En annan risk är att segla på en val som slår ikull båten med stjärtfenan. Med ekolodet på så flyttar valen på sig.

19/9 Farligt låg bro vid Hannover-Linden kanal

Första bron på denna kanal är lägre än övriga broar på Mittelandkanal. Men pråmar som inte är fullastade måste fylla vatten i pråmen för att komma under bron. När de så passerat bron pumpas vattnet ut igen. Nyligen missade en pråmskeppare denna rutin. Övre delen på styrhytten kraschade mot bron, styrningen sattes ur funktion, pråmen körde på land och pråmskepparen fick blodvite men överlevde. För vår del är det god marginal, vi behöver inte fylla vatten för att bli lägre.

Trickig angöring i Braunschweig

Hamnbassängen är liten och i öppningen är det en slussport för att inte få pråmarnas vågor in i den lilla hamnen. Bogpropellern fungerar inte sedan några dagar. Troligen på grund av att skräp kraschat propellerns sprint.  En stor sväng görs för att komma rakt in i den smala öppningen. Johanna har stor svängradie eftersom hon är långkölad. Inne i hamnen finns inget utrymme för några stora svängar så ända sättet är att med båtshakar och linor leda in henne i sin hamnficka. Hamnkaptenen hjälper oss.

20/9 Motorstopp.

Gunilla är beredd att kasta ankar. Det var full tank när vi startade för två dagar sedan. Vi kan inte ha förbrukat mer än 25 liter men ändå stopp Tanken rymmer 35 liter så bränslet skall räcka. Vi styr in mot kanten, en pråm närmar sig. Tur att det inte är strömmar som driver in oss framför pråmen. Fyller i 25 liter, startar och den går igång.  Aha!!!!,  röret som suger bränslet sitter naturligtvis en bit upp och det är således 10 outnyttjade liter kvar så tanken rymmer praktiskt bara 25 liter.

Flyta högt och sjunka djupt

I Magdeburg går Mittelandkanal ovanför Elbe. Det är förbjudet att mötas på bron. Det blir således kolonner med båtar. Det var lugnt när vi kommer dit och kolonnen består denna gång bara av oss och en tysk segelbåt.

Före Hohenwarthe slussen blir det 1 ½ timmes väntan innan vi äntligen får glida in i den södra slusskammaren bakom två långa pråmar i den 190 m långa och 12,5 m breda slussen. Den blev färdigbyggd först 2003. Från att för några timmar sedan flyta högt över Elbe så får vi nu sjunka djupt nämligen hela 19 m. 

Baklänges åkning ut ur slussen

På väg ut ur slussen Zerben blev det väldiga virvlar trots att vi var en bra bit bakom pråmen som också var på vät ut. Vi snurrar runt ett halvt varv och går en liten bit baklänges ut ur slussen innan vi lyckas göra ett halvt varv tillbaka igen.  Vi har nu gjort närmare tusen slussningar. Något liknande har vi aldrig upplevt.

Vad är det som piper?

Sven blir misstänksam. Det kommer lite mer ånga ur avgasröret och lite mindre vatten än det brukar göra. Ett larm för hög motortemperatur piper. Här går inte att lägga till, det är strömt men efter att minskat på motorvarvet och köra saktare så sjunker motortemperaturen och larmet tystnar. Väl inne i staden Kirchmöser checkas filtret för kylvattenintaget. Det visar sig vara så gott som helt igensatt. Efter filterrengöring startas motorn och nu ser det bra ut igen.

Det kunde också ha varit kylvattenpumpen (impellern) men det var det inte denna gång.

23/9 Höjdrädda Johanna!

Före kanalen till Brandenburgs småbåtssluss måste båtens höjd över vattenytan vara mindre än 2,8 m enligt en skylt vid kanalens början. Antennen är på 3 m så den viks ner. Svenska flaggan är på 2,7 m så den bör klara sig. I denna sluss åker man ut under den öppnade slussporten och den hade höjden exakt 2,7 m så flaggstången får en lätt skrapning. Men efter det kommer en bro och där är höjden 2,6 m så nu måste både tyska och svenska flaggan fällas. Kanalens lägsta höjd borde skyltas vid kanalens början. I vårt fall gick höjden att justera, men båtar med höga dogghouse lär blir lurade och får vackert vända tillbaka.  

24/9  Alter Fritz i Potsdam

För att lära oss lite extra kostar vi på en tur med ”levande guide” istället för att lyssna på inspelat tal via hörlurar.  Bussen Alter Fritz övriga turister verkar alla vara tyskar. Gunilla ber guiden tala långsamt så att vi hänger med. Nej säger han jag har så mycket att berätta så jag måste tala fort. Det blev mer än fort. Det var som en kulspruta. Ett oavbrutet ihållande prat under hela turen utan pauser. Ibland skrattade de tyska turisterna men inte vi. På valda ställen kliver vi av, går runt och lyssnar  på den 2 meter långa kulsprutetalande guiden.  Under rundvandringarna hinner vi få svar på några av våra frågor. De viktigaste sevärdheterna:

Slottet Neues Palais 1763-69: Intill det överdådiga slottet fanns två praktfulla byggnader som var kök och bostäder för tjänare och hov då det begav sig. Märkligt nog var det ca 100 m mellan kök och matsalen som var i den stora slottsbyggnaden. Mat fick värmas om och för att slippa springa med maten utomhus gjordes en underjordisk gång mellan husen.

Ryska kolonin 1827 (Alexandrowska kolonin): Fredrik Wilhelm lät uppföra denna by till minne av sin gode vän tsar Alexander. Kolonin har 14 ryska timmerhus med tillhörande stora trädgårdar. Här bosatte sig några ryska familjer och tillförde rysk kultur och tradition till Potsdam.

25/9 Johannas vinterhamn

Skickar mail med förfrågningar till några hamnar i närheten av Berlin. Det blir som alla gånger tidigare dålig utdelning på förfrågningarna.  Det fungerar mycket bättre att få tips och referenser från folk man träffar i hamnarna och sedan åka runt och förhandla med respektive hamnansvarig.. Nästan hela dagen gick åt att åka och fråga, Denna gång väljer vi Ditzers Marina i Werder.  Men innan vinteruppläggningen vill vi glida fram över några insjöar, kanaler och floder till Berlin.

26-27/9 Berlin

Turen går vidare från Potsdam till Berlins lyxområde, Wannsee.  Här är flera slottsliknande villor. Vi kan inte välja vilket hus vi skulle vilja köpa så det är lika bra att fortsätta vidare norr ut på den 12 km långa sjön Havel sedan öster ut på floden Spree i 7 km. Här vid kajkanten är vårt flytande hems nya läge. Intill riksdagshuset och 400 meter från Brandenburger Tor. Mer centralt i Berlin kan vi inte komma.

Minnesmärke över Holocaust  ( judeförintelsen)

Nära Brandenburger Tor finns en flera kvarter stor plats med 2711 svarta kubiska sarkofagliknande stenar i olika storlekar. Att gå i de smala spikraka gångarna mellan alla dessa stenar ger en märklig känsla. Monumentet uppfördes 2003-2005, upptar en yta av 19.000 m2  och har kostat 29 miljoner Euro. Varför detta monstruösa jättelika sterila monument? Vad kunde man gjort istället för dessa pengar?

Topografisk terror

Nedanför och längs efter den sparade biten av Berlinmuren visas terrorkriget mot Polen och Warsava. Bilder och texter chockerar. Där och här var ett fruktansvärt helvete.. Här finns en flygfilmad video över Warsava direkt efter bombningarna. Det är bara skeletten kvar av hus och broar.  Museet intill visar Nazisternas terror mot judar, romer och handikappade människor. Gripande och jobbigt att se. Tänk att människor kan vara så grymma och sadistiska. Även om det mesta är känt så är det ändå svårt att ta till sig. Varför området kallas topografisk terror är långsökt. En topografi kan väl inte vara  terror. Jag tycker att det skulle heta: ”Nazisternas terror”.

Språngmarsch till Riksdagshuset

Det finns en bokad tid att passa för att komma in i riksdagshuset. Vi kommer inte fram. Gatan är avspärrad för inlineskridskotävling. Förbjudet att korsa gatan!  Vakter hindrar oss: ”Ni blir  påkörda av de snabba åkarna”. Vakten vi frågar är inte från trakten och har inga tips på hur vi kan gå vidare. Vi hittar själva en tunnelbanedgång och sedan en uppgång på gatans andra sida. En ny avspärrad gata dyker upp och nu är det dags för språngmarsch till nästa gångväg under den avspärrade tävlingsvägen. Vi hinner precis i tid till 17.10

Riksdagshusets kupol är häftig. Helt i glas och med hjälp av audiogram blir det en orientering av byggnaderana runt om oss. Utsikten är fantastisk!. En historik av riksdagshuset finns i kupolens nedre del.

Vinterförberedelser med oljebyte och därefter inkörning av glykol i motorns färskvattensystem. Vissa experter hävdar att motorn slits mer av korrosion under vintern än av många körda timmar om man inte har kört in ett bra korrosionsskydd.

Hamnkaptenen är  mycket hjälpsam och fixar bra ställning och en fin pressenning för oss. Erbjuder sig också att med sin bil fixa bränsle. Bränsle när båten skall vila? Jo det blir mindre kondensvatten i tankarna och därmed minskas risken för dieselbakterier. Fem minuters promenad till tågstationen i Werder. Vi flyger hem och ser fram emot vårens båtresa.

Sammanfattning av båtresan hösten 2014

Tack alla trevliga människor vi träffat. De har förgyllt resan lite extra

Charlotte och Gijs för guidning övernattning och skjuts till starthamnen i Ter Apel

Hamnkaptenen Henk som förmedlade och bevakade att vi fick ett nytt kapell för styrhytten

Min syster Ingela för trevlig samvaro och gott humör trots några kallare dagar på den långtråkiga Küstenkanal

Familjen Rösch för trevlig samvaro och för att de pga ändrad färdplan tog sig tid att åka extra långt med sin bil för att vara med oss på floden en dag

Seppo och Karin som också åkte en extra sväng  med sin husbil för att träffa oss

Michael i Hannovers Selze skjutsade oss för att handla mat, gasol, diesel, guidning och trevlig samvaro.

 

Höst 2014 Tyskland

9/9 Veen Park

Här var det hårda livsvillkor. Vi passerade denna by med Johanna på vårens etapp från Emmen till Ter Apel. Denna gång skjutsas vi dit med familjen Lips bil.

Kanalen går genom byn. Det går bra att lägga till mitt i byn. Torvbrytning  från1800 talet och tidigt 1900 tal var huvudverksamheten här.

Förutom torv på längden och tvären finns välbevarad smedja, snickeri, specerihandel, träskomakeri, bageri och allt som behövdes för livets nödtorft.

10/9 Sommarhamnen Ter Apel 

Under sommarens uppehåll har Johanna fått ett nytt kapell med stora plastfönster över doghouse (styrhytten, det är således inte en hundkoja).  Nu skall vi inte behöva bli blöta längre i störtregn. Höstens båtresa börjar med målet Berlin.

Vi är ensamma på den smala långa kanalen. Före första slussen en halvtimmes väntan på slussvakten som handvevar upp slussluckorna samt öppnar slussportarna med långa stänger, en ålderdomlig metod.

På Rütenbrock kanal passeras gränsen Holland Tyskland.

Omväg

Slussarna till Mittellandkanal stängda!

Färd norrut från Haren till Dörpen på Ems. Sedan vidare på Küstenkanal och söderut på Weser till Mittelandkanal.

Vid första natthamnen Dörpen väntar vännerna Karl och Lillemor från Gävle på oss. De ordnade en typisk tysk grillafton med Brahtwurst, vitkålssallad, potatissallad öl och  till bakgrundsmusik av stora plaskande fiskar.

11/9 Küstenkanal

Morgondimmorna lättar, solen bryter fram. Johanna avverkar raksträcka efter raksträcka.

Buskvegetation längs stränderna. Vi hör men ser inte bilarna på andra sidan buskarna. Enstaka pråmmöten och en fritidsbåt (Sportboot) passerar oss. Kanalen är tråkig och enformig.

16/9 Mindenen en kanal knutpunkt

Weser går här under Mittelandkanal. Ett pampigt gammalt byggnadsverk. En akviadukt.

17/9 Fullastade pråmar plöjer fram i bottenslammet på Mittelandkanal

Normalt kör pråmarna om oss men här går de fullastade pråmarna så sakta att det är vi som kör om. Vi passar på när det är raksträckor och inga möten. Det gäller att inte svänga in för snabbt framför pråmen.

18/9 Michael i Hannover

Vi gick tillsammans en bit på Donau med honom och hans fru. Hon är tyvärr inte med oss nu. Michael tipsar oss att välja hamn i Selze, en förort till Hannover. Hamnen är rofylld och med en bra restaurang..

Michael skjutsar oss för att handla och visar också sin imponerande verkstad för båtelektriska reparationer. Här är perfekt ordning och tabeller på vad som ligger i vilket fack. På detta sätt vinner han tid. Det är tusentas reservdelar och verktyg att hålla reda på.

Vi har två trevliga kvällar tillsammans med mat och dryck och berättar seglaräventyr för varandra. Här kommer två av Michaels.

Med jollen som tvättmaskin

I en karibisk hamn kommer ett ösregn som fyller jollen med sötvatten. Samtidigt för vind och vågor jollen fram och åter. Tvättmedel och smutstvätten slängs i jollen. Tvättresultatet blir perfekt.

Samtal i hamnen

I hamnen träffar Gunilla en jämnårig man som frågar;

. Mannen ruskar på huvudet och säger;

·         M: Vad tycker du om Tyskland?

·         G; Det är väl inte så stor skillnad mot Sverige och människorna är trevliga och vänliga här.

Han ruskar en gång till på huvudet och blir gråtfärdig.

·         M: Jag skäms för att jag är tysk.

·         G: Vad menar du?

Han visar sitt halsband med en judestjärnaSå djupt sitter skammen hos många människor än i dag..

·         G: Tänker du på kriget?

·         M; Jag tänker på det varje dag, hur kunde tyskarna vara så grymma? Har du varit i Israel?  jag har varit där och känner starkt med det judiska folket.

·         G: Är du jude?

·         M; Nej men i mitt hjärta är jag jude

Det är mer än en timme till nästa hamn enligt lotsboken.   Men ”Jipiiii” en hamn redan nu! Här i den nybyggda hamnen Calvölde finns alla bekvämligheter (el, dusch och vatten) Hamnkaptenen skjutsar till mack för att skaffa diesel.

21-22/9 I går sommar i dag höst

Dags för klimatanpassning med klädbyte från shorts och t-shirts till långbyxor, skjorta och vindjacka.  Det räcker för oss. Men inte för en omkörande stor segelbåt (med liggande mast)

Där har alla vinteroveraller det behövs nog eftersom det blåser kalla vindar över deras öppna sittbrunn. I vårt vindskyddande dogghouse klarar vi den kyliga vinden bättre.

Dagens cykeltur blir runtom i staden Burg. Här är långa gågator mellan vackra korsvirkeshus. Men också minnesmärken från öststatstiden i form av förfallna övergivna hus lite här och där  bland de vackra husen trots att det var 25 år sedan det var Östtyskland.

Slottet Cecilienhof  1913-17: Här var den kända Potsdamerkonferensen 1945 mellan Churchill, Truman och Stalin. Det ser mer ut som en engelsk stor lantgård än ett slott.

Slottet Sanssourci 1745 -47: Överdådigt lyxigt. Runt slottet är en park med välskötta, färggranna blomsterodlingar. Hela slänten ned mot en stor fontän är täckt av vinrankor. I en riktning är det byggt en ruin vars enda funktion är att vara en fin utsiktspunkt.  

Efter att ha blivit helt mätt på all slottslyx lämnar vi Alter Fritz och går till ryska kolonin för att fika, lyssna till rysk musik och kika på den ryska miljön i det lilla ryssfiket.

I folkvimlet på Brandenburger Tor

Här är demonstration för kvinnors rättigheter i Turkiet, hästdragna turistvagnar med tidstroget klädda kuskar, moderna cykeltaxin, jogggare, smågrupper med haschrökande tonåringar, poliser och turister som vi.

Check Point Charlie

Tre män i amerikanska uniformer låter turisterna passera vaktkuren. Turister står i kö vid vaktkuren för att mot några euro få sin pass stämplade. Andra poserar invid soldaterna och tar bilder på varandra.

Mauer Museum

Spännande och informativt beskrivs olika lyckade flyktmetoder från öst till väst.

Klicka härså visas några av de mest spektakulära flyktmetoderna. Här får man också ta del av Berlins 1900 tals historia. Bland annat något om Raul Wallenbergs hjälp till judarna och om hans släktingara kamp för att ta reda på sanningen kring hans försvinnande.

28-29/9 Johanna på väg till vintervilan

Lämnar kajen vid riksdagshuset kl 09, glider fram mitt i Berlin under mängder av broar.  Strålande väder. Klockorna ringer i Domen, vattnet glittrar och många båtar är i rörelse. Här och där sitter människor och metar eller bara njuter av det vackra vädret.

Över en bro springer löpare till taktfast musik.

I Berlins centrum är det förbjudet med småbåtar typ kanoter, roddbåtar etc. Det räcker att hålla reda på alla passagerarbåtar och pråmar.

In i Berlin går vi på floden Spree men ut väljer vi nu istället Teltowkanalen.

Angör Ditze Marina vid Werder.  Cykeltur till Werders centrum för middag på en trevlig uteservering.

Flexibilitet och anpassning till verkligheten.

Välja en annan färdväg på grund av slussreparationer.

Göra nattstopp när en trevlig hamn oväntat dyker upp.

Ha ett bra basförråd så att man inte ”måste handla” på grund av matbrist

Inga förbokade hemresedatum som kan göra färden stressig

Utnyttja ortsbefolkningens lokalkännedom om hamnar, affärer och sevärdheter.