Italiensk lunch

Vår dotter Marikas kompis Simona  hämtar oss från flygplatsen Fiumicino.

Vilken slump att Marikas vän just nu råkar bor nära Johannas sommarhamn.. Vi får en fin italiensk lunch med pasta och god sås. Avslutas med typiska italienska små bakelser.

Mätta och belåtna skjutsas vi till Johanna. där väntar nästa men mindre  roliga överraskning.

1000 objudna gäster ombord

De går i långa rader ombord på förtöjningslinorna men flera av dem är på väg i land igen. De som går iland  trivs väl inte ombord. Vi gnider in linorna med myggolja och diskmedel för att bekämpa de små varelserna. Nästan alla har nu flyttat eller mördats. Vi tror att det rör sig om små mycket små myror. Efter myrjakten skall vi ta oss en öl men då väntar nästa mindre  roliga överraskning.

Sprängda ölburkar i kölsvinet

Under vår bortvaro har ölburkarna i kölsvinet blivet så varma att ölen jäst och sprängt alla ölburkar. Istället för att njuta av ölen blir det till att torka bort allt ölmögel under durkarna.

Det är genant att vi inte förutsåg ölburkssprängningarna och räddade ölen.. Vi har ju genom smälta ljus lärt oss att det kan bli otroligt varmt inne i den stängda ruffen.

12-14 september

Underhållsarbete och väntan på bättre väder

Det trasiga förseglet fixar segelmakaren. Jag limmar ihop gummsnören till oringar för att gära bättre tätning av dieseltankrnas inspektionsluckor. Gunilla slipar och oljar relingskant, grabblister, skrubba däcket  etc Det finns hela tiden nya saker att laga.och göra rent.

15 september  

Dödliga skådespel i Rom

Vi besöker Rom far runt till de olika världskända turistmålen..

Vi chockas över romarnas ruskigheter. Tänka sig bara!

Vad som hände i Coloseum under antiken inför 50.000 åskådare..

 Vi läser från Berlitz reseguide:

De dagslånga programmen kunde börja med att utsvultna vilda djur kastade sig över varandra björnar, lejon, tigrar och till och med elefanter som hämtats från imperiets utposter. Sedan släpptes obeväpnade människor ut bland vilddjuren och gladiatorer bekämpade varandra till döds medan åskådarna  hetsades dem att slita strupen av varandra  ”Jugula”

Med hjälp av rundtursbuss hinner vi också med Peterskyrkan och Fontana Di Trevi denna gång. Det tog ca100 år att bygga kyrkan.

Efter att ha trängts med alla andra turister i värmen blir vi trötta och nu ser vi fram emot  att äntligen få segla . Vädret ser lovande ut.

16 september

I lätt bris från Fiumicino till Santa Marinella

Bitvis stöttar vi seglingen med järmgenuan (motorn).  Efter fem timmar angörs Santa Marinella. Här svalkar vi våra svettiga kroppar med en simtur som avslutas med sötvattendusch. I restaurang Johanna serverar Gunilla en trerätters meny.

17 - 18 september

Förlisning  i Giglio

I hela nio timmar kämpar vi upp till Giglio. Normalt gör vi inte så långa etapper. Men finns det ingen lämplig hamn emellan så har vi inget val. Framme vid den lilla fiskehamnen ser vi lyxkryssaren Concordia liggande på grundet vid hamninloppet. Hon ligger mycket nära land. Det var13 januari som hon gick på grund. Det sägs att kaptenen gick för nära land för att hälsa på en besättningskamrat. Efter grundstötningen styrdes båten upp på ett annat grund vid hamninloppet för att inte sjunka vid det första grundet.  4229 personer räddades och räddade sig själva.  32  omkom. Bärgningen av den 114500 ton stora kryssaren är världens historiskt största bärgning. Den beräknas kosta minst 300 miljoner $. Den lilla byn lever upp av all arbetskraft som nu är här. Vi gissar att det är minst 100 personer. Det är ett samarbetsprojekt mellan  Italien och US. Med jättekranen och flera småkranar och många bogserbåtar en stolp-plattform och jättelika gummibalonger kommer båten att stabiliseras och pumpas ur för att sedan bogseras till Livorno och där skrotas. Även i Livorna är man glad över alla arbetstillfällen som komma skall.

21 september 

Slör till Napoleons Elba

Tillsammans med en ett trevligt Schweiziskt par lämnar vi Giglio och drar vidare norrut mot Elba. De har en vacker Colin Acher. Den har hela 7 röda segel och är som ett litet skepp. De har seglat många år längs Italiens västkust och vi får massor av fina tips på bra ankarvikar och hamnar. Portoferraios hamn har ingen service men de tar ändå hela 80 Euro per natt så vi ankrar istället. Ankarviken är säker för alla vindar. Vi pumpar upp jollen för att kunna ta oss till grannbåt och land.

22 september

Elba runt tillsammans med snabba Rallybilar

Vi ror jollen i land för motorn vill inte starta i dag, Med hyrbil kör vi på

serpentinvägarna som går långa sträckor längs branta stup. Vi njuter av de härliga utsikterna över små idylliska byar och havet. Då och då får vi hjärtat i halsgropen när rallybilsförarna gör otäcka omkörningar. Det verkar som de tävlar om vilka som kan göra den fräckaste omkörningen. De är alla på väg till en stor rallytävling. Vi tycker de borde spara på krutet till de avstängda tävlingssträckorna.

I Monte Campanne lämnar vi bilen för en stund och tar linbana upp till 1019 m över havet in i ett moln. Man lär därifrån kunna se Hela Elba, Korsika och ibland till och med franska kusten. Men vi gled istället in i dimman.

Napoleons lantställe San Martino

Som Eumedborgare över 65 år får vi en gratisbiljett till villan. Det passar oss eftersom vi försöker vara lågbudgetseglare. Vi ser Napoleons badrum, arbetsrum, kök, vardagsrum och får uppleva den vidunderliga utsikten över ankarviken Portoferraio där Johanna ligger och väntar på oss. Till Elba kom Napoleon 1814 tillsammans med 100 soldater och skeppet Inconstant. Här var han bara 8 månader innan han seglade åter till Frankrike.

Dagen avslutas med en fin middag ombord på Zia Elena.

23 sept

Vågad proviantering

Med fixad motor glider vi in till land. Vad nu då? Här ligger Coop!. Matkassarna släpas ner till båten. Vinden har ökat. Vågorna bryter över kajkanten. Jollen skjuts ut i vågskummet.

Matkassarna slängs i. Motorn startar men till en början är det svärt att komma loss från kajen. Vi trycks längs efter kajkanten av vågor och vind. När vi äntligen kommit loss sprutar de skummande vågkammarna mot oss. Genomblöta lyckas vi till slut komma fram och ombord på Johanna. På kvällen är det vår tur att bjuda besättningen från Zia Elena på middag ombord på Johanna.

24 –25 sept

Kylskåpshaveri

Svårt att komma i land i den grova sjön med jollen och skaffa batterier dessutom början vi dragga. Vi lämnar ankarplatsen och angör Marina Edinnautica. Hela marinan är reserverad för hyrbåtar. Vi får ändå ligga här. Cykeltur för att leta inköpsställe. Trots nya batterier är kylskåpet helt dött. Ny cykeltur. Det blir en kyllåda med eldrift.

26 sept

Inblåsta

Det visslar, gungar och tjuter. Vi avvaktar bättre väder och turistar i Portoferraio.

Stadens stora borg byggdes på 1500 talet. Byggherrar var storhertigen av Toscana och Spaniens kung Carl den V, eftersom Elba då hörde till Spanien. Turkiska pirater tänkte angripa borgen men gjorde en noggrann undersökning före angreppet. De ansåg borgen ointaglig och seglade iväg med alla sina skepp.

Napoleon hade sitt andra hus ute på klippan vid borgen. Den medeltida staden med sina trånga branta gränder ligger nedanför borgen kring den skyddade hamnen.

27 sept

Motorn startar inte

Byter båda bränslefiltren och pumpar ur luften som kommit in i dieseln vid filterbytet. Den startar i alla fall inte. Startar med avluftningsskruven öppen Jipi!!!!!!!!  motorn går i några sekunder. Stänger avluftningen och motorn startar direkt. Allt felsökande och filtebytena försenade morgonstarten dryga timmen.

Omskakande tur från Elba till Livorno

Efter några timmars färd börjar ökar vågorna. Johanna kastas hit och dit. Ingen riska att hon välter, tar in vatten och sjunker. Det farliga är att röra sig på båten. Det gäller att röra sig försiktigt så att båten inte smäller till oss.  Vid däcksarbete gäller nu flytväst och säkerhetslina. Efter denna åtta timmars färd är det skönt att förtöja i en lugn hamn och äta en god middag i ruffen.

28 sept

På Arno till Pisa

Efter en lugn och behaglig segling från Livorno startar vi motorn och går in på floden Arno mot Pisa. Här gäller att kryssa mellan gigantiska fiskenät. En del är i vattnet en del hänger i linor som går tvärs över floden..Efter 5 km kommer en bro som hindrar vidare färd uppför floden. Vi lägger till och fortsätter med cyklarna mot Pisa. Vi liter inte på de italienska bilförarna så¨vi cyklar på trottoarerna där det går.

Lutande Tornet

Tusentals turister flockas på Campo del Miracoli. Platsen där lutande Tornet, Domkapellet och Domen är. Här hör vi all världens språk. Tornet började byggas 1173. Det står på sand och Lera. Det började luta redan 1274 innan tredje våningen var klar. Arbetet fortskred trots de dåliga bottenförhållandena. I mitten av 1300 talet var tornet klart. När vi var här förra gången 1964 lutade tornet över 5m från vertikalen vid toppen. Det har sedan varit stängt för allmänheten för förstärkning av grunförhållandena och en liten upprätning på 38 cm. Efter detta anses det säkert och öppnades för allmänheten igen 2001.

29 sept

Till Carrara på en bog

Från Pisa glider vi nerströms på Arno och seglar  sedan några timmar på en bog till Carraras jättehamn. Det finns någon regel att alla Italienska hamnar skall ha några sk transitplatser där man kan ligga gratis en natt. Det fungerar normalt inte. I Carrara får vi för första gången en sådan plats. Förtöjningen är annorlunda än vi hitintills sett. Varje båt har fyra bottenförtöjda linor.  Två från fören och två från aktern. Bryggan ligger således fritt från båtarna.

Carrara världens äldsta industri

I bakgrunden  ser vi toppiga vitfläckiga berg. Vi tycker det liknar snö men är naturligtvis marmor.

De ca 300 marmorbrotten har varit igång sedan romartiden. Här har bla Michelangelo köpt marmor till sina skulpturer.

30 sept

Favoritsonen Henrik mönstrar på i Carrara

Med Henrik får vi färska tidningar och rapporter om vad som hänt i Sverige. Inte så mycket vi missar tydligen.

Vernassa tur och retur vilken otur

Från Carrara går vi in i den stora skyddade La Speziabukten. Bukten är skyddad av en två km lång vågbrytare som kan passeras på valfri sida. Strax innanför vågbrytaren finns en stor musselodling. Vi fortsätter sedan genom sundet Portovenere och upp till Cinque Terre. Det är fem pittoreska små byar längs med berget som står på Unescos världsarvslista. Vi går in i den hamn som vi hört skall vara bäst, Porto Vernazza. Från det relativa lugnet på havet möts vi av en hjord av turister och vi hamnar sannolikt ofrivilligt i en handfull japanska fotoalbum och facebooksidor. Trots att vädret är lugnt ger dyningarna en våldsam sjöhävning inne i hamnen. Johanna glider fram och åter och slår ibland aktern i kajkanten. De fyra mooringlinorna i fören räcker inte till. Vi lämnar hamnen för att gå tillbaka till La graciabukten för att söka en tryggare hamn. Det blir mörkt, vinden ökar, regnet piskar och blixtar lyser upp vår färdväg. Väl inne i  Le Graziebukten är vi nära att köra på en liten svart ankrad segelbåt utan ankarljus. Här ankrar vi i mörkret.

På morgon tar vi båten cirka 30 minuter in till La Spezia. Därifrån tar vi tåg till Cinque terre byarna. Byarna har tradionellt levt på odlingar; frukt, vin och grönsaker. Numera sannolikt mest på turister (deras pengar – ej kött). Vi åker först till Monterosso där vi äter Pasta av tveksam kvalitet. Henrik försöker sig därefter på en vandring upp på en av berstopparna. Vi avverkar flertalet byar, en efter en, Vernazza, Manarola, Riomaggiore. Samtliga tycka ha tagit sina namn efter svenska småstadspizzerior. Mycket vackert och pittoreskt. Därefter åter till La spezia för proviantering och lyxmiddag på restaurang SY Johanna..

2 okt

Sant Margharita

Här ligger vi tryggt med Coast guards båt som närmsta granne. Mysig småstad med en trevlig strandpromenad. 

3 okt

Genoa jättehamnen med akvarium i världsklass

Vi upplever här det marina livet i Medelhavets djup i ett särskilt jätteakvarium.Alla världens olika havsmiljöer verkar också finnas här. Runt oss simmar hajar, sälar och mängder av korallrevens olika fiskar.Pingviner från Sydpolen som dyker invid oss. Henrik för sin mössa härs och tvörs utanpå ett akvariefönster medans en säl leker tafatt med mössan på insidan.

4 okt

Genua mellan sötstängta berg och salt hav

Idag går vi runt i den trevliga staden Genua, befolkningsmängd 618 438. Fina gamla byggnader, trånga gränder och skumma hamnkvarter, som på resebyråspråk skulle klassas som ”sliten charm”. Vi åker upp med en bergbana till höjderna ovanför staden, där vi gör en liten vandring till en av flera omgivande fort.  Vi svalkas också av söta droppar från ovan.. Till middag äter vi fem olika typer av skinkor; saltat, torkat och rökt, på restaurang SY Johanna.

5 okt

Kärt återseende av seglarvännen Franco i Ispra.

Med hyrbil åker vi 20 landmil till Lago Maggiore för att hälsa på Franco..

2006 vann vi en kappsegling utanför Elba med klassiska Swanbåtar.

Till hans vackra hus från tjugotalet hör en skog med meterrjocka höga ekar. På en given signal från Franco  kommer hans dotters häst galloperande emot oss mellan ekarna.

Vi går i kloster Santa Caterina

Från Franco går färden vidare till klostret Santa Caterina. Klostret ligger mot en klippkant. Vi vandrar på  en i berget uthuggen serpentingångväg. Vi vilar oss i klosterkyrkan och studerar förundrat en gigantisk vin och olivpress. På senare år har man borrat ett stort hål ner intill klostret. I hålet är en hiss monterad. Bekväma  som vi är utnyttjar vi hissen för uppstigningen.

Resvägen kortas med Färja från Laveno till Intra

Alternativet att runda hela Lago Maggiore via Schweiz orkar vi inte.

Det blir färja istället. Väl framme i Stresa  ser vi Isola Bella, Madre och Superiore som ligger som små smycken i den blåskimrande sjön mellan de branta bergväggarna. Vi ser långa raderav lyxhotell  längs stranden. Här får man ge 250 euro per natt för ett dubbelrum. Vi väljer ett hotel utan sjöutsikt för 70 euro.

6 okt

Förfallna Palatset Borromeo

Turbåtarna går i skytteltrafik mellan de olika Borromeoöarna och lyxhotellen. Eleganta herrar utklädda till sjökaptener raggar turister för båttur. Vi väljer Isola Bella. Här strosar vi runt i smala gränder och ser det förfallna palatset Borromeo från utsidan. Vi tröttnar snabbt på alla turistånd med krims krams, lämnar ön och åker över till linbanan på fastlandet istället.

Monte Mottarones topp

Med linbanor och stollift når vi toppen som ligger hela 1500 m över havet.  Här uppe finns fler liftar och slalombackar. Just nu är det snöfritt. Vi ser hur Lago Maggiores långsträckta vik försvinner in i de Schweiziska alperna. Här finns en rodelbana från toppen. Det finns också cyklar att hyra för att åka ner med. Vi hinner inte med rodel och cykelåkning. Det är dags för biltur istället till Flygplatsen Bergamo för att vinka av Henrik.

7 okt

Lecco vid Comosjön

Leccos årsfest är första helgen i oktober. Av en slump kommer vi dit just den helgen.

Kyrkan är fullsatt.  Prästens mässande förstår vi inte. Vi kan dock njuta av gosskören och den tunga doften av rökelser..

Efter mässan marscherar flera av kyrkobesökarna iväg med en orkester i täten. Andra parader marscherar också runt i folkvimlet.

Villa Carlotta något utöver det vanliga

Vi korsar Comosjön med färjan från  Verenna till Menaggio far sedan vidare söderut till Villa Carlotta.    Villan är från slutet av 1600 talet.    

1801 köptes villan av Sommarriva. Han köpte in  de flesta av tavlorna och statyerna till villan

I slutet av 1800 talet köpte Princessan Marianne av Nassau villan. Hon gav villan till sin dotter Carlotte när hon gifte sig med Georg den II av Sachse Meiningen.

Det var han som utvecklade trädgården till vad den är i dag.    Vi imponeras av den välplanerade, stora och vackra trädgården. Att man kunde få Rododendron som jättestora träd är nytt för oss. 

Eros och Psyche känner vi igen från vår släktgård. Är det Carlottas staty som är kopian?

Vänd där det är möjligt!

Hyrbilen ska återlämnas i Genua.  Vår bil GPS manar "vänd där det är möjligt" efter att ha vänt i rusningstrafiken (vilket inte var  lätt) Kommer samma uppmaning igen. Jag kan ju inte åka fram och tillbaka på samma gata hela tiden. Återstår att använda kartan och hitta ställen att stanna och fråga. Efter någon timmes irrande hittas änteligen hyrbilsfirman. (Jag tror GPS en tappade kontakten med satteliterna ibland mellan höghusen.)

8 okt

Under bron till Savona

Vi väntar på broöppning innan vi kommer in till Savonas innersta hamn. Kvällens promenad blir till 1500 talsfortet invid hamnen. Utgrävningar pågår också vid fortet. Vi lär oss att vapenutvecklingen under kommande århundranden tvingat fram ombyggnader av fortet. I dag ser vi hur det används som museum och restaurang.  Sedan en stilla bön om god färd i kyrkan intill.

9 okt

Anita Ekberg, Lois Armstrong, Ernest Hemingway och vi.

I 25 gradig värmande bris slörar vi till Alassio, lägger oss långsides vid kajen. En uppfriskande simtur känns skönt därefter. Cyklarna fälls upp. Vi far längs strandpromenaden.

Den flera km långa sandstranden är full av badande människor. En skylt visar förbjudet att   gå i badbyxor eller bikini inne i staden. Överträdelse beivras.

En 50 m lång mur inne i staden har namnteckningar från kända personer på keramikplattor.

Några namn som vi hittade var: Anita Ekberg, Lous Armstrong, Sarah Leander ochThor Heyerdal.

10 okt

Morgondopp och frukost

I den ljumma morgontimmen  sköljer vi bort morgontröttheten med simtur, sötvattendusch och frukost. I medvind fortsätter turen  mot San Remo. Alassio är en prisvärd bra hamn.

(23 euro/natt.)

San Remo Casinot och Rally inget för oss

Pokermästerskapen på casinot som nu pågår skall vi inte vara med på. I morgon torsdag körs det berömda San Remo Rallyt. Nu laddar man upp trimmar fartmonstren och spärrar av flera vägar. Vi använder våra snabba ihopfällbara cyklar istället och cyklar flera km på den palmkantade cykelvägen längs stranden.

Lägger oss sedan på badstranden, simmar, solar och kopplar av.

Etapp Höst 2012

Italien

11 september

19-20 september

Giglio pittoresk by med havsnaturpark

Med sitt kristallklara rena vatten och genuina lilla by är Giglio ett populärt turistmål för italienarna.

Bussen tar oss upp till Giglio Castello där vandrar vi runt i de smala pittoreska gränderna. 

Hela denna by är omgiven av en stor mur med försvarstorn. Vi känner oss förflyttade till medeltiden.

I dag torsdag lämnar Marika och Simona oss med färja till S Stefano för vidare färd till sina respektive hem. 

1 okt

Cinque Terre 

I San Remo finns  gratisplatser långsides . Intresserade kan kontakta oss.

.