Italien

26 maj

Välkomna till Italien

Redan till frukosten kommer en Italiensk marinofficer med sin adjutant och önskar oss välkomna till Italien. Han vill samtidigt kontrollera att våra papper är i ordning och anvisar oss till en annan kajplats trots att vi med vår ”trålare” ligger vid trålarnas kaj.

Mussolini har i Santa Maria di Leuca låtit bygga en dubbeltrappa i vit kalksten. Trappan skall symboliskt vara en cermonell välkomst och inträdesport till Italien. Vi upplever även detta som ett arrangemang för oss.

27 maj

Italienska hålfoten

Italien ser ut som en stövel på kartan. Hålfoten heter på Ialienska ”Golfo di Taranto”.  På engelska väderkartan heter den boot (stöveln).  En liten bit på kartan men i verkligheten tar överseglingen hela 12 timmar med dagens gynnsamma förutsättningar.

Johanna plöjer fram på skummande vågor dold av dimma och piskad av häftigt regn. Effekten förjhöjs av sprakande bullrande blixtar.

Några Delfiner leker med Johanna under bogsprötet en liten stund..

Ända ner till Italienska tån är det glest mellan hamnarna = långa dagsetapper....

28 maj

Spegelblank förmiddag skummande eftermiddag

Johanna lunkar fram i arla morgonsund på ett lugnt hav. Vi njuter i fulla drag av stillheten. Vid 12 tiden kommer vinden och vågorna växer. Det börjar bli tröttsamt att skutta fram i motsjön. Påminner om att rida galopp. Vågorna duschar fördäcket när Johanna dyker ner i vågdalarna. Efter 14 timmar närmar vi oss Rocella Ionica.

Misslyckad angöring

Inför angöringen till Rocella Ionica läser vi på i vår lotsbok ”Italian Waters Pilot” om en incident 2004. En segelbåt slogs omkull av en 6 m hög brytande våg i inloppet. Masten slog i botten. Besättningen kastades ur. Båten blev halvfull med vatten. Maskinen gick dock hela tiden. Besättningen lyckades oskadda komma ombord igen och manövrera ut. De fick senare hjälp in igen av Guardia Costeria för att länsa båten och reparera skadorna  Denna händelse gör oss extra skärpta vid angöringen.

Lillmafian försöker ”hjälpa till”

I lotsbibeln och av andra seglare är vi varnade för aggresiva försök att ”hjälpa till” med angöring lotsning m.m. mot betalning.  (Little Mafia).  En liten båt försöker lotsa oss men vi är pålästa och vet infarten. Dvs i stort sett. Först hålla ut 300 m från piren runt en sandbank.  Sedan kommer en överraskning. En sandbankt till fyller halva hamninloppet. Vi glider sakta genom den lilla gattet som är kvar in i hamnbassängen där ett engelskt par i vår ålder på segelbåten Golly Molly vinkar in oss.

29 maj

Golly Molly

Bob och Molly på båten Golly Molly är bykymrade. Rullfocksförstaget har lossnat vid däcket... De väntar på en hantverkare som skall leverera bult med mutter. En utmaning för Sven som riktar upp förstagsfästet och fixar ny bult med mutter. Ur eget förråd. Efter två timmar mot avtalad tid  kommer hantverkaren med bult och mutter. med  rätt dimension men gängan på muttern är olika mot bultens.. Bob skickar iväg hantverkaren utan  betalning. Som tack bjuder Bob och Molly oss på restauranglunch. I solnedgången med vin, choklad och jordgubbar .berättar vi våra livshistorier.

30 maj

Impala  en seglares dröm

I nästa hamn Reggio di Calbria inviteras vi med  Bob och  Molly till den amerikanska segelbåten Impala. på vin med tilltugg.

Båten imponerar stort. Den 17 m långa båten är byggd 1954. Däck, skrov och inredning är i mahogny och teak.

Det är en Spark & Stephen ritad båt. ( Samma konstruktörer som vår båt i Sverige Swan 36:an ”Hedda”). Ägaren tillika skepparen Alfred kan verkligen vara stolt över en så ren, välskött och vacker båt.

Med olika vänner långseglar Alfred några månader på höstar och vårar med olika besättningar. Förutom medelhavet, Bahamas, USA, Skottland etc har han seglat i Österjön ända upp till Umeå.

Somrarna är han hemma i USA för att umgås med barn och barnbarn.

Vi byter visitkort och kommer att hålla kontakt via email.

31 maj

Odessey varnar oss för nymferna Scilla och Charybdis i Mesinasundet

I Odesseys bok beskrivs hur Charybdis på västra sidan skapade så kraftiga vattenvirvlar att hela skepp sögs ner. Scilla på östra sidan svalde delfiner, svärdfiskar och sjömän med sina sex halsar. Virvlarna från Scillas uppstötningar bildade krafigt skum och svall.

Vi utmanar nymferna. Det börjar med att nymferna flåsar oss i anisiktet några timmar och vi stampar sakta fram mot vågorna. När sundet smalnar blir motströmmen så stark att farten tidvis halveras. Virvlar vrider Johanna.

Men det var värre på Odesseys tid.

Jordbävningen 1783 gjorde om sundets bottenstruktur så att det nu är enklare att navigera här.

1 – 2 juni

Prisvärd hamn i Valentia

Marina Stella del Syd  och Marina Carmelo konkurrerar om båtkunderna.  Vi väljer Marina Stella  del Syd. Den har ett Italienskt-kanadensiskt ägarskap, En mycket trevlig kanadensiska ger oss en karta, ritar in och förklarar allt som kan vara av intresse.. Supermarket, bagerier, restauranger etc . De Italienska hamnarna är dyrare än de turkiska, De flesta grekiska hamnar år gratis, Kanske för att det var utanför turistsäsongen juli augusti,

Rofyllda dagar till havs

Spegelblanka vatten, delfiner som jagar, molnbeslöjade, gröna veckade berg, milslånga sandstränder. Små pittoreska byar på sluttningar och längs strändrna. Husväggar och klippbranter går i ett.

I flera timmar  är det bara vi, inte en båt så långt ögat kan se, inga segelbåtar,  inga fraktfartyg. Då och då någon enstaka liten fiskebåt. 

Motorstörning

Bortom horisonten efter oss kommer våra engelska vänner med Golly Molly.

Vi får SMS  “have air in the fuelsystem going to anchor position 39  52 N”

 Det kan inte vara bra att vara ensam om motorn lägger av. Segla är inte aktuelt på det spegelblanka vattnet.. Vi vänder om och möter dem. De säger att motorn gått upp och ner i varv.

När vi kommer närmare ser vi ånga i det utströmmane kylvattnet. Kan det vara fel på kylningen och inte luft i bränslesystemet som gjort att motorns varv var instabilt?

Vi följer dem och ankrar tillsammans på en säkrare ankarplats i Sapri som blir vår natthamn.  position 40  03  N

3 juni

Agropoli fin ankarvik

Golly Molly och Johanna ankrar tillsammans nedanför klippan med Agropolis gamla stad.

I Italien gäller att ankra så mycket som möjligt eftersom hamnavgifterna är höga.

Gemensam avskedsmiddag med havsutsikt över solnedgång och våra ankrade båtar passar bra.

Vi byter emailadresser och skall hålla kontakt med varandra

Kyparen placerar en tysk flagga vid vårt bord. Fel flagg säger vi och får en holländsk flagg. Fel igen och nu kommer en engelsk och en svensk flagg.  

3 juni

Agropoli fin ankarvik

Golly Molly och Johanna ankrar tillsammans nedanför klippan med Agropolis gamla stad.

I Italien gäller att ankra så mycket som möjligt eftersom hamnavgifterna är höga.

Gemensam avskedsmiddag med havsutsikt över solnedgång och våra ankrade båtar passar bra.

4 juni

Katastrofen  i Pompeji

När båten seglar mot  Pompeji syns blixtar, lava och väldiga rökmoln. Över de stora vågorna reser sig hastigt ett  svart moln som täcker solen. En flod av tjock glödande lava strömmar mot Pompeji. Väggar och tak rasar in och sedan utplånar en våg av aska blandat med vatten varje forma av liv. Det blixtrar i mörkret. De få överlevande som söker räddning  dör istället av de giftiga gaserna. Helvetet varar i tre dagar och sedan bara tystnad. Ett fem till sex meter tjockt täcke av het aska, lera och vulkanisk pimpsten  breder ut sig över Pompeji.

Detta är en ögonvittnesskildring från Plinio d.y. när han beskriver sin farbror amiralen Plinius d.ä. tragiska öde 24 aug 79 e kr.  Amiralen omkom av gaserna när han med sitt skepp försökte rädda överlevande..

”Det goda livet i Pompeji”

Från studier av ruiner, rekonstruktionsskisser och beskrivningar  drömmer  vi oss  2000 år tillbaka i tiden.

Flera termalbad med vackra utsmyckade anläggningar. Bassänger för varm och kallbad. Idrottsplatser för träning och uppvisningar. En taverna och en bar i nästan varje kvarter.

Gott om bagerier och tvätterier. Marknadsplatser för tyger och mat. Här kunde man bla köpa en speciel sås, (garum) som gjordes av jästa fiskinälvor i saltlake (påminner om våra dagars surströmming).

De rika köpmännens jättestora villor imponerar med sin genomtänkta vackra stuktur. I den av pelarrader inramade mittengården en stor trädgård med kanal, små vattenfall, små dammar med fiskar. Små tempel, nymfgrottor, gudastatyer, vardagsrummet vätte mot den stora trädgården,  Egen ingång för tjänstefolket, Separat avdelning för kvinnor. Hela villaanläggningen täcker  mellan 500 och 1000 kvadratmeter.

En amfieteater där gladiatorerna kämpade mot vilda djur. Tacitus vittnar om hur folk kom från närliggande centrum.för att se gladiatorspelen.. Rivaliteten städerna emellan var stor. Han berättar  om hur striden mellan Pompejis och och närliggande Nucerias män 59 e.kr blev så blodig att den efterlämnade många sårade och döda. Det resulterade i att den romerska senaten förbjöd sådana spel under hela tio år. Invånarna fick då nöja sig med idrottstävlingar och oblodiga skådespel.

Centralt torg (forum)  med offentliga byggnader för det  politiska, ekonomiska och religösa livet.. Byggnader som tempel, rådhus med vallokaler, hade egna mindre torg. Varje byggnad hade en marmorfasad ofta utsmyckad  med statyer och egen pelargång som vette mot fourms stora torg.

Pompeij är för oss nr ett av alla arkeoligiska platser vi besökt. Den välbevarade omfattande staden tydliggjorde livet för 2000 år sedan. Ett måste på listan innan man får träfracken.

5 juni

Capo Miseno gungig ankarvik

Efter 2000 års segling förlåt 10 timmars segling med Capri på babord och rykande Vesuvius på styrbord når vi ankarviken vid ön Capo Miseno.  Härifrån seglade amiralen Pliniu sitt livs sista segling när han försökte rädda folk från Pompeji.

6 juni

Italiensk polisbyråkrati

I Teracina försöker vi som vanligt lägga till vid någon ledig kajplats. Det kommer någon och vinkar upptaget. Vi provar igen igen och igen men alla lediga platser är tydligen upptagna.  Slutligen kommer en polis från Guardia Costiera i en mycket tjusig helvit uniform och anvisar en plats. Han kräver sedan ett besök på kontoret för registrering av skeppspappren i deras jättelika kontorskomplex. Här vimlar det av fler vituniformerade hamnpoliser. Pärmar och skrivbord och datorer i långa rader. Här måste vara en enorm registrerings kapacitet. Men nej det blir till att vänta ett bra tag innan någon kopierar alla papper och sätter in i en pärm. Här några av de övriga sorternas poliser;

1 Guardia di Finanza,

2 Guardia Costiera

3 Viglii De Fuoco

4 Carbinieri

5 Guardia Medica

Har ännu inte lyckats begripaa fullt ut vilka  olika servicefunktioner de har.

7 juni

Segling mot kanoneld

På väg mot nästa hamn Anzio hör vi dova knallar. Åska? Klarblå himmel inga moln!

Det är nog inte åska. Vad kan det då vara? Vi hör nya knallar nu lite kraftigare. Vi ser inget specielt så långt ögat kan se.

En motorbåt kommer med hög fart emot oss. Vi väjer,  men den väjer också men inte från utan mot oss. Jag slår back och stoppar,  vill inte krocka med motorbåten. Då ser vi att den har blinkande blåljus.

Det är en militärbåt med två uniformerade killar ombord. De förklarar att vi är på väg in i ett militärt skjutområde. Jag invänder att det finns ingen notering om det på våra färska sjökort. De lyssnar inte på det utan beordrar oss att byta kurs och gå rakt ut från land. Vi lyder denna gång, byter kurs och rundar skjutområdet enligt deras anvisningar.

Inte nog med denna extra omväg. När vi närmar oss hamnen kommer en motorbåt igen med hög fart och vill att vi skall byta kurs och runda några utlagda gula kappseglingsbojar. Denna gång är det inte skjutning utan kappsegling. Han vill att vi inte skall störa kappseglingen.

När vi skall in i hamnen så är det i vår lotsbok och på sjökortet markerat en sandbank som skall rundas före hamnens vågbrytare. Framför oss går några fiskebåtar de rundar sandbanken men med 300 m mer än enligt sjökortet. Sandbanken har tydligen blivit större. Det är bara att köra efter fiskebåtarna. Tre oväntade extra rundningar på samma dag.

Vi provar sol och badsemester

Vi lägger oss i  Medlhavets saltlake, duschar sötvatten, solar, käkar glass och nästan somnar på sanden. Sedan får man sand mellan tårna. Nu har vi i alla fall provat sol och bad semester i två  timmar. Det skall vara höjden av njutning.

Segling i mer än 5 beaufort?

8 juni

Det är ett måŧŧ på vindens hastighet 5 befaufort. = 8,7 till 10,8 m/s eller 17 till 21 knop eller 31 till 38 km/tim.

Efter denna “snabba” segling rundar vi vågbrytaren och går in i Fiumicinos lugna kanal.

Johanna slörar fram  (vinden kommer snett akterifrån).  Vi möter en stor segelbåt på kryss (Seglar snett mot vinden)   Den stora båten slår och dunsar hårt och tröttsamt mot de stora vågorna.  Johanna däremot flyter mjukt och graciöst mellan vågorna i hela 6 knop.

Befaufort vad är det?

 Det är final! . Dags att hitta sommarhamn för Johanna. Det blir varmt och trångt med alla hyrbåtar Nu hägrar Sverige.

9 juni

Priskollen

Många långseglare har varnat oss för  Italiens dyra hamnar. Vi cyklar runt och jämför.

En marina kostar 2550, euro för tre månaders hamnplats. Nästa marina 1050. Chockpriser!!!. Vi väljer till slut istället ett varv  för 522 euro. Här är det nära  till flyget. Flygplanen stiger, vrålar nu alldelels ovanför våra huvuden. Men från 11 på kvällen till 7 på morgonen är det uppehåll så vi  får våra åtta sovtimmar.

10-12 juni

Underhåll och underhållning

Underhållet står vi själva för:Tvätta, städa, polera, byta olja och filter, reparera etc.

Underhållningen står vår trevliga holländska båtgranne för;

Han har långseglat i 12 år med sin fru i en stor tjusig segelbåt. Nu har frun tröttnat och de har gjort en deal. Han har skaffat en liten segelbåt (en svensk Marieholm) och seglar ensam i två månader per år medan hon spelar tennis och umgås med barnbarnet.

I fotogenlampans sken lyssnar vi förundrat. om hans tid som marinofficer i Argentina.