20 – 26 sept  2008 Från Skanör till  Rendsburg (Kielkanalen)

Vi styr till Köpenhamn och på vägen in i Köpenhamns kanaler kör vi om en  u-båt i övervattensläge. Verkar vara en privat u-båt åtminstone var besättningen inte uniformerad. I Christiana havns kanal lägger vi till utampå en gammal skorv. I Christiana således hasch helt öppet. (Vi köpte inte). Christianasamhället är fullt av turister och hippies i alla åldrar. Här blomstrar grafittin och  annan konst. I trädkronorna finns också konstnärligt boende även för fåglarna. Hela området är och har länge varit ifrågasatt. Här utdrag från artikel ”Visit Copenhagen.se”

Christiania grundades 1971, när en grupp hippies tog över ett övergivet militärområde. Här skapade de sina egna regler oberoende av den danska staten. Fristaden har alltid varit känd för sin stora blandning av människor - men framför allt var den känd för den numera nedlagda Pusher Street, där man öppet sålde hasch.

En promenad i Christiania är en unik upplevelse - vart man än går finns det konst i form av skulpturer, målningar och hus. Alla husen är "hembyggda" och därför mycket olika och intressanta vart och ett på sitt sätt.

Från Köpenhamn fin segling till Limhamn i Malmö. Här besökte vi Kaethe och Leif Gardestedt.  De visade oss Turning Torso området som är intressant för att man  blandat olika arkitekturer så att det är ett upplevelseområde fullt av överaskningnar. Kanaler med vass mellan hyreshusen, oregelbundna torg, vinterträdgårdar, mystiska stenar vid strandkanten. En del av stenarna är slipade i Kina. Vi fick även se Slatans lyxvilla som han köpt få åtskilliga miljoner och som renoveras för ytterligare miljoner. Ett rykte  säger att de bestämde sig  för huset trots att det inte var till salu. Men genom att de betalade ett rejält överpris  så fick de  köpa huset i alla  fall. Tänk att det går  att få  ihop så mycket pengar på att spela fotboll. Kaethe är bokförläggare och har också infört något som kallas kanelbullens dag. Hon har också introducerat vissa frukter till Sverige. 

De danska öarna                                                                                                                                            Måndagen 22/9 regn, stark vind och dimma så vi stannar en natt till i Limhamn. Tisdagen NO och segling till Rödvig.  Här kan man gå uppe på klinten 15 m över havet till ett nedlagt kalkbrott med ett hus som såg ut som en jättekåta. Huset har varit till för att lagra kalk. Onsdag segling till Hårbölle. NO men våghöjd på över en meter så vi vågar inte ta den närmsta vägen över grundfladen så det bli en omväg på djupare vatten. Vinden ökar så att vi stundtals surfar i 9 knop på  vågtopparna. Efter angöringen blir det som vanligt några km promenad för motion och för att kolla omgivningarna. Här är lantlig idyll med hästar gäss och kyrka med trappstensgavel. Fiskebåten intill oss öste över sin fångst till en stor sump. Det var ingen liten fångst. Hundratals ålar. Jag som trott att det börjar bli brist på ål. Kanske är Hålböllesundet en flaskhals och en ålfälla. Från Hårbölle segling i solsken och 18 gr mellan Sjaelland och Falster. Denna dag såg vi en till segelbåt annars ligger de denna årstid ligga vid bryggorna. Vi angör Vejrö. En 2 km lång och 1 km bred ö med lyxig hamn som måste kostat miljoner att bygga. Hamnavgiften 250 dkr resans hitintills högsta och får väl antagas vara ett  försök att få tillbaka pengarna för hamninvesteringen.  Vi var nu 25/9 bara 3 gästande båtar. Vi fick reda på att en död man flutit i land på ön för en vecka sedan. Ingen saknas så det är ett mysterium vem det är. Ön har mängder med fasaner, rådjur, harar och minst var 100 m så hoppar det upp någon hare eller något av de andra djuren. På morgonen ville  inte dieselmotorn starta. Gissade på smuts eller vatten i bränslet. Bytte bränslefilter och pumpade upp bränslevattenblandningen i tankens botten, samt tömde vatten ur vattenavskiljaren. Sedan startade den. Efter någon halvtimme lade motorn av igen. Gunilla seglar och jag ligger på alla fyra och jobbar med motorn. Letade, tänkte och provade. Det ser ut som att det blir angöring med segel i mörker?!?! Upptäckte till slut att skruven till avvattningsfiltret inte var  helt tät. Efter tätning så starade motorn och vi kunde angöra Onsevig i skymningen. Onsevig har haft övesvämning så att de flesta hus i byn hade vatten långt upp över källarplanet. Nu var man i full färd med att bygga jättevallar runt byn.  Man håller där också på att bygga en anläggning för att göra etanol på alger. Kanske  kan vi få algbrännvin nästa gång  vi  kommer dit. Eller kanske skall etanolen bara användas till bränsle. Ute på havet utanför byn sattes nu också upp vågkrafterk förutom alla vindsnurror som var där. Segling nästa dag till Bagenkop ligger i sydspetsen på Langeland. I denna hamn kom flera tyska  segelbåtar in. Lagom helgtur för tyskarna ungefär som Mariehamn fungerar för Stockholmarna. Vackra nybyggda röda stugor i h amnen att köpa eller hyra.

Kiel och Kielkanalen                                                                                                                                                Vind V vilket gav 7 timmars fin segling på en bog till Kiel där vi gick in i hamn nr 1 inne i stadskärnan. Besökte en Bierstube och fick rotmos, korv och kassler med Schwartsbier. Alla över 66 år fick köpa öl för halva priset. Sven visade körkortet som noga studerades innan ölen serverades. Slussning in i Kielkanalen här är 2 slussar att välja på den största sydliga  är för jättekontainerfartygen och den mindre slussen är för mindre fartyg och fritidsbåtar. Vi fick vänta tills vi blev några stycken fritidsbåtar innan de behagade att öppna slussen. Kielkanalen är bred närmare 200 m. Här var fullt med sprängsten i kanterna för att motverka landerosion. Här gick jag för nära kanten och fastnade på sprängstenarna. Vi fick så småningom hjälp av en vägfärja som drog loss oss. Problemet var att vägfärjan drog sönder en del av relingen som under vintern nu blivit lagad. När vi kom till Borgstedt (Intill Rendsburg) Beslutade vi att ta upp båten dels för att se över relingskadan och för att det blev ösregn och blåste i mängder. Vi fick ha båten inomhus och kunde rusta båten en hel vecka.

Hembyggda hus