16 juni

Krigsskepp och polis försenar oss

Vi har en lång seglats framför oss hela 80 sjömil. Vi vill komma iväg i gryningen för att nå Constanta innan mörkret faller. Det finns inga säkra hamnar däremellan, därför anmäls avfärden redan 06.00 till Kapitäneriet. Eftersom jag i hamnen hört att en annan båt blivit hindrat av militär så frågar jag om det, men får klartecken att gå. Dock måste tull, gränspolis m.fl. göra en revision före vår avfärd. Det sinkade starten en timme.

Vid kanalens utlopp i Svarta havet möts vi av västlig vind och ganska grov sjö. Vi går ut 5 sjömil, sätter segel och styr söderut. Det var konstiga vågor de kom från flera håll samtidigt. Vi stöttar hela färden med motorn för att hinna fram före mörkret. Efter åtta timmars färd anropas vi på VHF kanal 16 av ett krigsfartyg. ”You are in a very dangerous area. You must go north” Gunilla  förklarar att vi måste forsätta vår kurs för vi har inte utrustning att angöra Constanta i mörker. Andra hamnar finns ej heller inom vår räckvidd när det är ljust. De vidhåller i alla fall att vi måste gå norrut. Vi går sakta norr ut.  Efter en stund ropar vi på dem och ber dem ge oss en

säker kurs. Då säger de stand by och efter ytterligare förfrågan får vi tillåtelse att gå vår ursprungliga kurs till Constanta. De har förmodligen måst fråga någon högre chef däremellan.

I skymningen och 14 timmars färd är vi äntligen framme. Våra tyska vänner Michael och Jutta råkar vara i Constanta. De tar akterlinan, vi förtöjer bredvid dem.

17- 18 juni

Constanta kontrasternas stad

Här är det full fart på byggandet. Ny marina som byggs ut. Nya hotel växer fram. Förväntningarna på att turister och småbåtar skall forsa in framöver är stora. I staden ser vi vackra hus sida vid sida med hus

som är så dåligt underhållna att de nu är utom möjlighet att rusta upp.   Vi ser ett kasino under förfall.

På håll ser det pampigt ut. Det ligger vackert vid strandpromenaden. Rutorna trasiga och i dag spelas där inte längre. Kanske finns det dolda vinster därinne för det står en vakt utanför kasinot.

19 juni

Gränspolisen försöker göra rätt

När vi skall lämna Constanta vill gränspolisen veta  avgångstid och nästa destination.

.När vi drar över vår angivna avgångstid  femton minuter kommer han och blir lite irriterad eftesom han måste ändra tiden på utklareringsblanketten. Han skulle bara veta att vi under seglingen senare ändrar

oss och angör en annan hamn än den vi uppgett på hans blankett.

Svarta havets stora djup ca 2 km kombinerat med varierande vindriktningar och långa

uppbyggnadssträckor ger stora oregelbundna vågor. I kanalen hörde vi en engelsman som sade att det förliser en båt i snitt varje dag på Svarta havet. En annan man vi träffades senare sa att har ni seglat i Östersjön då är Svarta havet inga problem för er. Det finns tydligen många föreställningar om Svarta

havets farlighet. Det är inte lätt att få en  gällande försäkring för Svarta havet. Vi lyckades få en som

gäller för färden från Sulina till  Bosporen men inte för några andra turer. Allt detta gjorde att vi till en

början var avvaktande inför alla rykten vi hört. Det gäller nog här som i Sverige att vara uppmärksam på väderraporterna innan man går ut.

20 juni

Polisbåtsbesök

Efter en extra utklarering med gränspolisen på morgonen styr vi ut från Mangalia (sista hamnen i Rumänien). En polisbåt med blinkande blåljus kör ifatt oss och frågar efter utklareringspapper.  Jag försöker lämna över ryggsäcken med alla de olika dokumenten, vi lyckas samla på oss under resan. Men de vill bara se utklareringsblanketten. När jag håller upp blanketten vinkar de ok och kör tillbaka.  Jag förstår inte hur han kan läsa blanketten på 10 meters håll. Men de är förmodligen vana att läsa blanketter även på större avstånd. Bryggans gränspolis har tydligen ingen kontakt med polisbåtens gränspolis.

Det här är livet!

I bidevind med frisk bris och 30 graders värme går vi med fulla segel mot Varna. Vi dricker kaffe med kaka och blickar ut över det skummande grönblå havet. (sk Svarta havet).  Så mycket bättre än så här kan det inte bli. Det enda som saknas är hoppande delfiner. Våra vänner Michael och Jutta hade nämligen fått förmånen att se dem.

Vi angör Varna (Stalin)

Vi vinkas in till hamnens bästa plats. Vi lägger oss långsides i en kajficka. Här är det 20 m till duschen och 100 m till en fiskerestaurang med utsikt över hamnen. Här träffar vi ett trevligt par från England. De har varit ute och seglat jorden runt i tolv12 år. Det här är tredje långseglarbåten vi träffar på hela åtta veckor.

 I Hamnen finns tre kopior på Columbus segelskepp. Caravell Pinta från 1492, då han upptäckte Amerika. Dessa skepp gör turistseglatser.

21-24 juni

”Sluta när det är som bäst”

Vi börjar planera en tvåmånaders paus i vårt seglingsäventyr. Tre alternativ jämförs. Vi cyklar till en liten marina ca 8 km bort. Vi har hört att den skall vara billig. Vi cyklar dit i 40 gradig värme för att undersöka. Marinan ligger vid en stor bukt med risk för starka vindar.  Kraftiga ankare skulle krävas och bryggorna ser vingliga och fallfärdiga ut. Vi kollar då alternativet att ta upp båten där, men den ställning som erbjuds ser för liten ut och en ny ställning skulle behöva snickras ihop. Kranen som skall hyras har inga remmar så de måste också hyras etc Vi väljer  istället att ligga kvar i  vattnet i Varnas stora skyddade marina dvs där vi redan ligger.

Hur kommer man hem till Sverige?

Vi skall till Berching för att därifrån fortsätta med vår bil till Sverige.

Vi cyklar till järnvägsstationen. Där kan de bara upplysa om inrikeståg. Vi blir hänvisade till en reseagent inne i stan. Reseagenten ger oss som bästa alternativ ett förslag med över 30 timmars tågresa innehållande massor  av byten. Vi letar istället upp en bussfirma som kör nattbuss mellan Istanbul och Varna. Via internet beställer vi biljett från Istanbul till München för att därifrån ta tåg till Kinding. Vi räknar med att våra vänner i Berching kör oss därifrån till vår bil.

Sol och bad på stranden

Vi provar badturistlivet. Här är det kilometerlånga stränder med gyllengul finkornig sand. Vi dyker genom de skummande rullande härliga vågorna. Dock får vi inte simma längre än till avgränsningsbojarna enligt badplatsens regler. Vattnet är ca 25 grader och på land 35 grader. Vinden från havet svalkar oss behagligt. Ett medeltida skepp har strandat intill och spanar vi ut över havet ser vi Columbusskeppet Pinta för segel. Vi  drömmer oss bakåt i tiden. Men när vi blickar ut över stranden och ser alla topplessbrudar, barnfamiljer och försäljare så är vi tillbaka i nutiden.

När vi närmar oss det strandade medeltida skeppet ser vi att det är en nybyggd restaurang.  Men det är en mycket välbyggd kopia av ett gammalt skepp.

Varna City Tour

Eftersom vi skall komma tillbaka till Varna i höst så tar vi en bussrundtur för att spana in Varna med omgivningar. Vi passerar hundratals hotel. De ligger vid de långa sandstränderna i vackra parker med alla de slag av plantor, fontäner, strövområden, bollplaner och simbassänger.

Det är ösregn denna dag. Bussen skumpar fram och det smäller hårt när den far mot alla grenar som sticker ut från den djungellika skogen.  Ett av områdena heter Goldan Sand ett annat heter Journalist. Bussen passerar bland annat en orientmarknad, ett arkeoligiskt museum och en katedral. Bussresan är en omskakande upplevelse.

En blandning av dyra, lyxiga och skrotfärdiga gamla bilar körs med  livsfarlig fart och små marginaler.. Vi

ser bilar som kör mot rött och att gå över gatan är förenat med livsfara även om det är grön gubbe.

Badstränderna norr och söder om Constanta  lockar turisterna med sina långa sandstränder.

Segla på Svarta havet

Vågorna  kommer  som vanligt från alla håll. Det blir bättre när vi får sidvind och seglar. Även vid

motorgång blir det behagligare med segel. 

Första ofrivilliga doppet i Svarta havet

När vi efter 6 timmars segling  backar in mot bryggan i Mangalia kommer vi lite snett och Gunilla får för

brått att rädda situationen. Med en fot på den låga bryggan och den andra foten insidan mantågen blir

det en vurpa ner i vattnet. Tull och gränspolis rusar fram för att hjälpa till, men Sven hinner före..

Resultatet blir trasiga solgalsögon, en bula i pannan och i knävecket. Flytvästen hinner inte lösa ut

som tur är.

Första frivilliga doppet i Svarta havet

Vi simmar ut i vågorna från den stora badstranden intill Marinan. Här myllrar det av badgäster. 

Plaskande, skrikande barn,  bastanta damer,  till synes gravida män och över alltihop vakar en 

badvakt som kontrollerar att alla följer badreglerna.  Vi upplever nu  hur Svarta havet skiftar mellan

grönt och blått.