8/4-10/4 Flyget till Berlin tar normalt 1 1/2 timme men fåglarna på landningsbanan fördröjer starten 1/2 timme. Med buss och tåg kommer vi till den lilla staden Werder som är en förort till Berlin. Nu startar en veckas underhållsarbete. Första två nätterna är det kallt i kajutan. Värmaren fungerar inte. Temperaturen är ändock på plussidan! Värmaren blir en oväntad utmaning att ta itu med bland alla andra underhållsåtgärder.

 

Förlustanmälan

Efter avstigning av tåget är Svens plånbok borta. Har den glidit ur fickan eller är det någon ficktjuv som lyckats ta den? Eftersom även körkortet var borta så blir det en och en halv timmes genomgång hos en vänlig polis. Tidskrävande med pekfingerletandet efter bokstäverna på tangentbordet.

 

Vår 2015 Berlins sjösystem

Flyg och tåg till Johanna i Werder

Johannas vårmakeup

11/4-14/4 Värmaren fixas med nytt batteri och sladdöversyn. Teakrelingen slipas och oljas in. Kölen skrapas och målas. Vattenlijnen får ny vit färg. Repor i skrovet målas. Nytt signalhorn och ny manuell dräneringspump monteras. Batteriladdaren får fast montage. Bogpropellern lagas. Stökigt är det med alla verktyg och prylar lite här och där men när verktygen och reservdelarna åkt in i sina stuvfack så ser det riktigt prydligt ut.

Långseglargäster

Lördag kommerPeter och Jytte på besök. Vi lärde känna dem 2013 när vi gick upp för Rhone. De planerar att gå till Färöarna och Norge 2015 och sedan fortsätta 2016 till Island Grönland Kanada och vidare ner till Karibien.

Vi imponeras av deras djärva planer. Efter fika i Johannas sittbrunn inbjuds vi till Werders ålrestaurang. Skönt med en paus i underhålls arbetet.

På tisdagen besöks deras lyxiga villa i Wannsee. Stora panormafönster och sjöutsikt passar bra för långseglare som vill ha sjökontakt även de månader de inte är ute på världshaven.

Från hönsgård till hamn

15/4 Hamnkapten skickar in hönsen i deras lilla hus öppnar grinden och bogserar ut Johanna i biltrafiken. Johanna backas ca 500 m mellan två rader av parkerade bilar. Trångt är det bara några cetimeters marginal till alla bilarna men försiktigt lyckas det att få ner båten till hamnens stora kran. Lyftet ner i vattnet går bra. Motorn startar direkt och jungfruturen blir till en brygga i hamnen. Här skall hon vänta några dagar innan det bär av till floden Hafel och sjöarna NV om Berlin.

 

Pendling till Berlin

16-19/4 Karin kommer och blir med oss i 10 dagar. Sevärdheter i Berlin besöks i 3 dagar och då bor vi varvets ferievåning. Tåget mellan Werder och Berlin tar bara 30 minuter så vi pendlar. För motsvarande 50 kr åker man obegränsat med tunnelbana U-bahn, Pendeltåg S-bahn och Regionaltågen. Inga krångliga spärrar eller kort som skall läsas av. Kontrollanter, konduktörer kontrollerar ibland och har man slarvat så kostar det en rejäl summa upp till motsvarande 6000 kr.

Några sevärdheter i Berlin

Riksdagskupolen är gratis men man måste först beställa en besökstid och då legitimera sig. Det blir en timmes väntan innan man får sin tid. Men det är det värt. Vi vandrar till Potsdamer Platz, beundrar glas och betongbyggnaderana som vuxit fram sedan 90 talet. Då var det Europas största byggarbetsplats.

 

Vid Brandenburger Tor pågår samtidigt tre olika demonstrationer. Ett om folkmorden på armeniern. Nästa gäng protesterarr mot frihandelsavtalet mellan EU och USA (TTIP). Den tredje är emot Hothi rebellerna som försöker ta över maktenen i Jemen. Polisen verkar hårdbevaka endast armeniernas demonstration. De är beredda med flera polisbussar. Troligen är det bara en förträning inför en större demonstration som blir om en vecka dvs 25 april för då är det 100 år sedan de stora folkmorden på armenierna.

 

Det pietetsfullt upprustade slottet Charlottenburg imponerar med sin vackra gyllene sal, vackra golv och långa rader med färggranna rum. Slottsträdgårdens blomsterprakt och dammar är också sevärt.

 

Av Museum Insels fem museum väljs Neues Museum. Här är Nefertite extra sevärt.

Båtturen börjar

20/4 Första etappen blir till Wannsee där vår vän Peter tar emot och och lämnar över sin mycket detaljerade loggbok över hans segling Skandinvien runt 2014. Den kommer säkert till nytta för Svens segling från St Petersburg till Tromsö juni jul 2015.

 

Oranienburg

21/4 Karin tappar av missstag en näsduk i toan. Det blir tvärstopp. Efter demontering, rengöring och monering så kommmer vi iväg mot Oranienburg. Glider på blanka vatten och smala kanaler. Njuter av den skira grönskan. Utslagna träd står i full blom. Pilarnas gröna slöjor hänger över kanalen. Nattstopp i Oranienburgs slottshamn. Fredrik I lät bygga slotttet på 1600 talet för sin gemål Lovisa Henrietta som kom från Holländska Oranien Nassau därav stadens namn.Till staden flyttade sedan många holländska och judiska hantverkare in. En Holländsk Oranienfest blir det 25-26 april. Holländska fd drottningen skall då komma på besök. Vi ser att det förbereds med oranga blommor och banderoller.

 

Polisbesök

22/4 Kontaktar Lehnitzerslussen med vår VHF telefon och får instruktion att lägga till vid sportbåtsbryggan och vänta in grönt ljus. Två poliser kommer marcherande till oss och upplyser om att sportbåtsbryggan är på motsatta kanalsidan. Där vi ligger är en vänteskylt och ingen förbudsskylt. Vi hade således missuppfattat vad som är sportbåtsplatsen. 20 Euro vill polisen ha i böter. Vi är förvånade. Det blir grönt så vi går in i slussen för att där fortsätta diskussionen med polisen. Väl inne i slussbassängen kommer polisen åter och har då sänkt bötesbeloppet till 10 Euro eftersom vi är från Sverige och ej förstått slussvaktens instruktion rätt. Angör senare Zehdenik i första hamn på höger sida efter slussen. Det är en mysig liten hamn med en välkomnande trevlig kvinnligt hamnkapten. Här är strom, vatten och duschmöjligheter.

 

Tvära kurvor till Fürstenberg

23/4 Den bitvis smala kanalen går i tvära kurvor. I vissa kurvor blir långkölade Johannas svängradie för stor trots maximalt roderutslag. Här kommer bogpropellern väl till pass så att vi inte kör upp på land. Vi vinglar fram i ett vackert parklandskap, vilda skogar och betesängar med getter och kor. Nu kommer en rad slussar som man skall manövrerea själv. Det händer inget när vi vrider startspaken inne vid slussbassängen. En polisbåt dyker upp och väntar på vår slussöppningen. Vi vinkar in polisbåten till oss och ber polisen att öppna slussen. Även polisen försöker öppna slussen med spaken vid slussbassängen. Då upptäcker vi en spak före slussbassängen och vips så fungerar det. Polisen förklarade att han inte var van med det manuella slussystemet. Här är det inte tal om böter.

 

Ravensbrück

24-25/4 Här mördades 25000 kvinnor, 2500 män, mängder med tonåringar och små barn av SS. Det var Tysklands största koncentrationsläger för kvinnor. Utanför fångmuren ligger fd vackra villor där SS männen bodde med sina familjer. De ca 20 villorna är nu mycket förfallna. Ryssarna använde en del av byggnaderna 1945 till 1977 och tog med sig det mesta av innehållet när de lämnade platsen. Lägerfångarnas ca 60 bostadsbaracker är är borta och ersatta av en giganiskt stor slaggrusplan. Vi tyckte att åtminstone en barack borde varit kvar för att tydligare förstå. SS före detta huvudkvarter är inrett som ett museum. Många fångars levnadsöden berättas med text och bilder i museumet. ¨

 

Wesenberg

Glider vidare genom skogar och över flera små sjöar. Möter bara enstaka båtar. Inga köer före slussarna. Vi hör att det i turistsäsongen kan vara upp till fyra timmars väntan vid slussarna. Det här måste vara bästa tiden att åka i detta sjösystem nu i lövsprickningen med blommande träd och buskar.

Angör Wesenbergs lilla marina vid kanalkanten. Staden är från 1200 talet. Trånga kullerstensgator med många korsvirkeshus. På bakgårdarna små odlingar, vackra trädgårdar och en del med höns. Utanför kyrkan en 700 årigt lind och inne i kyrkan orgelspel. Härifrån en kort tur över Woblit See Kammerkanal och Zierker See till Neustrellitz.

 

Neustrelitz

26-27/4 Dags för tvätt och uppdatering av websidan.

Staden började med att Hertigen av Mecklenburg, Adolf Fredrich III anlitade arkitekten Julius Löwe i början av 1700 talet för att bygga ett litet jaktslott. Julius fortsatte sedan att planera en stad med en stor rondell i mitten och 8 gator som strålar ut från denna mitt. Han planerade också ett slott med tillhörande slottsträdgård som sträcker sig i sluttningen ner mot vattnet. De gav privilgier till handeslmän och hantverkare på olika sättt för att få fart på ekonomin. Nästa arkitekt Friedrich Wilhelm Buttel verkade i början av 1800 talet utvecklade stadens infrastruktur. Ett av hans projekt var att sänka nivån på sjön Zierker Seevid Neustreliz och göra en kanal Kammer Kanal till nästa sjö för att få sjöförbindlse till Berlin och Östersjön.. En sluss blev det också i kanalen. Han jobbade så mycket med alla sina projekt att han blev utmattad och dog redan vid 73 års ålder. Löwes slott bombades under andra världskriget och nu återstår bara en markering på marken Vi beundrar alla pampiga hus i staden.

Vår gäst Karin lämnar oss, tar tåget till Berlin och flyger hem till Sverige. .

 

Mecklenburgische Seenplatte

28/4 Dagens tur från Neustrelitz till Mirow går över elva sjöar och däremellan liggande kanaler och flodarmar och detta är bara en liten del av hela den Mecklenburgska sjöplatån. Från början bands sjöarna ihop för att få ökat handelsutbyte mellan de olika orterna. För att koppla ihop sjöar med olika nivåer så byggdes slussar. I dag är slussar och kanaler för små för moderna flodtransporter. De används nu till största delen av nöjesbåtar.

Många är jättelika moderna motorbåtar och bopråmar som hyrs av turisterna.Vi är lite udda som kommer i en gammal egen båt. Trots att många slussar är bemannade så är det gratis för oss turister att slussa. Slussarna byggs nu vartefter om till självbetjäning.

Mot kvällen glider vi in i vallgraven för Mirows slott.

 

Högtflygande planer i Rechlin

29/4 Från Mirow till Rechlin är det bara en kanal och en sluss så med bara två timmars gång angörs Rechlin som ligger i sydkanten av Myritz. Det är den största sjön i hela området. Man kan skönja andra stranden.

 

Flygtekniska muséet här har jaktplan, helikoptrar och ett litet bombplan, samt massor av annat gammalt flyghistoriskt som uniformer, och utrustning av alla de slag.

 

Intressantast var Grevinnan Melitta Stauffenbergs livshistoria. Efter en gedigen naturvetenskaplig utbildning på högskolan med matematik fysik och flygteknik tog hon flygcertifkat för alla typer av flygplan som fanns i Tyskland, även sjöflygplan. Hon arbetade sedan med flygutveckling i Rechlin. Med sig själv som testpilot forskade hon kring förbättringar av flygplanen och pilotutbildningen. När hennes svåger Claus von Staffenberg misslyckades med att mörda Hitler sattes hon i fängelse i 6 veckor men släpptes sedan dels i brist på bevis om delaktighet i attentatet och för att hon behövdes för flygutvecklingen. En månad före krigsslutet omkom hon efter att ha skjutits ner av ett amerikanskt jaktplan.

 

Gamla Röbel med cowboy och döbel

30/4 1200 talsstaden Röbel vid Müritz är för oss bäst av det vi hitintills upplevt. Turistbyråns rundvandringskarta tar 2 ½ timmar. 24 platser besöks. På varje plats är en bild och en text där en historisk eller udda person beskriver sin upplevelse i sin tid i jagform på talspråk. Vi får på det sättet träffa en borgmästare, en nunna, en munk, en skarprättare, en fattig skolpojke, en soldat, en mobbad flicka, en bryggare m.fl. från 1200 till 1900 talet. Skyltarna var placerade vid deras bostäder.

 

Här en del av skarprättarens berättelse; Jag har avrättat mer än 50 brottslingar och häxor. När mitt hus brann ner så fråntogs jag mitt uppdrag. Jag har tjänat fursten bra och aldrig tagit för mycket betalt. Hur skall jag nu kunna försörja min hustru och mina 12 barn.

 

Vi träffar också en nu levande udda person som ännu inte fått någon skylt. Han har på en bakgård byggt upp en liten cowboyranch med saloon, bank, sheriffkontor hästar, hundar och grisar.

 

Fest med blås

1/5 Det är första majfest i Röbel. Fiskerestaurangen ställer fram massor av långbord. Fisktallrikar, fiskmackor, bratwurst äts och ölet flödar till blåsorkesterns taktfasta spel. Vi nöjer oss med öl, fiskmacka och lyssnar en stund.

Mot eftermiddagen lämnar vi Röbel.

 

I kanalen ser vi en ny motorbåt som är på väg att hamna helt under vattenytan. Några rep till träden på kanalsidan håller den uppe så den inte sjunker helt. En motorbåt ligger på utsidan och håller också upp båten. Hur den har hamnat så där förstår vi inte. Vi ser ett par på stranden som verkar vänta på hjälp. De vinkar inte in oss så vi går vidare.

 

Framför oss vinglar en husbåt med fyra berusade herrar in i slussen. Vi håller säkerhetsavstånd.

Angör lyxmarinan i Wolfsbruch. Här finns ett Westernhotel med restaurang och en badanläggning som även vi båtgäster kan använda mot avgift. Marinan är omgiven av semesterlägenheter och hus.

 

Under lövverk och små broar

2/5 Från Wolfsburg till Rheinsberg är det bara 1 ½ timme. Turen går över fem sjöar och fem kanaler. Lövtaket över kanalerna blir grönare och grönare för var dag. Öppningen under en av broarna är bara 5 meter bred. Johanna är 3 m. De flesta båtar vi möter är bredare än vi och eftersom bron ligger i en kurva så blir det kort förvarning om möte. Här skall tutas och köra sakta och hoppas på att eventuella mötande också gör det. Inget möte, vi andas ut och glider vidare.

 

I Rheinsbergs slott är det en konsert med 1700 talsmusik. Chembalo, Oboe, flöjt och violoncell ger en vacker durklang i slottets vackra spegelsal. Annorlunda mot blåsorkestern i Röbel.

 

Slottsturen i Rheinsberg

3/5 Med audioguide (En banspelare med hörlurar som guidar rum för rum) Turen tar 2 ½ timme och går genom 30 rum. Från början var det ett renässans-slott som brann ner på 1500 talet. Fredrik den store köpte slottet på 1700 talet och lät bygga upp det som ett rokoko slott. Han skänkte slottet till sin bror Heinrich von Preussen. Heinrich bodde där i närmare 40 år. Efter röda armens övertagande efter andra världskriget användes det som sanatorium i närmare 40 år men också under kortare perioder som barnhem och polisskola. En stor del av inredningen och annat skövlades och försvann till Ryssland under denna tid. En del är återskaffat och renoverat. Många exakta kopior har tagits fram. Vi klarar inte av att skilja på kopia och original. Här är mängder av tavlor på alla släktingar till Heinrich och Fredrik den store men vi såg inga tavlor på hur vanligt folk hade det. All information och intryck blir oss övermäktigt. Ett förhör på vad vi sett och hört skulle vi inte klara av.

 

Återträffen

4/5 Åter i Fürstenberg välkomnas vi av samma hamnkapten som var här sist. Han frågar: ”Wo ist deine andere Frau?” Båttrafiken ökar något, men ännu inga extra väntetider i slussarna. Temperaturen ökar också. Dags för t-shirts.

 

Häftiga Lychen

5/5 Lite pirrigt är det i slussen före Lychen (Himmelpfort) eftersom en lång passagerarbåt går före oss in i slussen. Svårt att bedöma om slussens längd rymmer oss båda i samma slussning. Men med någon meters marginal finns det plats så att slussportarna inte klämmer ihop oss när de stänger.

 

Hamnkaptenen i Lychen välkomnar oss med; ” Sie sind das erste Boot hier von Schweden. Kommen sie den ganzen weg von Schweden?”. När vi då berättar om vår om väg över Svarta Havet och Medelhavet så blir han ännu mer förvånad.

 

Lychen har bara ca 3000 invånare. Den gamla staden har delvis kvar sin ringmur och kyrka som är från 1200 talet. Staden är känd för att vara en kurort för trötta Berlinare. Den är också känd för att vara först i världen att patentera och tillverka häftstift.

 

Säkra Templin

6/5 Den trånga vattenvägen till Templin ringlar fram i tvära kurvor kantad av vårens skira grönska. Hägrarna poserar i strandkanterna. Tranorna spatserar på strandängarna. Här och där bäverhyddor och bäveravgnagda träd.

I den nu automatiserade 120 åriga slussen lyfts vi 4 meter.

Stadens 6 till 7 m höga kompletta ringmuren med försvarstorn har gett staden skydd mot fientliga anfall i 600 år. Men den hjälpte inte mot andra världskrigets flygbomber. Delar av den gamla bebyggelsen krossades. Många hus är nu från 1950-talet och ser lika tråkiga ut som 50-tals hus gör i Sverige. En hel del äldre korsvirkeshus och de tre kyrkorna klarade sig.

 

Välkomnad till Zehdenick

7/5 Hon tar emot våra rep vid angöringen. Brigitte som vi träffade på uppresan. Hon berättar stolt om sin fina restaurang som hon här haft i 40 år men nu är den omgjord till lägenhet med fint sjöläge för barnbarnen.

 

Naturupplevelsens och historiens seger mot ekonomi och tidsbesparing.

8/5 För sista sträckan från kanalsystemet Mecklenburgische Seenplatte till Oder finns två kanaler att välja mellan. Finow Kanal eller Oder Havel Kanal. För Finow Kanal behövs två dagar för att klara de 43 kilometrarna och de 13 helt manuella slussarna. För Oder Havel Kanal kan det räcka med 4 timmar för samma sträcka. Oder Havel kanalen blev klar 1914 och hade i början en slusstrappa. 1934 byggdes istället ett Hebelwerk. Det är i princip ett jättebadkar (12 m brett och 85 m långt) Totalt tar det 20 minuter att åka in,ut och upp eller ner. Själva lyftet går på 5 minuter. Att jämföras med 1 ½ timme som det tog att åka i den tidigare slusstrappan. Det anses vara ett tekniskt underverk.

 

Finow kanalen är trots underver kvar och är Tysklands äldsta farbara kanal, började byggas 1603. Förstördes under 30 åriga kriget. (Kanske också svenskarna härjade här då?) 16/6 1746 gick det första lastskeppet genom hela kanalen. På 1800 talet var det många transporter av järn, timmer m.m. på kanalen. Från 1998 används den bara för turismen. Det måste kosta med 13 slussvakter samt underhåll för kanal och slussar. Eftersom resan är vårt mål och inte att komma snabbt fram så är valet enkelt för oss, det blir Finow.

 

Husbilsbesök

Våra vänner Jan och Agneta anländer med sin husbil. Fördrink i husbilen och sedan laxmiddag med jordgubbsdessert. Det är en trivsam kväll med många goda historier om våra bedrifter på vägar och vatten.

 

Slussvakterna vevar för oss

10/5 I dag är vi enda båt genom 5 slussar och en broöppning. Tänka sig 5 slussvakter som får veva upp vardera 4 portar och vattensläppluckor bara för att hjälpa oss att komma fram.

 

Stoppad av Wasserpolizei för kontroll

11/5 Efter 6 slussar och en broööpning på den natursköna Finowkanalen blir vi stoppade i Oderberg.

De kontrollerar båtens registreringsbevis och kanalkörkortet. Det är faktiskt första gången någon kontrollerat kortet. Upplysningsvis får vi reda på att vi kört för fort. Vi hade kört 10 km/tim och tillåtet här är 9 km/tim. Varken vi eller poliserna kunde se någon notering om det i sjökortet eller på några skyltar så det fick bero. De är mycket vänliga och tipsar oss om bästa vattenvägen till Stettin.

 

Vi styr in i Marina Oderberg och fastnar i dyn, backar och hittar så småningom en plats där vi flyter. Efter att ha rensat en igensatt toa är det skönt med dusch. Därefter matjesill med stekt potatis och en stor stark mörk öl så njuter vi åter av livet.

 

Kanallivet och om svenskarnas härjningar.

12/5 På hembygdsmuséet i Oderberg förflyttar vi oss bakåt i tiden. Om kanal och slussbyggen med spadar, samt om familjelivet på pråmarna. Barnen fick utbildning i lokala skolor. Det fanns också en skola för ”kanalbarn” i Berlin. På muséet finns också en slussmodell där barn och vuxna kan slussa leksakspråmar i vatten.

Muséet berättas också om vikingarnas härjningar på 1000 talet. I en modell beskrivs hur svenskarna 1639 belägrade fästningen Bärenkasten i Oderberg. Sedan anföll de staden. Alla överlevande invånare flydde ut i träskmarker och skogarna intill.

 

Det nya Skeppslyftverket i Niederflow

Från hembygdsgården går cykelturen 15 km vidare till skeppslyftverket som nu används. Intill pågår nu ett bygge av det nya. 150.000 besökare kommer hit varje år. Vi hänförs av verkets imponerande storlek och spännande historia. Pråmtrafiken är ett miljövänligt sätt att frakta. Pråmarna förbrukar mindre bränsle per tramsporterat ton än både bil och järnväg. De avlastar vägarna från långa rader av långtradare. En enda pråm lastar lika mycket som 100 långtradare. I samband med bygget av det nya jättelika skeppslyftverket har hänsyn också tagits även till till livsbetingelserna för natur och djur. Träd har planterats efter kanalkanterna som passar in i biotopen. Detta är till glädje för bäver och utter som trivs här.

 

Schwedt

13/5 Från Oderberg går färden på Alter Oder in i slussen ”Hohensaater West” och ut på Hohensaaten Friedrichsthaler Wasserstrasse till Staden Schwedt. En kort smal kanal leder in till hamnbassängen. Promenarar till turistinformationen som ger oss en turistkarta med den sedvanliga föreslagna numrerade gångvägen mellan stadens sevärdheter. Som vanligt kommer man till olika fina gamla hus och kyrkor. Vi är mer intresserade av vad som hänt i samband med de olika husen än själva husens arkitektur.

 

•I den evangeliska kyrkan från 1200-talet spelas falskt. Kanske någon övar?

•Synagogan brändes ner 1938 av fascisterna.

•Strandpromenadens minnestavlor berättar om förföljelsen av de franska Hugenotterna och hur de fick en fristad i Schwedt

 

Szczecin (Stettin) Våretappens sista hamn.

14/5-21/5 Slussar upp 2 dm från Westoder till Ostoderfloden. Den är några hundra meter bred, ödslig och tråkig. Under fem timmars färd syns inte en enda motor eller segelbåt bara två pråmar. Vi är nära Stettin och börjar leta sommarhamn. Hört ryktas att de är dyra här och att de anpassar priserna till varandra så att alla är dyra. Första hamnen har ingen plats för oss nästa hamns sommarpris blev en chock. De hade snygga marmorgolv och sekreterare och annan onödig lyx, Några hamnar senare hittar vi en marina resonabelt pris. VI gör upp och betalar direkt. Mastpåsättningen är som vanligt lite komplicerad eftersom det är två master med linförbindelse. Polackerna som hjälper oss får några öl och varsin sedel trots att de inte begärt något.

 

Våra generaliseringar om Polen.

•Av de 18 länder vi passerat så är Polen det land där det är svårast att göra sig förstådd. Hittat en en som hjälper oss som tolk här i marinan.

•Vad gäller cykelturerna så tycker vi att Polen är farligast. Polen är också enligt EU statistik det land som har flest dödsolyckor i trafiken av alla Eu-länderna.

•Polackerna är mycket hjälpsamma.

•Slitna vägar och fastigheter men samtidigt syns att det pågår stor och snabb byggverksamhet som kommer att lyfta landets status.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.