3 sept-10 sept . Vi anlände till Luxemburg med flyg och sedan blev det buss i en timme till Scwebsange första dagen reparerade vi och städade büten. Vi mötte i büten flera nya sma passagerare, spindlar hade byggt nät överallt. De fick motviligt flytta. Johanna tankades pü diesel och vatten innan vi stack iväg. Dieseln var billigare här än i Tyskland och Frankrike.

Första etappen gick till Wasserbillig. Där fick vi rikligt med vatten som bland annat läckte in och kvaddade vür laptop. Som ännu inte üterämtat sig därav lite krüngel att komma in pa websidan. Efter Wasserbillig gick vi i en och halv timme till den historiska staden Trier, Tysklands äldsta stad och romarnas största stad norr om Alperna  ürhundraderna e Kr. Staden har 10 sevärdheter klassade som världs arv av Unesco. Det finns ingen annan stad med sü münga i hela världen. Med stöd av vüran proffesionella guide fick vi information om Porta Nigra som var den romerska stadsporten frán 200 e Kr. Den var ihopbyggd med samma teknik som Coloseum i Rom. Dvs med bly och järn som höll ihop stenarna istället för cement. Torget frün 900 e Kr var omgivet av münghundraüriga byggnader  i olika stilarter. Terminalbadanläggningarna var tre st. De hade varmbadbassäng, kallbadbassäng och varmluftsventilation, VC med plats för münga människor att sitta bredvid varandra och umgüs medans de gjorde sina behov. Vattnet  flödade frün bergen  i rör genom anläggningen vidare  ut i Mosel . En amfiteater med plats för 20.000 üsk´üdare fanns ocksü. Där var det gladiatorspel med vilda djur som slogs med dödsdömda gladiatorer. Andra intessanta byggnader var Domen, Konstantin Basilikan och Kurfurstarnas palats.

Efter denna kulturchock gick färden till Schweich. Obs inte Schweiz! Där hade vi bestämt träff med de tyska nya vännerna Hans och Helga. Vi träffade dem pü Kaijas bröllop och de inviterade oss dü att besök dem. Efter att de besökt Johanna ükte vi till en vinfest i byn Mehringen. Det var mellantysklands äldsta traditionella vinfest. De som uppträdde där var proffsiga. Süng och dansgrupper avlöste varandra mellan diktläsande till Moselvinets lov. Vindrottningen var ursnygg.!  Vi üt och smuttade pü olika sorters Moselvin medan vi njöt av föreställningen. Vissa visor krävde ett visst gungande vid bordet. Nästa dag var vi inbjudna pü eftermiddagskaffe med fantastisk hemgjord körsbärstürta. Dagen avslutades med en middag pü en genuin lantliga krog. Därefter farväl av dessa fantastiska gästfria människor.

Mogondimmorna lättar vid 9 tiden och dü blir det sol och varmt som en svensk högsommardag, Färden efter Mosel gür vidare mellan vackra berg och vinodlingar i snörräta rader. smü byar som Pölich, Detzem och Müstert passeras. I Pölich für  vi själva sköta slussningen i en liten sluss pü bara 18*3,4 m Vi  gür ner hela nio meter. Vid Wintrich är den lilla slussen avstängd och vi für gü i den stora 170*12 m och där gür vi ner 7 m. Pa kvällen är vi framme i Bernkastel med büthamn tvü km frün staden. Vi har jättenytta av cyklarna! Staden Bernkastel är 700 ür gammal och full av gamla korsvirkeshus som lutar lite hit och dit. Smala gränder. Det ger verkligen ett medeltida intryck. En vandring upp till slottsborgen Lanthut ovanför staden ger motion och som belöning en vidunderlig utsikt över Moseldalen.

11/9 fredag: Cyklade iväg och köpte en tysk 6 kg gastub med rätt höjdmått och som passar med hjälp av en i Sverige tidigare inköpt mellanadapter. Vi angjorde på em Traben Trabach och cyklade runt för att studera den gamla pittoreska staden. Här var det massor av tyska turister precis som i alla de andra byarna i Moseldalen. Det verkar vara ett populärt semesterupplägg att cykla mellan byarna. Från Trabach vidare till Enkirch där det var dags för slussning. Slussen är 3,4 * 18 m Johanna är 3,04 därtill har vi fendrar på båda sidor om vardera 2dm så vi får pressa oss in i slussarna och inte ha fullt med luft i fendrarna . Det är oftast två slussar bredvid varandra efter Mosel. Den stora slussen har måtten 170*12 m. En del pråmar är så stora så de fyller denna jättesluss. Några av småslussarna var trasiga och vi fick ibland ensamma slussa i jätteslussarna. Höjdskillnaden är mellan 6 och 9 m per sluss. Mellan Enkrich och Burg girade vi för mycket för en mötande pråm och fastnade på ett grund. Det kluriga var att det var en sprängd kant med 3 m på ena sidan och bara någon meter på den grunda delen så ekolodet varnade samtidigt som vi åkte på. Efter lite trixande hit och dit kom vi loss men då med sådan fart att vi stötte i kanalens andra sida. Inga läckor denna gång pust pust. Nästa natthamn blev i Zell vid stadskajen.

12/9 Lördag: Promenad i Zell på fm. En mycket vacker stad vid Mosel. Vin såldes i nästan varannan butik ofta med möjlighet till vinprovning. Vi avstod dock från att dricka på dagen. Till och med på torget var det en stor bardisk med massor av folk som drack vin. Vi köpte dock en flaska "Schwarze Katz" som är Zells kända vinmärke. Från Zell gick vi vidare till slussen Neef där vi pressade oss in i småbåtsslussen. Man får själv manövrera småslussarna. Det finns instruktion och är mycket enkelt. Nästa sluss Bruttig Fankel. På kvällen kom vi till Cochem. En stor fantastisk sagolik spännande borg på berget ligger ovanför staden. På restaurangen Weinhexenkeller kunde vi på kvällen med utsikt över Mosel i solnedgången njuta av en god middag. Under natten hördes mycket sång och skratt från glada kvinnor.

13/9 Söndag: På morgonen promenerade vi upp till sagoborgen "Reichburg" byggd på 1100 talet av greven Ezzo som sedan gav borgen till sin äldsta dotter. Kaiser Konrad III tog borgen 1151. Sedan 1978 äger staden borgen. Vissa andra borgar är privatägda. Vi gick sedan vidare. Vid slussen i Lehmen fick vi efter VHF anrop reda på att lilla slussen var ur funktion så vi fick ta jätteslussen och sjönk ner 7,5 m. På kvällen nådde vi Winningen ca 10 km söder om Koblenz. .

14/9 Måndag: I Ösregn cyklade vi till Koblenz för att köpa en ny laptop istället för den vattenskadade. På återvägen bestämde vi oss för att handla i Winningen för att slippa släpa varor ända från Koblenz. När vi kom fram fick vi reda på att alla butiker i Winningen har "Ruhetag" på måndagar. Svens kusin Agneta och Jan dök upp med husbil. Det löste problemet. Vi inviterade dem till en middag i Johannas kajuta. Det var Agnetas födelsedagsmiddag så vi öppnade en flasta Champagne med en rejäl knall.