Vad vi lärt oss
Slussning i Main och Main-Donau kanal:
Vi tyckte det var smidigare när vi kommit in i dessa rutiner. Kom gärna igen med förslag på alternativa slussningsmetoder för småbåtar. I de automatiska slussarna i Frankrike och andra slussar gäller en annan slussningsteknik.
Möte med pråmar
På Mosel och Rehn var det på vissa ställen trångt i svängarna. Specielt om man möter en extra lång dubbelpråm. De behöver ibland hela utrymmet för att svänga. Då är det bäst om man kan dra ner farten så att pråmen hinner passera det trånga partiet före mötet. I Mosel var kanalen på några ställen nersprängd och prickarna satt inte långt utanför denna kant. Kanten syns inte. Det innebär i praktiken att kommer man där utanför prickarna så går det direkt från 3 m djup till någon meter och ekolodet varnar samtidigt som man kör på kanten. Det råkade vi ut för på ett ställe när vi väjde för mycket för en pråm som vi mötte. Vi blev rekomenderade att ha ekolodets varningssignal på 2,5 m vilket fungerade bra i övrigt.