Akterseglad på flygplatsen

7/9 Från Arlanda till Stettins flygplats med "airberlin" blir vi ompysslade med fritt fika, appeljuicé, kakor och godis.

Vid avstigningen får vi dessutom röda chokladhjärtan av flygvärdinnorna. Gott om tid en och en halv timme på oss att hitta vår förbokade minibuss. En skiss visar busshållplatsen som är en byggarbetsplats. Till att börja med går vi runt och frågar oss fram hos poliser, busschaufförer och turistinformation, alla pekar åt olika håll. Vi ökar takten i vårt letande. Ringer bussbolaget Follow Me som svarar på dålig engelska "go to terminal 8". Vi rusar dit, ingen buss där heller, inser att avgångstiden är passerad. Ringer igen, får en ny buss om en timme. Ny anvisningsplats, där är en buss till Stettin. Dagens motionspass är avklarat.

 

Hundratals spindlar tvingas flytta ut från Johanna

8/9 Spindlar, spindelnät, måsskitfläckar och grönmögliga förtöjningslinor på Johanna är inte så vackert. Grannbåtens ägare frågar om vi glömt bort vår Johanna. Efter några timmars spolande, borstande och polerande så blir hon vackrare.

 

Fastna inte i näten!

9/9 På Oder kommer vi till det stora inannhavet Stetttiner Haff. I horisonten flyter himmel och hav ihop. För att kommar fortare fram lämnar vi farleden. Här är tillräckligt djupt. Men hur vi än kör så kommer vi till hela skogar av störar, nerstoppade i botten. De är långa eftersom djupen är 3 till 4 meter. mellan dem är fasta nät. Vi vill inte fastna och för vackert återgå till farlederna. Sista hamnplatsen i din lilla fiskehamen Altwart blir vår natthamn. I Altwarp är vi i Tyskland. Gränsen går alldeles utanför hamninloppet.

 

Bränningen som flög

10/9 Efter det stora innanhavet Stettiner Haff på Penneström kommeri en stor bränning några hundra meter föröver. Konstigt det är svart och vattenkaskader kommer från det mer än hundra meter långa svarta fältet på vattnet. I sjökortet skall det inte vara någon bränning eller grund här. Men när vi kommer närmare ser vi att det är tusentals skarvar som simmar så tätt innpå varandra så att det ser ut som ett enda svart band på vattnet. När Johannas för tränger in i myllret av skarvar lyfter de och skummet yr kring deras vingar.

 

Västindiefarare som skall åka på kanaler

11/9 Vädret är inget vidare för vidare färd¨mot Sassnitz. Stannar i Kröslin två nätter. Det här är en stor Marina med all tänkbar service som duschar, el, vatten, internet, krog etc.

Nya svenska vänner, Linnéa och Jörgen träffar vi här. De har i många år seglat i Västindien, sedan varit hemma några år och renoverat sin båt. Nu är de på väg ner för att åka runt på Europas kanaler istället. De har tröttnat på all segling och ser fram emot nya annorlunda upplevelser. Det är spännande att lyssna på dem.. Jörgen seglade ensam hem båten från Västindien. Det tog drygt fyra veckor. Vindrodret gick sönder men han lyckades trimma båten att själv gå åt rätt håll under sina korta sovpass.

 

Segling från Kröslin till Sassnitz

12/9 Med fulla segel och perfekt vindriktning och styrka forsar Johanna fram i farleden.

Här och där ligger fasta nät vid sidan om farlededen. Det är frestande att gina men missar vi någon nätmarkering så kan det bli problem. Bäst att följa farleden även om det blir någon halvtimme längre. Fasta näten är spända mellan störar som syns sticka upp här och där. De måste vara minst 5 meter långa eftersom djupen är 4 meter.

 

Sassnitz hamn, norra Europas längsta och sämsta

13/9-15/9 Vågbrytaren är 1,5 km lång och har en kajkant på hela insidan. Det är ett ständigt gung i hamnen. Vågorna verkar aldrig, ta slut. Var kommer de ifrån? Det är något som inte stämmer. Vågbrytarna brukar ha en sluttande kant med stenar som dämpar vågorna på både ut och insida. Här är det istället en lång kajkant på insidan som vågorna studsar emot istället för att dämpas. Efter en gungig natt lämnar vi hamnen och gör ett försök att segla vidare men vinden är för stark och vågorna för höga. Det är bara att vända och gå in i gunghamnen och vänta in lugnare väder.

 

Långseglarvänner

Vid tilläggningen kommer ett par och fångar våra förtampar (förtöjningslinorna i fören) Hon den ena och han den andra tampen. Det är John och Gabi som hjälper oss. De bjuder oss sedan på fika i sin fina båt. De är båda pensionärer och har varit ute och seglat i 6 månader. Mot kvällen blir det gemensam middag i en fiskebåt.

 

Ångtåg

Först buss till Binz sedan smalspårsjärnväg till Göhren. Det duinkar sakta fram genom vacker bokskog. Ångvisslan signalerar då och då. Lok och vagnar är väputsade, tysk perfektion!. Slutstationen Göhren är en badort med lång sandstrand, strandpromenad och många restauranger. Trots att vi är en bit in i Septenber är här gott om turister.

 

Sassnitz hamnmuseum får översättningshjälp

Det här är ett hembygdsmuseum till stor del framtaget av frivilliga ideela. Gunillas justeringar av den svensköversatta broschyren togs tacksamt emot och skall läggas in i kommande utgåvor. På museet ser vi bland annat video, prylar och berättelser från hamnens östtyska period. Trålarna var jättestora och fångstern likaså. Det var stor skillnad mot de små fiskebåtarnas samtida nätfiske.

 

 

Sassnitz>Bornholm

16/9 Vinden har äntligen minskat till 7 m/s. Vi och våra långseglarvänner Gabi och John lämnar hamnen. De rundar Rygen och går västvart. Vi går till Bornholm. Bra fart och vind Som vanligt vid gropig sjö och långa överfarter är lunchen föreberedd och hämtas lätt från kajutan. Även toabesöken är ett äventyr. Efter 8,5 timmar angörs Rönne på Bornholm.

 

Svenskarnas misslyckade försök att ta Bornholm

17-18/9

På 1200 talet styrdes Bornholm av ärkebiskopssätet i Lund. På den tiden hörde Skåne, Halland och en del av Småland till Danmark. Det var då en maktkamp mellan kungarna och kyrkan i Danmark. 1645 erövrades Bornholm av Sverige. Sverige ville rekrytera soldater från Bornholn till sin stora armé i Tyskland. Det villle inte Bornholmarna. Svenska kommendanten avrättades. 1660 Blev Bornholm åter en del av Danmark. Maktcentret för Bornholm på den tiden var Fästningen Hammershus som vi åkte buss till för att se. Det var norra Europas största och högst belägna fästning, 74 m över havet med naturliga branta klippbranter på sidorna. Fästningen blev

historiskt monument1822 och lagades i många år med cement som fick sprickor vartefter. Nu murar man med kalkbruk.

samma som det var från början.

 

Hårda vindar ger mögligheter

Det är obekvämt att studsa runt i höga vågopr och tröttande när vinden tjuter i riggen. Alternativet blir bussturer till de små pittoreska fiskebyarna Svaneke och Gudhjem. Hembygds-, keramik och det historiska muséerna besöks i Rönne. Bornholnm är känd för sin vackra keramik. På det historiska får vi lära oss att järnåldernn på Bornholm var några tusen år f.Kr Dessutom bodde man redan då i långhus (40 m) . För mig var det helt nytt. I skolböckerna var det i Sverige mycket senare. Kanske var de lite före sin tid i Bornholm.

 

Lugn motorsegling från Rönne till Simrishamn

19/9 I början rullar (gungar) båten i sidled. När seglen kommer upp stagar de upp båten Färden blir då stadigare och behagligare Efter 5 timmar lägger vi till.

 

Hamnkaptenen är ersatt med en dator.

I serviceautomaten anges båtnamn och båtlängd . Sedan stoppar man in sitt bankkort slår sin kod och godkänner hamnavgiften. Ut kommer sedan ett plastkorrt (sk Tallycard kort ) att användas för duschar, VC och el. Vidare en klisterremsa som skall sättas på båten som kvitto. Innan avfärd stoppas plastkortet tillbbaka i serviceautomaten. Då förs depositionsavgiften tillbaka på kontot och oförbrukad el. I Rönne var det enklare, där räckte det med att betala med kort och man får koder till duschar, vc och Wi Fi istället för Tallycardkortet. Elen ingår där. Efter promenad och återlämnat kort går färden vidare.

 

Kustnära vänner

20/9 Tilläggning i Krokås lilla fiskehaman. Här träffar vi Eva och Mats med sina välskötta hus inramade av en makalöst vacker trädgård. Inne i glasverandans tak är ett heltäckande bladverk från en vindruveplanta. Eva har skördat mängder med druvor från takplantan.. Vi fick också en hink med druvor att mumsa på under färden. Dessutom massor av äpplen lastades in i båten.

 

21//9 Nästa vänbesök blir i Sandhamn. Här har Stig och Harriett sitt sommarställe. På kajen äter vi snittar till var sitt glas vin. sedan besöker vi deras hus i Sandhamn.och fyller på med lite te och smörgås.

 

22/9 Färjestaden blir nästa vänbesök här är det Lena och Ingemar som drabbas av vårt besök. De påstår att det var trevligt att träffa oss och bjuder på god middag

 

Ovädersudden i Oskarshamn

23/9 Nu kl 17.30 angör vi Ovädersudden i Oskarshamn. Hur skall det gå?

Oväder är det inte däremot stannar motorn oväntat vid tilläggningen. En svag vind driver oss in till bryggan.

Motorn verkar efter lite pyssel att fungera igen.

 

Eskaderledare Andrei från "Vita Havseskadern" hälsar på i Västervik

24/9 Andrei är på väg från St Petersburg till USA men på vägen dit är det ett stopp i Västervik sedan en visit hos hans nu 100 åriga farmor i Blekinge och därpå ett stopp hos en vän i Tyskland. En liten kort segeltur i S:t Annas vackra skärgård hinner vi med. Naturligtvis summeras också upplevelserna från vår segling i Ryssland och Norge.

 

 

Vintersömn i Fyrudden

25/9 Hamnservicen minskas; livsmedelsaffären stänger i oktober, duscharna låsta etc. Inga problem för vår del. Här möter våra kustnära vänner Christine och Gunnar upp och bjuder hem oss på en god middag.

 

Brand i Oxelösunds trånga hamn

26/9 Här är det trångt 3 marinor och industrihamnen för Oxelösunds järnverk samsas på ett litet område.

I natt tog det eld i en stor skuta inklämd bland en massa andra båtar. Ägaren sov just denna natt över någon annanstans och hade knappast överlevt om han övernattat i båten. Skrovet klarade sig men styrhytt och inredning är totalförstörda. Ägaren som gjort inredningen har nu minst ett manårs renoveringsjobb framför sig.

 

Hur de lyckas manövrera in och ut de stora fartygen genom den trånga skärgården till järnverket är för mig ett mysterium. Aha! de använder två bogserbåtar som vrider runt och drar ut fartygen.

 

Marinorna har förutom alla fritidsbåtar också fiskebåtar, kustbevakningsbåtar och skutor. Ett hamnområde med liv och rörelse.

 

Cirkeln är sluten

27/9 Johanna angör klubbhamnen i Järna. Här startade rundturen "Europa runt" 2008" När alla de olika deletappernaa läggs ihop så blir det nästan 2 år som vi varit ute och besök 18 länder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hösten 2015 Från Stettin i Polen till Järna i Sverige