7 – 12 sept 2008 Från Järna till Kalmar

Vi kom iväg först 17.40 sönd 7/9 från hemmahamnen i Järna. Våra vänner Lennart, Margareta och Anne besiktigade båten och drack kaffe innan avfärden. Sedan 2 timmars motorgång till klubbholmen Brunskär. Angöring i mörker utan besvär.

De första dagarna var det grått väder med sparsamma solglimtar och svag vind. Motorgång ca 7 knop med uppstagning av segel för att få behagligare gång.

Passerade ST Annas vackra skärgård med första natthamn Fyrudden.

Angöring i ösregn och stark vind. Backade in mellan bommarna var trixigt men lyckades till sist.  Två nya batterier för kylen och 150 liter diesel köptes.  Från Fyrudden i trånga leder söderut till nästa natthamn Figeholm en liten idyll vid Smålandskusten. Nästa hamn Färjestaden. Här hälsade vi på Gunillas kusiner Lena och Ingemar Hedin. Vi blev hembjudna på en god middag som avslutades med en singelmalt Whiskey. I hamnen beskådades en av de gamla färjorna som före Ölandsbron gått mellan Kalmar och Färjestaden. Nu inköpt av en privatperson som satsat några miljoner på att rusta upp färjan efter slitage i Medelhavet där den varit innan den återbördades till Färjestaden. Den kan bokas för fest och konferenser till sjöss. Märkligt för det är en vägfärja och det är inte mycket mer utrymmen än ett jättestort bildäck. Torsdagen 11/9 Duggregn NO vind. Gunilla seglar medans Sven ligger på alla fyra för att försöka få fart på den nya värmaren som lagt av. Vi kör 8 – 10 timmar varje dag på ostkustremsan. Natthamn i Karlskrona. Kylig och fuktig natt med mycket kläder på!!! Värmaren fungerar inte trots supportkontakt och försök med omdragning av ledningar luftningar etc etc Fick en del nya ideér mitt i natten som då omgående testades men förgäves. Kulingvarning så vi stannar i hamnen en natt till.

Vi promenerar till Hästö Marina för att köpa båtprylar. När vi då berättar om vårt problem med värmaren så ordnar de omgående fram en kunnig tekniker som hjälper oss. Inom loppet av en timmer så har han löst problemet. Lösningen var att byta  värmarens pump.

13-19 sept från Kalmar till Skanör

5 timmars fin segling i bra vind 5-12 m/s NO  till Krokås genuina fiskehamn.

Här träff med vännerna Eva och Mats. Trevlig gemenskap god middag. Planerad segeltur till Hanö inställdes pga för mycket vind och vågor. Istället blev det bilutfykt till Sölvesborg, Bäckskogs slott, Munnarna vi Ivesjön. Avfärd månd 15/9 till Brantevik.

NO som under dagen ökade från 5-10 m/s till uppemot 15 m/s. Båtens förre ägare Clas Unghammar stod vid hamninloppet och viftade och ropade full fart för att vi inte skulle tappa styrningen när vi surfade in i hamnen på en vågtopp. Det var lite omtumlande men gick bra. Fisksoppa och ett litet glas Whiskey i  hans lilla fiskestuga i fiskehamnen. Tisdag fortsätter samma envisa starka vind så vi vill inte ta några risker med avfärd. Istället biltur med Clas till Simrishamn och där sightseeing inköp av diverse kläder och en rejäl promenad tillbaka till Brantevik igen. Tisd NV vind och segling till Kåseberga. Promenad till Arles stenar, en skeppsättning  från troligen 600 e.kr.  Vacker besöksvärd plats med fin utsikt över havet. Kåseberga by också pittoresk och besöksvärd. Härifrån segling till Gislövs läge (ligger mellan Trelleborg och Skanör) . Vi är som i alla  hamnar hitintills enda gästbåt och vi lägger till långsides.

Här fin promenad för att kolla befäsningsverk från 1600 talet. Vidare en minnessten över Karl XII: s  landstigning 1715 efter hans 15 åriga härjningar i Europa. Vackra karaktäristiska skånehus i fiskeläget.  Några enstaka fiskegubbar i sina båtar är de enda båtfolket vi träffar. Fredag 19/9 Segling i sommarvärme till Skanör. T-shirt shorts. Lång promenad I ett nästan folktomt Skanör. Hamnkaptenen berättar att det här är en konstig hamn. 90 % av båtarna är bara ute ett par dagar under säsongen. Kanske beror det på att det blåser mycket och är  ingen skärgård utanför Skanör. Massor av båtar och över 300 är till salu.