T38

Våren 2014 Holland

20/5 Färgburk i beslag på Arlanda

Säkerhetskontrollen hittar och tar vår burk för Johannas bottenmålning från vårt incheckade bagage. Men teakolja, vax och övriga flytande varor klarar sig genom kontrollen. Vi kontaktar vår vän Tjeerd som redan nästa dag kommer med en ny burk.

21-22/5 Underhållsdagar med besök

Skrapa, tvätta, måla och filterbyten är planerat. Regnskurarna hindrar oss inte eftersom vi är under tak denna gång.

Våra holländska vänner Tjeerd, Rolijn och Nelleke besöker oss. Tjeerd bjuder oss alla på en fantastiskt god middag på Vierlingsbeeks pannkaksrestaurang. Även rätterna utan pannkakor kan rekommenderas.

Holländarnas villaträdgårdar är mestadels sevärda. Vi fotograferar och beundrar blomprakten vid ett vackert hus och blir då inbjudna av husägaren  till "inneträdgården" . Här är damm med guldfisk, kväkande grodor och massor av fåglar bland alla vackra blommor. Även   självsådda vilda blommor får vara med som gäster.

Vi målar och putsar inne i en stor båthall intill floden Mas. Utanför hörs en bilfärjas och pråmars motorer och bogsvall. Massor av pråmar passerar här varje dag, Det är en enorm fraktkapacitet. En enda pråm lastar mer än hundra långtradare.

23/5 Sjösättning och tur till Nijmegen

En traktor med en hydraulisk vagn lyfter Johannas vagga och kör fram henne till Sjösättningskranen som klarar hela 50 ton.  Johannas 5 ton är således inget problem.

Medströms på floden Maas kommer vi till de tre slussarna Sambek. Vi anropar slussen via VHF och får anvisning att gå till mittersta slussen och följa en stor pråm in i slussen. Väl inne i slussen och nära slussväggen är det dags att klättra upp med de två slusslinorna och dra dem runt två pållare. Det får inte vara några knutar på linan eftersom den skall kunna glida och en knut kan haka fast linan så att båten blir hängande vid slussväggen. Denna gång var det en knut men vi hann lösa upp den innan båten sjunkit för långt och så att det inte blev för stort hopp ner i båten.

Väl framme i Nijmegen kommer vi efter en jättelsuss ut på floden Waal. Waal är huvudstråket för massor av pråmar på väg till Rotterdam. Vi går motström och börjar leta natthamn. Hamnar finns men bara för stora och komersiella fartyg. På vår kanalkarta hittar vi ingen hamn. Men slutligen hittar vi den lilla jakthamnen (Lindenberghaven).

Staden är en av Hollands äldsta och har med sina kullar en strategisk placering. Nijmegen var redan 100 år f.Kr ett romerskt härläger. Tyskarna tyckte också att det var strategiskt rätta stället och tog Nijmegen 1940 som första holländska stad. 1944 befriades den av amerikanare, engelsmän, holländare och pollacker

24-25/5 Arnhem upp ur askan                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Arnhem anfölls av de allierade 1944 Tyskarna retirerade men kom snabbt åter och intog staden. Inför nästa slag mellan tyskarna och de allierade beordrades alla civila att lämna staden. Sedan blev det en våldsam förstörelse och plundring av staden. Endast några få hus återstod efteråt. Många misstag gjordes från båda sidor. Bland annat släpptes polska fallskärmsjägare ner på fel plats så att de blev skottavlor för tyskarna.  Oosterbeeks Airborne museum i utkanten av Arnhem har sammanställt mängder med vittnesberättelser och i de stora källarutrymmena får man gå i mörka gångar med realistiska dockor filmsekvenser och ett bedövande stridsbuller av granater och kulstprutor etc. Efteråt är man chockad och glad över att inte upplevt detta i verkligheten.

26/5 På Nedre Ren i åska och ösregn                                                                                                                                                                                                                                                                      Efter alla soliga varma dagar kommer starka åskknallar. Ett våldsamt ösregn tränger delvis genom kapellet. Sikten är sämre i skurarna. Lanternorna tänds. Regnkläderna kommer till nytta. Väl framme vid en fin marina invid den lilla staden Wijk bij Duurstede upphör regnet. Två hjälpsamma män tar trossen och bjuder in oss till segelklubbens nybyggda bar. Här  beställer vi var sin öl från pumpen men det kommer mest skum. Att ladda om ölpumpsutrustningen tar tid. Flera personer hjälps åt och efter ett bra tag lyckas en stolt bartender leverera öl från kranen.

Här i Wijk bij Duurstede har romarna haft ett castellum. Några hundra år senare  (850 år e.Kr)  erövrades Duursteds av vikingarna. På 1200 talet var det en av Europas största städer på grund av sitt strategiska läge vid floderna. Andra vattenförhållanden  gjorde senare att Tiel och Utrecht tog över som stora handelsplatser. I dag är det en liten gammaldags stad med vackra välskötta hus.

27-28/5 Under valvbroarna i medeltida Utrecht                                                                                                                                                                                                                                                         Vi gungar någon km på de stora pråmarnas svallvågor. Det känns sedan bra att lämna stora pråmtrafiken och glida in i Utrechts smala kanaler. Här gäller att gå i mitten av de trånga valvbroarna och att hitta plats vid båtmöten.  Oj, vilken miljö! Vi är i medeltiden. I norra änden av Utrechts gamla stadsdel angörs en kaj med promenadavstånd till alla sevärdheter. 

Museét Catharijneconvent med sin unika medeltida protestantiska och katolska konst får äran av att ha oss nordbor som besökare. Här ser vi Tavlor, skulpturer, mässkrudar och allehanda kyrkoskatter. Holländska konstnärers humoristiska tolkningar av olika bibelcitat roar.

Efter  en halvtimmes kvällstur och angöring i Yachtwerf De Klop bv i Utrechts norra utkant blir det en skinkomelett med ett gott vin. Vi somnar till Regnets smattrande på rufftaket.

29/5 Gasoltubsstandard                                                                                                                                                                                                                                                                                           Exakt likadanna små blå gasoltuber som finns i Grekland, Italien, Frankrike och Holland har vi inte lyckas byta länderna emellan. Är det t.ex.  en grekisk text på tuben så vägrar Italienarna att byta fast det är precis likadanna tuber med samma gängor, storlek etc De säger att vi kan inte ta emot andra länders tuber och ladda om dem. Men på Yachtwerf De Klop bv så lyckas vi byta en tom fransk tub till en Holländsk laddad.

Krokigt bättre än rakt                                                                                                                                                                                                                                                                                                Från Utrecht till Amsterdam avråds från den kortaste vägen via ”Amsterdam-Rhenkanalen” den är tråkig och gungig. Längre men trivsammare är floden Vecht. Den ringlar sig fram mellan vackra hus och pittoreska små byar. Många broöppningar ingår i upplevelsen.

30/5 - 1/6 Kanallabyrinten Amsterdam                                                                                                                                                                                                                                                                      Det finns många kanaler att välja mellan, men när vi matchar broarnas höjd över vattnet  med Johannas 2,3 m då blir det inte så många kvar. I några är det bara centimetrars marginal och då väntar vi tills de andra båtarnas svallvågor lagt sig för att inte gunga fast i brovalvet. Vi möter långa turistpaddor, små smala tävlingsroddbåtar som kräver utrymme med sina långa  åror, stora pampiga motorbåtar, små bogserare och bådar med långbord och sjungande festprissar ombord. 7

Besök på Vincent van Goghs och Rembrandt van Rijn museér ger oss nya insikter: 

Vincent van Gogh och Rembrand van Rijn två konstnärer men?                                                                                                                                                                                                                      Rembrandt sålde både sina och andra konstnärers tavlor. Vincent däremot sålde bara själv en av sina tavlor (enligt vår guide). Det räcker således inte att kunna göra en bra produktion man måste kunna sälja också. Efter sin död är hans tavlor däremot värda mångmiljonbelopp. Vincent van Gogh muséet är modernt och stort. Hundratals besökare trängs i flerdubbla led framför alla vackra tavlor.  Vincent blev hela livet ekonomiskt uppbackad av sin bror Theo. Vi häpnas och förvånas över hans enorma förmåga att få fram ljusa vackra och färggranna landskap. Även ansiktena är fint utmejslade och vackra. Även under sin mörka tid med psykisk sjukdom och flera självmordsförsök producerade han vackra ljusa målningar. Han skadade sig själv flera gånger innan han slutligen tog sitt liv.

Rembrandt lånade och köpte ett vackert och dyrt hus som vi besöker. Han bodde där i tjugo år, men gick sedan i personlig konkurs eftersom han inte kunde betala av sin skuld. Han flyttade då till en lägenhet. Vid konkursen blev det en noggrann boupptäckning. Med hjälp av denna har man kunnat rekonstruera husets inredning. Förutom målningar så gjorde han egna litografier, hade en konstskola. Målningarna visar en häpnadsväckande förmåga att få fram ljus och skuggor med en perfekt färgbalans. Att han tillverkade sina egna färger som man gjorde på den tiden blev naturligtvis en extra svårighetsgrad.

Köp diamanter!                                                                                                                                                                                                                                                                                                           Studiebesök på diamantsliperiet i Amsterdam är gratis. Kaffe ingår. Här ingår undervisning (säljmöte) med förklaringar hur diamanterna klassas med vikt (1 carat = 0,2 gram) , sex färgklasser, klarhetsbedömningar samt hur många sidor de slipats till. De största kostar över 60.000 Euro motsv ca 600.000 kr.    Vi är 22 elever från 8 olika länder.  

Cykla i Amsterdam!                                                                                                                                                                                                                                                                                                 700.000 cyklar i Amsterdam på jättefina cykelbanor. Cykelfilerna är vanligen två  (en åt varje håll). De är tillsammans nästan lika breda som den enkelriktade bilfilen bredvid. Den täta snabba cykeltrafiken imponerar och ger en imponerande transportkapacitet och nyttig motion. Cykelparkeringarna kräver långt mindre ytor per capita jämfört med bilparkeringarna.

2/6 Marinofficerare tar emot i Huizen                                                                                                                                                                                                                                                                       Att bli välkomnad av två uniformsklädda holländska marinofficerare med gradbeteckningar och slips var nytt för oss. Det visade sig att de är pensionerade och svarar för hamnkaptens rollen. Eftersom de redan har personliga uniformer så varför inte använda dem så slipper klubben kosta på nya uniformer.

3/6 Möte i Zeewolde                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Båten Kukunamuniu med Monika och Klaas var med oss på kanalturen hösten 2013 och har sin hemmahamn i Zeerwolde, Efter att ha angjort letar vi efter adressen och finner till vår förvåning att det råkar vara bara hundra meter från  tilläggningsplatsen. Monika bjuds ner till Johannas kajuta på en gravlaxsallad. Klaas kunde tyvärr inte vara med.

4/6 Delfinerna i Harderwijk väcker oss                                                                                                                                                                                                                                                                    Vad är det för ett konstigt läte som väcker oss? Det verkar vara delfiner. Finns de i hamnbassängen? Nej men det finns ett stort delfinarium i Harderwijk.

Gäster ombord

Holländska vännerna Tjeerd och Rolijn tar sig tid att hälsa på.  De föreslår vackra hamnar att besöka. Bra med vänner som kan landet och dess vattenvägar.

5/6  Upplev medeltiden i Elburg!                                                                                                                                                                                                                                                                              Med lite fantasi tänker vi bort (filtrerar bort) bilar, plastbåtar, turister och modebutiker och istället koncentrerar oss på Elburgs gränder, hus, befästningsverk, den vattenfyllda vallgraven och  de fina träbåtarna så är vi i medeltiden. Elburg hade stadsprivilegier redan på 1300 talet. Här finns  några av Nederländernas äldsta kanonbunkrar.

6/6 Finns det gula andungar ?                                                                                                                                                                                                                                                                        Andmamma med två brungrå och två helgula andungar simmar ivrigt runt Johanna och tigger brödbitar i Kampens hamnbassäng. Ursäkta vår dåliga kunskap om fåglar men tills nu trodde vi att gula flytande fågelungar var förbehållet de sk badankorna i plast som man barn leker med i badkaret.

7/6 Blokzijl minsta byn med den största hamnbassängen                                                                                                                                                                                                                                         På de  maffiga motorbåtarnas  solverandööppor ser det ut som små mingelpartyn med båtarnas besättningar och gäster.    Senare på kvällen ökas ljudnivån det tjoas, hurras och blåses i tutor.  Är det kanske någon match som bevakas på TV?.. Kan det vara fotboll?  Uppladdningen  inför kommande VM matcher syns nu i flera skyltfönster med roliga orangeklädda gubbar. Orange är  Hollands nationalfärg.

8/6 Triathlon                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Vår tidigare utbytesstudent Charlotte kommer i bil med sin familj (pappa Gijs, barnen Julia och David) till Blokzijl för att vara med på Johanna till Meppen. David sätter genast igång att testa båtens hållfasthet. Han upptäcker snart att ratten inte är korrekt fastskruvad. Den går bra att vrida på men drar man ratten hårt fram och åter så upptäcker han ett glapp som det inte skall vara. Så nu skall skruvarna dras åt. När vi skall in i slussen stängs den. Slusspersonalen lunchrastar i en timme. I väntan kommer regnet men alla är trots det på gott humör. Väl genom slussen kommer solen och den blå himlen. Vi får vår lunch i Johannas "matsal".  och kan samtidigt njuta av vädret naturen och alla segelbåtar runt oss.This is the Life!  Väl framme gäller att cykla på vägarna till bilen och köra bilen till båten. För att få måttliga sträckor så görs det hela i två etapper. Två cyklar och övriga väntar i båten tills bilen är framflyttad. Tävlingsmomentet i vårt Triathlon är att själva sätta en tid på cykelsträckan och försöka klara den.

9/6 Öppet lopp                                                                                                                                                                                                                                                                                           På Hollands mindre kanaler öppnar sig bro efter bro sluss efter sluss bara man närmar sig utan att vi beställer öppning. Brovakten är heller inte alltid vid bron. Hen kan sitta långt därifrån, bevaka och styra öppningarna med hjälp av kameror. När vi kommer till Hoogevens sista bro och sluss är det stopp klockan är 17.00 Inga bro och slussöppningar efter dema tid.  Det blir förtöjning framför bron till nästa dag.

10/6 Hoogeveen -> Erica 2 slussar och 18 broöppningar                                                                                                                                                                                                                                        Här  verkar det vara skolungdomar som sköter broöppningarna. De är väldigt alerta öppnar stängar och far sedan iväg till och öppnar nästa bro. Vanligen två till tre broar per vakt. Några gånger behöver vi inte ens dra ner på farten framför bron. I Erica är det stängningsdags. Dags att ta fram cyklarna. Perfekta asfalterade separata cykelvägar vid lands och byvägarna. Vi blir avundsjuka på alla prunkande villaträdgårdar. Vi har klimatet emot oss hemma i Sverige.

11/6 Erica -> Nieuw Amsterdam                                                                                                                                                                                                                                                                                 Vi kör tillbaka till Nieuw Amsterdam eftersom det var bättre hamn där.

Johannas VolvoPenta får ny fräsch syntetolja. Lakan och kläder packas i stora mjuka väskor och körs på cykel till vår holländska vän Charlotte i Emmen där de fräschas upp i Charlottes tvättmaskin och torktumlare. Det är bara 20 minuters cykelväg dit från Nieuw Amsterdam.

I Emmen tycker man att de som bor i Nieuw Amsterdam är knepiga och lite speciella. Vi spanar extra noga efter konstiga människor men märker inget avvikande i den lilla byn. Kanske beror det på att vi själva är ganska avvikande och passar bra in här.

12/6 Besök på  OBS Delftlandenskolan i Emmen                                                                                                                                                                                                                                              Charlotte tar med Gunilla till Julias skola. Här spelar och sjunger barnen för föräldrar, syskon och anhöriga. Gunilla imponeras elevernas sekundsnabba reaktioner på lärarens dirigerande. Tänka sig att läraren lyckats få elever som med glädje lyder lärarens minsta lilla vink.

13/6 Båtresa till Emmen stoppas av fotbollsmatch                                                                                                                                                                                                                                              Några slussar och broöppningart passeras på väg till Emmens närmsta hamn. Vid sista bron 16.30 ingen boröppning trots att det skall vara öppet till 17.00. Det borde vi förstått. Det är ju fotbollsmatch VM Holland - Spanien så nu kikas det på tv istället för att öppna broar. 

Charlottes man Gijs kommer i bil med barnen Julia och David från bostaden i Emmen till vår hamn i Emmen och delar middagen med oss. David kontrollerar hållfastheten i sittbrunnens bänkar genom uthålligt hoppande på dem. Han vrider på gasolen och medan vi slår av huvudbrytaren hinner han tömma lådan med de vassa knivarna. Allt skall testas!!!

14/6 Ter Apel                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Gårdagskvällens Fotbollsmatchen gick bra 5 - 1 till  Holland. Slussvakten gör tummen upp och blir extra glad när vi gratulerar Hollands seger

Kanalen mellan Emmen och Ter Apel öppnades 2013. Kanalen fanns för  länge sedan men den har varit bitvis ifylld. Två av slussarna är helt nya. Kanalen är inte med  i GPS programmet. På skärmen syns det som att båten far fram över åkrar utan vattendrag..

15/6  Går i kloster i Ter Apel                                                                                                                                                                                                                                                                                  Klostret grundades på 1400 talet. Det omges av en trolsk ek och bokskog och är delvis modernt renoverat av en dansk arkitekt. De här munkarna blåste. glas, snickrade, tillverkade böcker och vårdade sjuka. , Klosterträdgården är full av medicinalväxter inspirerade av Hildegard von Bingens läror. Hildegard von Bingens bok Physica beskrev hur växterna såg ut och skulle användas i sjukvården och hur man i övrigt skall leva.

Levnadsregler:

1. Ditt livsmedel är din medicin

2. Använd naturmedel för din hälsa

3. För att bevara din naturliga sömn rör dig på dagarna

4. Ha en förnuftig balans mellan arbete och fritid

5. Rena din kropp genom bad, bastu och fasta

6. Lär känna dig själv och dina brister och balansera detta på ett  helande och skyddande sätt

Hildegard levde 1098-1179. Hon blev 81 år vilket på den tiden var en mycket beaktningsvärd ålder.

Gäller dessa levnadsregler även i dag?

Vi börjar genast tillämpa reglerna,  tar en stärkande promenad som avslutas med en nyttig lunch och efter detta sover vi mycket gott.

Vi beslutar att lämna Johanna i Ter Apel och göra ett uppehåll i kanalåkandet till i början av september. 

16 /6 Johannas sommarhamn i Ter Apel                                                                                                                                                                                                                                                                  När vi lämnar henne i vattnet vid kajen så vill vi  att hon flyter när vi kommer tillbaka i september. Vatten kan tränga in från de mest oväntade ställen. Det hände tex i Grekland att två fönsterrutor i styrhytten krossades av extremt stora hagel kombinerat med extrema stormvindar. Det gick också hål på kapellet och presseningen ovanför styrhytten strimlades sönder. Vis av erfarenheten;

trycker vi in extra mycket fett i propelleraxeltätningen och drar åt den tills det inte kommer in en enda droppe den vägen.

 hinkar in vatten i kölsvinet för att kontrollera att den automatiska dräneringspumpen startar och pumpar ut vattnet igen.

Ber hamnkaptenen kontrollera att båtens vattenlinjemålning syns så att den inte sjunker ner under ytan.

Denna gång har vi också våra holländska vänner i Emmen som kommer att kika på båten någon gång innan vi kommer tillbaka.

 17/6  Cykelturer i Emmens omgivningar

18/6 Vi flyger hem för att fira midsommar i Sverige